• Anonym (Less)
    Äldre 30 Dec 18:17
    30617 visningar
    110 svar
    -1
    110
    30617

    Han lovade dem sova över

    I morgon ska vi ha makens släkt här.. Jag ska fixa allt vad gäller middag osv.. De brukar åka hyfsat tidigt för att vara nyår.. Runt tio, med tanke på att både vi och de har små barn som aldrig orkar till tolvslaget och de vill inte sätta sig på tåget mitt i natten..

    Nu fick jag veta att han erbjudit dem att sova över utan att prata med mig och jag känner för att åka iväg själv och lämna honom med allt.. Vill absolut inte ha dem sovandes här..

    Suck..

  • Svar på tråden Han lovade dem sova över
  • Äldre 30 Dec 18:22
    #1
    Anonym (Less) skrev 2017-12-30 18:17:02 följande:

    I morgon ska vi ha makens släkt här.. Jag ska fixa allt vad gäller middag osv.. De brukar åka hyfsat tidigt för att vara nyår.. Runt tio, med tanke på att både vi och de har små barn som aldrig orkar till tolvslaget och de vill inte sätta sig på tåget mitt i natten..

    Nu fick jag veta att han erbjudit dem att sova över utan att prata med mig och jag känner för att åka iväg själv och lämna honom med allt.. Vill absolut inte ha dem sovandes här..

    Suck..


    Gör det då.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 30 Dec 18:25
    #2

    Jag håller med, suck. Vad får (våra) män att tro att de kan göra sånt här? Min gör liknande grejer. Tänker för egen maskin utan andra.. de gör det nog för att de tror vi skulle uppskatta de, för att de tror att vi är ok med det och liknande men MAN FRÅGAR FÖRST! Eller säger kanske "kanske kan ni sova här? Jag ska kolla med frun/sambon vad hon tänker eller hur hon har planerat" säger hon då nej kan man säga "nej juste, vi skulle på lunch dagen efter så det går inte" eller helt enkelt det passar sig inte... Jag förstår dig med andra ord :)

  • Anonym (Hjj)
    Äldre 30 Dec 18:39
    #3
    +4

    Tråkigt att din man inte får känna att han får bjuda hem vem han vill till sitt hem. Kanske det är lika att du åker iväg då så att de andra får ha det trevligt :)

  • Äldre 30 Dec 18:54
    #5
    +1
    Anonym (Hjj) skrev 2017-12-30 18:39:53 följande:

    Tråkigt att din man inte får känna att han får bjuda hem vem han vill till sitt hem. Kanske det är lika att du åker iväg då så att de andra får ha det trevligt :)


    Det där är inte helt okomplicerat. För man kan också vända på det och säga att han bjuder hem vem han vill till HENNES hem. Ens hem är ens borg! 

    Jag tycker att man pratar med sin partner innan man bjuder hem gäster till sin gemensamma bostad. Samtidigt bör man, som partner, vara öppen och i möjligaste mån inte säga nej. Men om man verkligen inte vill så måste ju den andre respektera det. 
  • Anonym (?)
    Äldre 30 Dec 19:03
    #6
    Anonym (Hjj) skrev 2017-12-30 18:39:53 följande:

    Tråkigt att din man inte får känna att han får bjuda hem vem han vill till sitt hem. Kanske det är lika att du åker iväg då så att de andra får ha det trevligt :)


    Dumheter. Har man ett gemensamt hem bestämmer man såna stora saker tillsammans. Såna här kommentarer kommer alltid upp i liknande trådar och det är faktiskt märkligt. Skulle du bjuda hem din släkt till att sova över utan att ha frågat din partner vad denne tyckte innan?
    Skulle du gilla att få i näsan innan besök att gäster ska sova över, och du inte hade blivit tillfrågad?'
  • Anonym (?)
    Äldre 30 Dec 19:03
    #7
    Anonym (Less) skrev 2017-12-30 18:17:02 följande:

    I morgon ska vi ha makens släkt här.. Jag ska fixa allt vad gäller middag osv.. De brukar åka hyfsat tidigt för att vara nyår.. Runt tio, med tanke på att både vi och de har små barn som aldrig orkar till tolvslaget och de vill inte sätta sig på tåget mitt i natten..

