• Anonym (Kotta­r, kottar­, kottar­)
    Äldre 9 Dec 20:06
    24167 visningar
    15 svar
    15
    24167

    Vart plockar man stora tallkottar (de runda) till julpysslet?

    Japp. Tallkottar var det ja, de runda som har hårdare "skal" än grankottarna. Jag vill fixa en massa att sätta i granen, har redan köpt färg och glitter för att dekorera dom. Jag hittar bara pyttesmå tallkottar i de två skogarna jag kollat i Halland :( Någon som har tips på skogar där man kan plocka något större tallkottar i Halland, Västra Götaland, norra Skåne, västra småland?

  • Svar på tråden Vart plockar man stora tallkottar (de runda) till julpysslet?
  • Äldre 9 Dec 20:19
    #1

    Kottar från svenska tallar är små, max 4-5 cm i diameter. Du får leta upp en park eller botanisk trädgård med andra tallsorter.

  • Anonym (Kotta­r, kottar­, kottar­) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 20:41
    #2
    BuoBä skrev 2017-12-09 20:19:21 följande:

    Kottar från svenska tallar är små, max 4-5 cm i diameter. Du får leta upp en park eller botanisk trädgård med andra tallsorter.


    Okey, det hade jag ingen koll på. Tack för tipset! Får kolla upp vilka parker med andra tallar som finns i min omgivning.
  • Glinda från Oz
    Äldre 9 Dec 20:52
    #3

    Menar du de riktigt stora (en halv handflata eller större) får du köpa dem om du ska ha dem nu.

  • Äldre 9 Dec 21:38
    #4

    Jag hittade större tallkottar i Skåne. Särskilt utanför botaniska trädgården i Lund.

  • Anonym (Pyssl­an)
    Äldre 9 Dec 21:42
    #5

    Plockade på Gran Canaria!

  • Anonym (963)
    Äldre 10 Dec 09:43
    #6

    Du vet att man inte får plocka kottar från levande träd va?

  • Anonym (varfö­r)
    Äldre 10 Dec 09:57
    #7
    Anonym (963) skrev 2017-12-10 09:43:01 följande:

    Du vet att man inte får plocka kottar från levande träd va?


    Varför är det inte tillåtet? Frukter brukar ju höra till allemansrätten. Nåja, oberoende sitter tallkottarna i de flesta fall så högt upp att det är markplock som gäller, inte minst i skogar där de lägsta grenarna kan vara över tio meter upp.
  • Anonym (963)
    Äldre 10 Dec 12:13
    #8
    Anonym (varför) skrev 2017-12-10 09:57:21 följande:
    Varför är det inte tillåtet? Frukter brukar ju höra till allemansrätten. Nåja, oberoende sitter tallkottarna i de flesta fall så högt upp att det är markplock som gäller, inte minst i skogar där de lägsta grenarna kan vara över tio meter upp.
    Dess frön behövs för planteringen.
  • Anonym (varfö­r)
    Äldre 10 Dec 12:41
    #9
    Anonym (963) skrev 2017-12-10 12:13:24 följande:

    Dess frön behövs för planteringen.


    Ok, men de öppnade kottarna, som TS verkar vara ute efter, har väl fröna fallit ut från? Är det ändå förbjudet att plocka?
  • Anonym (963)
    Äldre 10 Dec 14:24
    #10
    Anonym (varför) skrev 2017-12-10 12:41:20 följande:
    Ok, men de öppnade kottarna, som TS verkar vara ute efter, har väl fröna fallit ut från? Är det ändå förbjudet att plocka?
    Som sagt. Man får plocka från marken.
  • Äldre 10 Dec 14:30
    #11
    Anonym (963) skrev 2017-12-10 12:13:24 följande:

    Dess frön behövs för planteringen.


    Att plocka kottar från frötallar är totalt omöjligt med tanke på vilka träd som väljs ut till frötallar.

    Plantering av tall sker annars med plantor..

    Enligt allemansrätten är det okeja att plocka kottar utan markägaren tillstånd. Drt gäller också på hyggen med frötallar.
  • Anonym (Kotta­r, kottar­, kottar­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 18:16
    #12

    Tack för alla svar! Jag ska absolut titta till botaniska i Lund, tänkte även kolla botaniska i Göteborg. Men blir de inte sura om man plockar därifrån (från marken alltså)?

    Jag hittade ett kulturreservat i min omgivning som hade svarttall, så jag åkte dit och hittade de större. Men jag har inte torkat de ännu, så de kanske inte uppfyller mna förväntningar :P

  • Äldre 11 Dec 18:22
    #13
    Anonym (Kottar, kottar, kottar) skrev 2017-12-11 18:16:30 följande:

    Tack för alla svar! Jag ska absolut titta till botaniska i Lund, tänkte även kolla botaniska i Göteborg. Men blir de inte sura om man plockar därifrån (från marken alltså)?

    Jag hittade ett kulturreservat i min omgivning som hade svarttall, så jag åkte dit och hittade de större. Men jag har inte torkat de ännu, så de kanske inte uppfyller mna förväntningar :P


    Alltså, jag hittade mina på trottoaren utanför botaniska trädgården. Där är de ju "skräp". Inne i botaniska trädgården kan det ju vara annat som gäller men du kan ju alltid ringa och fråga.
  • Anonym (Kotta­r, kottar­, kottar­) Trådstartaren
    Äldre 27 Dec 21:32
    #14

    Liten uppdatering. Jag hittade svarttall i Kungsbacka, som visserligen inte såg mycket ut till världen där i skogen, men som blev hur fina som helst efter att de varit i ugnen och öppnat upp sig! Jag tackar igen för alla svar! :D

  • Äldre 28 Dec 01:41
    #15
    Anonym (Kottar, kottar, kottar) skrev 2017-12-27 21:32:13 följande:

    Liten uppdatering. Jag hittade svarttall i Kungsbacka, som visserligen inte såg mycket ut till världen där i skogen, men som blev hur fina som helst efter att de varit i ugnen och öppnat upp sig! Jag tackar igen för alla svar! :D


    Tur du hittade gratis. Såg att man kunde köpa kottar på Ica maxi och jag vet att det finns på Panduro. Man kanske kan göra sig en hacka på att plocka "skräpet"...
Svar på tråden Vart plockar man stora tallkottar (de runda) till julpysslet?