• Äldre 24 Dec 09:53
    10031 visningar
    39 svar
    39
    10031

    Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?

    Hejsan.

    Vilken är den allra sämsta scenen i "Kalle Ankas jul"?

    Jag ogillar den allra första, där ankan jagar o vill ta kort på ngt i en stor skog. Den är hysterisk!!!

    Vilken ogillar ni? Tacksam för svar :D

    /Oscar

  • Svar på tråden Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?
  • Äldre 27 Dec 11:45
    #21
    Attraktiv skrev 2017-12-26 20:45:28 följande:
    ... I filmen [Ferdinand, min anm]  framställs hondjuret som lite dummare än handjuren ...
    Jag delar inte det intrycket. Om några framställs som dumma är det ungtjurarna och kanske "männen i de lustiga hattarna".
  • Äldre 27 Dec 13:01
    #22

    Jag hatar också den störiga fågeln.

    Och som sagt humlan i Ferdinand är ju ett bi. Och tjurarna tävlar i inslaget om att få gå på tjurfäktning. Snacka om att glorifiera något som är fruktansvärt för djuren.

    Och askungens klänning förändras plötsligt från ett klipp till ett annat när den är färdigsydd.

    Och den där nya filmen såg jag bara lite av, men DET kan man tydligen visa, med stereotyper till tusen, men den svarta dockan får inte vara med för det är känsligt? Jösses.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Äldre 27 Dec 19:23
    #23
    Åsa skrev 2017-12-27 11:45:09 följande:

    Jag delar inte det intrycket. Om några framställs som dumma är det ungtjurarna och kanske "männen i de lustiga hattarna".


    Den nedlåtande inställningen mot hondjuret kan tolkas som en subtil grabbighet. Därför bör nog den scenen klippas bort ändå, trots allt..
  • Äldre 27 Dec 19:31
    #24

    När Musse Pigg har sex med Kajsa Anka. Jag gillar inte Musse för han är otrogen hela tiden.

  • Äldre 27 Dec 19:51
    #25
    Attraktiv skrev 2017-12-27 19:23:39 följande:
    Den nedlåtande inställningen mot hondjuret kan tolkas som en subtil grabbighet. Därför bör nog den scenen klippas bort ändå, trots allt..
    Apropå grabbighet, finns det inte en anmärkningsvärd övervikt av manliga karaktärer i programmet, både hos människor och djur? Det är tomtar och ankor och ekorrar och rävar och tjurar, alla handjur liksom Mowgli, Bagheera och Baloo. Snövit är visserligen kvinna men ensam med sju manliga dvärgar, hon måste ju vara utsatt för sexuella trakasserier och ständigt förminskande i den manliga miljön. Och de jobbar dessutom i en gruva, associationen är given. Ett inträngande med våld i en grotta. mer sexistiskt kan det inte bli. #Metoo borde reagera direkt.

    Askungen är också kvinna men trånar bara efter prinsen och halva kungariket, inte alls en god förebild för unga kvinnor. Dessutom kan hon inte ens fixa till en klänning själv, det måste hon ha gratisarbetare till. Och i Lady och Lufsen är det underförstått att Lufsen haft en massa andra tikar och den fina Ladyn faller för den dominante hannen. Hon är "denna där", en i raden.

    Så ur feministiskt perspektiv måste hela Kalle Ankas jul stoppas, eller åtminstone omarbetas enligt feministiska principer!
  • Äldre 26 Dec 13:06
    #26

    Då har ännu ett avsnitt gått utav "Karl Ankas Jul".

    - Kan fler svara på vilken som är den sämsta scenen? Jag tittade inte ens på det i år. Jag ogillar nästan hela programmet.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 26 Dec 13:42
    #27

    Men hur orkar ni bry er? Eftersom man kan se det när man vill nu för tiden så har det spelat ut sin roll. Barn ser ju knappt på tv längre ens och det är inte så märkvärdigt att samlas på julafton kl 15.00. 

