• Äldre 11 Dec 23:50
    12215 visningar
    13 svar
    13
    12215

    Frågor om vem som är äldst

    jag har tvillingar på två år och på sista tiden har jag börjat lägga märke till att väldigt många människor som vi träffar på frågar vem av barnen som är äldst. Ju äldre de blir destå oftare kommer frågan. Det är ingenting som stör mig, blir bara glad när folk visar intresse för mina barn, men jag förstår bara inte varför frågan är relevant? De är ju liksom tvillingar! Det finns ingen äldst eller yngst, det finns en som kom ut först.

    Någon som kan förklara för mig varför man är nyfiken på just det här?

  • Svar på tråden Frågor om vem som är äldst
  • Anonym (ms)
    Äldre 11 Dec 23:54
    #1

    Något ska ju folk säga om de vill prata. Ligger nog inget djupare i det,

  • Äldre 11 Dec 23:58
    #2
    +2

    Jag har förstått det som att för tvillingar (iaf tvillingar jag känt i vuxen ålder) så är det ganska viktigt vem som föddes först. Det betyder inte att något är bättre eller sämre utan är mer en grej för att skapa en egen identitet trots att man är tvilling eller som tvilling. Så det är nog det som dina bekanta omedvetet försöker förstärka, för att just se dem som egna individer och inte bara just tvillingar. Så jag tänker att det är en positiv grej :) 

  • LFF
    Äldre 12 Dec 10:41
    #3

    Folk är nyfikna. Många vuxna tvillingar jag träffat har det blivit till en väldigt stor grej dem emellan att den ena är äldre än den andre vilket skapat onödiga konflikter.

    Vårt svar när vi fått den frågan är "De är födda samtidigt". Det är så gott som sant eftersom det skiljer en minut (kejsarsnitt) på pappret. 

    Mina killar är 4 år nu och i våras kom frågan ofta även från dem men svaret blev det samma då.

  • Äldre 16 Dec 15:40
    #4

    Ja vad är det med folk egentligen? att fortsätta fråga VEM när man säger att de är tvillingar och föddes samtidigt (två min mellan dem).

    Folk är så oförskämda, vad spelar det dem för roll?  så jag förstår inte varför de tramsar så mycket för något som inte betyder något för dem.

  • Äldre 22 Jan 14:24
    #5

    Hittade den här tråden nu. Jag har tvillingar och vi har valt att hemlighålla vem som kom först. Folk lägger så mycket i att vara storebror eller lillebror och jag vill att de själva ska få välja sina roller. En del bryr sig inte så mycket men andra blir riktigt förnärmade när vi inte vill berätta vem som kom några sekunder för den andra. 

  • Äldre 23 Jan 22:45
    #6

    Alla som har barn, vet ju känslan att för första gången få hålla det lilla liv, man själv skapat, i famnen.
    Det är en obeskrivlig känsla.
    Så det är klart att man undrar vem som kom ut först. Vem fick du träffa först.

  • Anonym (-)
    Äldre 23 Jan 22:46
    #7
    Poppy75 skrev 2018-01-22 14:24:56 följande:

    Hittade den här tråden nu. Jag har tvillingar och vi har valt att hemlighålla vem som kom först. Folk lägger så mycket i att vara storebror eller lillebror och jag vill att de själva ska få välja sina roller. En del bryr sig inte så mycket men andra blir riktigt förnärmade när vi inte vill berätta vem som kom några sekunder för den andra. 


    Sekunder???


    Kejsarsnitt hoppas jag.

  • Äldre 23 Jan 23:06
    #8
    Anonym (-) skrev 2018-01-23 22:46:22 följande:

    Sekunder???

    Kejsarsnitt hoppas jag.


    Akut kejsarsnitt, det tog mindre än en minut mellan båda.
  • Anonym (lis)
    Äldre 23 Jan 23:10
    #9
    Poppy75 skrev 2018-01-23 23:06:53 följande:
    Akut kejsarsnitt, det tog mindre än en minut mellan båda.
    då fick du ju inte hålla i någon av de precis efteråt så då kvittar det så klart. håller med om att det är obeskrivligt att få barnet på bröstet direkt efter barnet kommit ut. då har det betydelse vem som kom först. men man undrar ju för man tänker att det iaf tar minst några minuter, ibland mycket längre tid, mellan båda. då är ju första speciell.
  • modsey
    Äldre 23 Jan 23:33
    #10

    Det skiljer en minut mellan våra killar och de vet vem som kom först. Det är ingen stor grej dock hos oss. I bland när de var yngre kunde han som föddes först reta lillebror med det, men han svarade snabbt rappt att han fick vara själv i mammas mage. Något som ettan aldrig fick.

  • LFF
    Äldre 24 Jan 08:35
    #11
    Anonym (lis) skrev 2018-01-23 23:10:33 följande:
    då fick du ju inte hålla i någon av de precis efteråt så då kvittar det så klart. håller med om att det är obeskrivligt att få barnet på bröstet direkt efter barnet kommit ut. då har det betydelse vem som kom först. men man undrar ju för man tänker att det iaf tar minst några minuter, ibland mycket längre tid, mellan båda. då är ju första speciell.
    Men när folk fortsätter med "Men nån måste ju ha kommit ut först även om det var snitt" så blir man rätt jävla irriterad. Det har ingen som helst betydelse vem som kom ut en halvminut före den andre. Jag fick mina killar samtidigt på mig (för att sen få dem borttagna skitfort då min kropp hamnade i chock) och eftersom det är en stor grej för dem att vara först, vara snabbast, vara bäst etc så kommer de alltid att få höra "Ni kom samtidigt". Och för den delen, den som frågar har det INGEN som helst betydelse för vem som kom först. Det är bara otrevlig nyfikenhet när de inte kan ta svaret.
  • Äldre 24 Jan 10:32
    #12

    Jag har aldrig hört någon tvillingförälder säga att den ena skulle vara mer speciell för att den kom först i famnen. Jag är uppriktigt förvånad och tycker faktiskt att det är lite stötande om man frågar av det skälet.

  • modsey
    Äldre 24 Jan 12:19
    #13
    Poppy75 skrev 2018-01-24 10:32:23 följande:

    Jag har aldrig hört någon tvillingförälder säga att den ena skulle vara mer speciell för att den kom först i famnen. Jag är uppriktigt förvånad och tycker faktiskt att det är lite stötande om man frågar av det skälet.


    Nej verkligen inte jag heller!

    Att den ena kom ut först är något som dock är lite " viktigt" för dem själva upplever jag. Men i get som folk omkring oss direkt engagerar sig i även om de kan fråga vem som föddes först
Svar på tråden Frågor om vem som är äldst