    Nu fick jag veta att han erbjudit dem att sova över utan att prata med mig och jag känner för att åka iväg själv och lämna honom med allt.. Vill absolut inte ha dem sovandes här..

    Suck..


    varför ska du fixa allt?
  • Anonym (Åk iväg)
    Äldre 30 Dec 19:05
    #8
    +2

    Ja gör det. Åk iväg till en kompis. Han får sköta allt. Antagligen hade han förväntat sig att du skulle agera piga även resten av kvällen. Men nu får han göra det själv. Samt ta hand om era gemensamma barn.

  • Äldre 30 Dec 19:12
    #9
    +1

    Sluta få TS att känna sig krävande som vill vara delaktig i beslutet att låta folk sova över. Bor man flera personer i ett hem så är det vanligt hyfs att kolla med de andra att det är okej att någon sover över. Folkvett!

  • Äldre 30 Dec 19:14
    #10
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 19:03:00 följande:
    Dumheter. Har man ett gemensamt hem bestämmer man såna stora saker tillsammans. Såna här kommentarer kommer alltid upp i liknande trådar och det är faktiskt märkligt. Skulle du bjuda hem din släkt till att sova över utan att ha frågat din partner vad denne tyckte innan?
    Skulle du gilla att få i näsan innan besök att gäster ska sova över, och du inte hade blivit tillfrågad?'
    Exakt och eftersom det är ts som verkar vara den som ska städa och fixa mat så blir det merarbete för ts med att nu även se till att det finns sovplatser och att fixa frukost till alla.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ansva­r)
    Äldre 30 Dec 19:18
    #11
    +2
    Anonym (Hjj) skrev 2017-12-30 18:39:53 följande:

    Tråkigt att din man inte får känna att han får bjuda hem vem han vill till sitt hem. Kanske det är lika att du åker iväg då så att de andra får ha det trevligt :)


    Det ar STOR skillnad pa att ha folk hos sig pa bjudning och pa att ha folk hos sig pa overnattning. Bjudningen ager rum pa ett begransat utrymme (kok & vardagsrum t ex.) medan overnattningen ager rum i hela huset. Man kanske t o m maste moblera om eller flytta sina egna barn fran ett rum till ett annat sa att gasterna ska fa plats (tranga in sig i foraldrarnas sovrum och barnen blir oroliga nar de inte sover i sina egna sangar, foraldrarna kan inte ha sex osv.). Man kan inte ha tvatt hangande pa tork i gastrummet, som annars hade varit stangt om det "bara" hade varit en vanlig bjudning, inga kladkassar med reafynd som man annu inte hunnit sortera osv. 
    TS skriver ju aven att hon ar ansvarig for matlagning och hela ruljansen, sa om inte maken ar den som tar allt extra ansvar det innebar att ha liggeframmad sa kollar man forst om det ar OK eftersom det innebar sa mycket merarbete for den andra parten. Inte bara att stada och plocka undan in HELA huset, inte bara att badda sangar/ommoblera och sedan berget med tvatt (har ni forresten tillrackligt med rena lakan redo, for om man t ex. tankt tvatta nyarsdagen sa kanske alla extra lakan faktiskt ligger i smutstvatten?), utan aven all extra matlagning, nagot kanske behover handlas som nu fattas nar man plotsligt ar en extra FAMILJ med barn som overnattar och aven maste ha mat nasta dag, TS - som vardinna - kan nu inte sova ut pa nyarsdagen utan hon maste upp tidigt for att fixa frukost at gasterna (eller ar det OK om de rotar i skapen sjalva? Hur kul ar det?). Man kanske inte vill ga runt i sin skona pyjamas med gaster i huset, utan maste kla pa sig innan man lamnar sovrummet eller ska pa toaletten. Gasterna har barn som nu ska vara i hela huset, sa allt omtaligt maste gommas undan (eftersom de just ska vara i HELA huset).
    TS kanske hade sett fram emot att fa sova ut och sen ha en lugn dag med familjen. Istallet ar hon nu vardinna med en massa extra jobb som hon dels maste fixa innan de kommer och sedan fortsatta med "uppe med tuppen" dagen efter...
    Klart sambon hennes sambo kan bjuda hem vem han vill, men det ar ju inte HAN som tar ansvar for det. Liiiiiiite skillnad.
Svar på tråden Han lovade dem sova över