• Äldre 31 Dec 22:46
    11016 visningar
    10 svar
    10
    11016

    Barn som svettas mycket under sömn

    Hej

    Båda mina småbarn svettas mkt när de sover. Kudden helt blöt o ofta ryggen. Byter kläder under natten, vänder på kuddarna. Brukar ha öppet fönster, svalt duntäcke och de har tunn bomullspyjamas. Utan kläder blir de kalla. Vad beror detta på och vad mer kan vi göra?

    Tack för era råd

  • Svar på tråden Barn som svettas mycket under sömn
  • Äldre 31 Dec 22:53
    #1

    Vissa är varmare än andra. Skippa täcket helt, ha bara påslakan eller inget alls så blir det lite bättre. Min ena pojke är sån, varm av sig.

  • Anonym (jd)
    Äldre 31 Dec 23:08
    #2

    Är de överviktiga?

  • Äldre 31 Dec 23:18
    #3

    Mina barn som är varma sover bara med ett påslakan. Har vädrat före de ska sova.

  • Äldre 31 Dec 23:18
    #4

    Tillägg: pyjamas med korta ben och ärm

  • Anonym (jd)
    Äldre 31 Dec 23:30
    #5
    -1
    Anonym (jd) skrev 2017-12-31 23:08:38 följande:

    Är de överviktiga?


    Överviktiga barn är svettiga. Det är jobbigt för kroppen med all överätning
  • Äldre 31 Dec 23:39
    #6
    Anonym (jd) skrev 2017-12-31 23:30:45 följande:
    Överviktiga barn är svettiga. Det är jobbigt för kroppen med all överätning
    Även smala barn kan vara svettiga. Har två varma smala barn.
  • Äldre 1 Jan 03:59
    #7

    Tack för era svar. De är båda smala barn: 3,5 år och 1 år. Kastar ofta av sig täcket därför har jag hört långbyxa men ska testa det ni skriver.

  • Äldre 1 Jan 17:32
    #8
    Lindsey77 skrev 2017-12-31 23:39:07 följande:

    Även smala barn kan vara svettiga. Har två varma smala barn.


    Samma här (fast ett smalt barn). Vi vet att han har somnat genom att känna en svag svettdoft från honom. Han älskar att ha täcke när han är vaken (förmodligen är det mysigt) men sparkar alltid av det på natten. Och då har vi 17-18 grader i sovrummet.
  • Äldre 1 Jan 17:53
    #9

    Hos oss svettas de två barn jag har med nuvarande sambo, men även han blir lätt för varm och kan gå i trekvartsbyxor och t-shirt ute nu medan jag fryser och kör flera lager.

    Barnen sover i pyjamas, men har sällan filt eller täcke på sig några längre stunder. Plastad frotté i sängen bidrar till att de svettas lättare.

  • Anonym (jd)
    Äldre 1 Jan 21:27
    #10

    sänka innetemperaturen?

Svar på tråden Barn som svettas mycket under sömn