    Med tanke på att programmet gjordes av Disney för länge sen, som en slags översikt av alla filmer de hade gjort, som en reklamfilm om man vill, är det verkligen konstigt att det blev till en jultradition i Sverige. Det var inte syftet men man kan anta att Disneyföretaget säkert har suttit och skrattat åt hur lilla Sverige gjort deras film till en julikon. 

  • Äldre 26 Dec 17:39
    #28
    ALY538 skrev 2018-12-26 13:06:14 följande:

    Då har ännu ett avsnitt gått utav "Karl Ankas Jul".

    - Kan fler svara på vilken som är den sämsta scenen? Jag tittade inte ens på det i år. Jag ogillar nästan hela programmet.


    Ändå bryr du sig så pass att du bumpar en ett år gammal tråd för att diskutera exakt samma sak som redan står där...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 26 Dec 19:56
    #29

    För mig e det verkligen tradition kolla på Kalle Anka på julafton och jag tycker det e lika trevligt varje år. Bäst tycker jag egentligen alltid om dom gamla traditionella filmerna, sämst om dom nya filmerna. Ett problem med dom nya filmerna e att dom så tydligt e korta klipp från långfilmer medans dom gamla filmerna e mer avgränsade hela berättelser. Dom gamla filmerna funkar på egen hand medans dom nya känns mest lösryckta.

    Jag e 21 år om det kan ha nån betydelse.

  • Äldre 26 Dec 22:31
    #30
    flygrl skrev 2018-12-26 19:56:48 följande:

    För mig e det verkligen tradition kolla på Kalle Anka på julafton och jag tycker det e lika trevligt varje år. Bäst tycker jag egentligen alltid om dom gamla traditionella filmerna, sämst om dom nya filmerna. Ett problem med dom nya filmerna e att dom så tydligt e korta klipp från långfilmer medans dom gamla filmerna e mer avgränsade hela berättelser. Dom gamla filmerna funkar på egen hand medans dom nya känns mest lösryckta.

    Jag e 21 år om det kan ha nån betydelse.


    Det jag antar att du kallar för "traditionella filmerna", närmast tänker jag att du tänker på Santa's Workshop, Ferdinand mm är just gamla kortfilmer. Alla eller nästan som är med är gjorda efter Snövit (1938) och före Robin Hood (1973). Dessa korta är inte gamla filmer på det sättet att de är klipta ur något alls utan gjorda för att vara ca 5 minuter långa. Sedan är de "nya långfilmerna" som du kallar de, alla gjorda före 1980, förutom de som verkligen är nya, de som byts ut varje år alldeles i slutet.

    Disney har gjort massor av såna, många betydligt vintrigare än de som är med på julafton. Två favoriter för mig som inte är med är "Once upon a wintertime" och "Donald's snow fight". båda från 40-talet och båda kortare än 15 minuter.

    GIllar du Disney's gamla kortfilmer som är med på Julafton skulle du älska många av de resterande 300+, om du inte reda har sett dem.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 26 Dec 23:45
    #31

    När snövit tar till sin högsta ton, har gett mig rysningar sedan barnsben.

  • Äldre 26 Dec 23:53
    #32

    Det låter extremt fånigt att kalla det för Karl Ankas jul när det inte heter så.
    Jag gillar fortfarande Kalle på julafton för det påminner mig om när jag var liten och om min mormor och morfar som levde då och satt med oss och tittade.
    Det finns ingen scen som jag inte gillar, alla har sin charm.

  • Äldre 27 Dec 18:02
    #33
    +1
    Aniiee skrev 2018-12-26 22:31:00 följande:

    Det jag antar att du kallar för "traditionella filmerna", närmast tänker jag att du tänker på Santa's Workshop, Ferdinand mm är just gamla kortfilmer. Alla eller nästan som är med är gjorda efter Snövit (1938) och före Robin Hood (1973). Dessa korta är inte gamla filmer på det sättet att de är klipta ur något alls utan gjorda för att vara ca 5 minuter långa. Sedan är de "nya långfilmerna" som du kallar de, alla gjorda före 1980, förutom de som verkligen är nya, de som byts ut varje år alldeles i slutet.

