• Anonym (Leg Apotek­are)
    Äldre 28 Dec 23:25
    77186 visningar
    230 svar
    230
    77186

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Äldre 28 Dec 23:37
    #1

    Ska till thailand om 2 veckor och undrar vilket solskydd du rekommenderar till kropp och ansiktet. (Är gravid i vecka 23 när vi åker) ska vara där i 2 veckor.
    Undrar även vilket myggmedel du rekommenderar. Har försökt hitta dessa produkter på apotea men de står inget om det är tilllåtet för gravida osv

  • Anonym (S)
    Äldre 28 Dec 23:44
    #2
    -1 +1

    Är det någon sorts "regel" när man jobbar på apotek att ju längre kön är desto långsammare ska man arbeta?

  • Anonym (S)
    Äldre 28 Dec 23:46
    #3
    RJEL skrev 2017-12-28 23:37:25 följande:

    Ska till thailand om 2 veckor och undrar vilket solskydd du rekommenderar till kropp och ansiktet. (Är gravid i vecka 23 när vi åker) ska vara där i 2 veckor.

    Undrar även vilket myggmedel du rekommenderar. Har försökt hitta dessa produkter på apotea men de står inget om det är tilllåtet för gravida osv


    Oj.. Vågat att åka till Thailand i den veckan. Tänk en rejäl magsjuka-prematur förlossning-eeeevighet innan man kan komma hem igen. Hua..
  • Äldre 28 Dec 23:49
    #4
    Anonym (S) skrev 2017-12-28 23:46:45 följande:
    Oj.. Vågat att åka till Thailand i den veckan. Tänk en rejäl magsjuka-prematur förlossning-eeeevighet innan man kan komma hem igen. Hua..
    Nu är Thailand ett av dom länder som brukar funka utmärkt att åka till som gravid. Har pratat med 2 barnmorskor, vaccinations personal samt andra om resan och ingen har get rådet att avboka.
  • Anonym (X)
    Äldre 28 Dec 23:51
    #5
    -1

    Ingår det i utbildningen att allt ska gå i ulterapid? Och ifrågasätta läkares recept?

  • Anonym (Recep­taries­tudent­)
    Äldre 28 Dec 23:57
    #6
    +1
    Anonym (X) skrev 2017-12-28 23:51:45 följande:

    Ingår det i utbildningen att allt ska gå i ulterapid? Och ifrågasätta läkares recept?


    Jag som läser på receptarieprogrammet just nu och precis har läst om detta kan svara på att det faktiskt är väldigt sällan som recept är helt korrekt utförda. När det kommer patienter med recept som inte är korrekta så är det farmaceutens jobb att ta reda på varför och hur det egentligen ska vara. Detta görs för din, alltså patientens, säkerhet, inte för skojs skull och inte för att misstro läkaren. Det är det farmaceutens arbete till stort går ur på, att se till att allt blir rätt kring ditt läkemedel.
  • Äldre 29 Dec 00:05
    #7
    +1

    Jag arbetar också på apotek som leg.apotekare sen ca 10 år. Undrar ofta hur man tänker då man ställer den frågan vissa ställt i tråden. Vilket är viktigast, att det går fort eller att det blir rätt? Det är oerhört nedlåtande när man försöker göra sitt jobb och kanske måste kontakta läkare pga felaktig dosering och kunderna bakom i kön suckar och stönar. Det kan bli ganska allvarliga fel. Det räcker att man i stressen förväxlar en etikett på medicinerna så kan det få livshotande konsekvenser.

    Och som svar på ovanstående fråga; JA självklart är det vårt jobb att ifrågasätta läkarens ordination om den är tveksam! Vill du hellre att vi bara slänger ut grejerna över disk utan någon som helst eftertanke? Det måste ju vara bättre att det blir rätt på en gång än att du blir dålig eller måste få ny behandling efter en vecka för att ingen tog sig tid att uppmärksamma felet

  • Äldre 29 Dec 00:08
    #8
    +1
    Mesmenir skrev 2017-12-29 00:05:06 följande:

    Jag arbetar också på apotek som leg.apotekare sen ca 10 år. Undrar ofta hur man tänker då man ställer den frågan vissa ställt i tråden. Vilket är viktigast, att det går fort eller att det blir rätt? Det är oerhört nedlåtande när man försöker göra sitt jobb och kanske måste kontakta läkare pga felaktig dosering och kunderna bakom i kön suckar och stönar. Det kan bli ganska allvarliga fel. Det räcker att man i stressen förväxlar en etikett på medicinerna så kan det få livshotande konsekvenser.

    Och som svar på ovanstående fråga; JA självklart är det vårt jobb att ifrågasätta läkarens ordination om den är tveksam! Vill du hellre att vi bara slänger ut grejerna över disk utan någon som helst eftertanke? Det måste ju vara bättre att det blir rätt på en gång än att du blir dålig eller måste få ny behandling efter en vecka för att ingen tog sig tid att uppmärksamma felet


    Helt rätt! Ni gör rätt, förstår inte varför folk tror att ni ifrågasätter bara för att.. va skulle ni tjäna på de. Man måste väl endå förstå att ni gör ert jobb
  • Anonym (Vurpa­n)
    Äldre 29 Dec 00:08
    #9

    Nallar du någonsin från opiatmedicinerna? Det skulle jag ha gjort..

  • Anonym (X)
    Äldre 29 Dec 00:13
    #10
    +1
    Anonym (Receptariestudent) skrev 2017-12-28 23:57:27 följande:
    Jag som läser på receptarieprogrammet just nu och precis har läst om detta kan svara på att det faktiskt är väldigt sällan som recept är helt korrekt utförda. När det kommer patienter med recept som inte är korrekta så är det farmaceutens jobb att ta reda på varför och hur det egentligen ska vara. Detta görs för din, alltså patientens, säkerhet, inte för skojs skull och inte för att misstro läkaren. Det är det farmaceutens arbete till stort går ur på, att se till att allt blir rätt kring ditt läkemedel.
    Nja, om receptet säger Bricanyl 4x 100, varför ifrågasätts det uttaget? Har haft astma i hela mitt liv, är 46 år nu, och min astma försvinner inte för att Apoteket ifrågasätter receptet. Jag behöver ha medicin hemma för att det inte helt plötsligt ska ta slut, eller för att vi åker utomlands och jag behöver ha extra med mig. Anklagar inte just dig, men det är så irriterande att det ifrågasätts varje gång!
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill