• moaguu­un
    Äldre 27 Dec 17:06
    24547 visningar
    7 svar
    7
    24547

    Äta utgången lax?

    Går det att äta lax som gick ut den 25e? Det är alltså två dagar sedan, känns som det borde vara okej? Inte fryst.

  • Svar på tråden Äta utgången lax?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 27 Dec 17:30
    #1

    Är det bäst före eller sista förbrukningsdatum? Om det är det sistnämnda så innebär det en risk att äta fisken, om inte så är det antagligen ok så länge den luktar och smakar ok (om den inte är rökt/gravad och vaccumpackad och du är gravid eller har nedsatt immunförsvar)

  • moaguu­un
    Äldre 27 Dec 17:48
    #2

    Det står sista förbrukningsdag... så, jag bör slänga den då eller?

  • Äldre 27 Dec 18:32
    #3
    moaguuun skrev 2017-12-27 17:48:27 följande:
    Det står sista förbrukningsdag... så, jag bör slänga den då eller?
    Ja, sista dag innebär just sista dag, Bäst före är nåt annat- då kan maten hålla länge efteråt.
  • Äldre 28 Dec 02:02
    #4

    Skulle inte chansa. Men gör något annat med den. Men släng i laxen i en pastasås som får koka upp. T.ex. med créme fraiche och senap/dill/svartpeppar.

  • Äldre 28 Dec 12:21
    #5

    Jag hade inte chansat med fisk, det kan bli riktigt otrevligt om man har otur.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 28 Dec 12:43
    #6
    MAN78 skrev 2017-12-28 02:02:58 följande:

    Skulle inte chansa. Men gör något annat med den. Men släng i laxen i en pastasås som får koka upp. T.ex. med créme fraiche och senap/dill/svartpeppar.


    Har den passerat sista förbrukningsdag så bör man inte äta den alls, varken rå eller kokt eller stekt.
  • Thu 14 Oct 2021 02:46
    #7
    Mascaraklumpar skrev 2017-12-28 12:43:12 följande:
    Har den passerat sista förbrukningsdag så bör man inte äta den alls, varken rå eller kokt eller stekt.
    Om man åt en 4-5 dagar gammal lax, som hade stekts upp till minst 74 grader, men ändå har legat nästan en vecka i kylskåpet, kan jag få tarmmaskar , listeriabakterier, eller botulism eller nåt konstigt skit?
    börjar bli rädd nu, för skulle bara prova med gaffel för ifall det var "okey" och smakade gott, då mitt luktsinne är för tillfället ur funktion.
    men efter 2 tuggor som jag svalde såg jag artikel på nätet att det kan va livsfarligt att äta gammal lax.
    Någon? förslag på vad man kan göra? den var genomstekt innan men ... den har legat i kylen sen dess som sagt, i kanske 6 dagar
Svar på tråden Äta utgången lax?