    Disney har gjort massor av såna, många betydligt vintrigare än de som är med på julafton. Två favoriter för mig som inte är med är "Once upon a wintertime" och "Donald's snow fight". båda från 40-talet och båda kortare än 15 minuter.

    GIllar du Disney's gamla kortfilmer som är med på Julafton skulle du älska många av de resterande 300+, om du inte reda har sett dem.


    Med dom traditionella filmerna menade jag alla dom filmer som alltid brukar va med dvs både Tomtens julverkstad, Snövit, Ferdinand, Kalle Anka i djungeln (eller vad den nu heter), Piff & Puff, Robin Hood mfl. Dom nya filmerna e dom där som byts ut varje år till nåt nytt.

    Jag ska försöka se lite av dom där gamla filmerna du tipsar om. Och, nej, jag har inte sett ?de resterande 300+?. Än iaf.
  • Äldre 17 Mar 16:08
    #34
    tankfull skrev 2018-12-26 23:53:23 följande:

    Det låter extremt fånigt att kalla det för Karl Ankas jul när det inte heter så.

    Jag gillar fortfarande Kalle på julafton för det påminner mig om när jag var liten och om min mormor och morfar som levde då och satt med oss och tittade.

    Det finns ingen scen som jag inte gillar, alla har sin charm.


    Vad 17 heter det då?!
  • Äldre 17 Mar 17:01
    #35

    Det mesta, eftersom det är från gamla tider vars stereotyper inte gäller idag. Jag tycker man bör utrota alla gamla traditioner och börja nya, med mer fokus på genus och allas lika värde.

  • Äldre 23 Mar 09:42
    #36
    ALY538 skrev 2019-03-17 16:08:14 följande:
    Vad 17 heter det då?!
    Han heter inte Karl utan Kalle! Karl Ankas jul har jag aldrig sett i alla fall.
  • Äldre 25 Mar 16:31
    #37
    tankfull skrev 2019-03-23 09:42:21 följande:

    Han heter inte Karl utan Kalle! Karl Ankas jul har jag aldrig sett i alla fall.


    Ha ha... enligt Wikipedia så bär ankan på namnen Karl Magnus, men ankan kallas oftast för Kalle.
  • Sat 25 Dec 2021 13:28
    #38
    Walter888 skrev 2017-12-24 21:31:34 följande:

    Tjuren ferdinand sätter sig "på en humla" men man ser ju tydligt att det är en geting eller ett bi. Inte alls en humla. Det är dåligt. Sedan gillar jag ju inte tjurfäktning överlag då det är en äcklig historia.

    Men jag gillade överhuvudtaget inte mexicogrejen med någon ilsken farmor som attackerade någon vanlig musikant med sin toffla. I verkligheten hade hon troligen legat död i någon gränd. För tillgjort, nytt och massa smått våld som ska vara subtilt. Sedan är det väldigt monokulturellt i denna filmen, inte alls som det multikulturella som Disney försöker förespråka i norra delarna.


    Jag tänkte på samma sak häromdagen. Det är inte alls en humla! Jag såg inte Kalle Anka-programmet igår - ni då?
  • Sat 25 Dec 2021 13:30
    #39
    Attraktiv skrev 2017-12-26 20:45:28 följande:
    Fokus ligger vid könet eftersom kor är hondjur. I filmen framställs hondjuret som lite dummare än handjuren och det kan tolkas som en subtil grabbighet. När det går upp för etablissemanget är det nog dags att plocka fram saxen igen. :)

    Ferdinand borde ligga i tiden däremot eftersom det är ett handjur med feminina drag. Det för tankarna lite till hen och det är riktigt bra. :)
    OT: älskar ditt användarnamn!
Svar på tråden Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?