• Äldre 1 Jan 22:12
    20493 visningar
    38 svar
    38
    20493

    Sprial under narkos

    Någon som satt in en spiral under narkos? 

  • Svar på tråden Sprial under narkos
  • Anonym (S)
    Äldre 1 Jan 22:22
    #1

    Har jag väldigt svårt att tro. Varför skulle man lägga ner de resurserna för ett så litet "ingrepp"?

  • Äldre 1 Jan 22:33
    #2
    Anonym (S) skrev 2018-01-01 22:22:45 följande:

    Har jag väldigt svårt att tro. Varför skulle man lägga ner de resurserna för ett så litet "ingrepp"?


    Jo, det förekommer att patienter blir sövda vid spiralinsättning, det har till o med en överläkare bekräftat för mig. Det kan göras i fall då patienten är mycket rädd, så som jag är för att göra ett sådant ingrepp. Det är ett "litet" ingrepp jag vet, men det gör mig inte mindre rädd. Jag undrar om det finns någon här på fl som varit med om det.
  • Anonym (Lilja­)
    Äldre 1 Jan 23:17
    #3

    Jag fick nån sort luftgas genom näsan plus bedövning där nere.

    Hade cellförändringar så de tog bort en bit av tappen och satte in spiral samtidigt.

    Varje gång jag tar cellprov har det gjort så jäkla ont fick förklarat för mig att jag bara har 1 cm av tappen kvar från början var den 4 cm.

    Man har mera känsel ju längre in man kommer.

    Att sätta in spiral är ett litet ingrepp finns dom som är med om mycket värre saker.

    Självklart finns det nervositet finns det alltid.

  • Äldre 1 Jan 23:34
    #4

    Nä men jag har varit väldigt nära att behöva det vid uttag. De lyckades dock få ut den ändå så jag fick ett "grattis du slapp precis narkos"

    Har du haft spiral innan så du vet att det fungerar för dig? Det känns verkligen som en sista utväg preventivmedelsmässigt att utsätta sig för narkos för något som har en begränsad livslängd. Speciellt om man inte vet om det är något som passar en.

    Jag har haft 3 kopparspiraler och för mig har insättningen inte varit någon lek. Jag har tydligen en extremt tjorvig livmoder för det ändamålet. Sista fick jag sätta in på gyn och då var läkaren helt blek efteråt och sa något i stil med "du var mig en smärttålig djäkel, men du sitter du still en bra stund innan du reser dig". Dessutom har jag haft vidrig mensvärk i 2 veckor konstans efter insättning. Den första spiralen var den som de inte höll på att få ut, den satt fast.

    Nu hade jag kunnat tänka mig att utsätta mig för eländet igen om jag bara trivts med spiralen när den väl var inne men det funkade inte. Mensen blev för lång och för riklig (mest lång i tid). Det var utmärkt innan mensen kommit tillbaka efter föregående barn men värdelöst sen.

    Upplever att fler är nöjda med hormonspiraler men även där vet jag folk som inte varit nöjda.

    Så summa summarum. Har du inte provat spiral innan skulle jag verkligen se det som en sista utväg om det krävs narkos för insättning och ev uttag då det inte finns några garantier för att det passar dig. 

  • Äldre 2 Jan 03:15
    #5

    Hej. Ja det går, jag har blivit det innan jag blev gravid och sen när jag satte in en ny spiral efter förlossningen (kejsarsnitt)

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 2 Jan 04:01
    #6

    Jag har svåra gynsmärtor redan så jag var lovad narkos om jag ville. Men jag testade först med att de satte lokalbedövning och då gick det. Gjorde ont det också men bedövningen var superbra. Likadant när den skulle ut igen. Tyvärr hade jag ont i fem års tid av spiralen, den skavde så det blir ingen mer.

  • Äldre 2 Jan 11:17
    #7

    Jag har bestämt mig för att skaffa kopparspiral och att jag kommer inte göra det i vaket tillstånd. Min enda fråga var om någon här har satt in en spiral under narkos. Undrar hur det var. Jag har aldrig blivit sövd så har ingen erfarenhet av det. Har heller aldrig haft spiral men har kommit fram till att det är det enda preventivmedlet som kan passa mig.

  • Äldre 2 Jan 12:57
    #8

    Jag har. Satte in Mirena och jag var under narkos (sov).

  • Äldre 2 Jan 13:27
    #9
    MFML skrev 2018-01-02 11:17:36 följande:

    Jag har bestämt mig för att skaffa kopparspiral och att jag kommer inte göra det i vaket tillstånd. Min enda fråga var om någon här har satt in en spiral under narkos. Undrar hur det var. Jag har aldrig blivit sövd så har ingen erfarenhet av det. Har heller aldrig haft spiral men har kommit fram till att det är det enda preventivmedlet som kan passa mig.


    Jag har varit sövd en gång, det var jobbigt att vakna upp från. Mådde illa och var rätt förvirrad och det satt i ett tag. Gjorde en artroskopi för att kolla vad som var trasigt i knät.

    När jag sen skulle operera knät satte de ryggbedövning med tanken att jag skulle vara vaken under tiden. Det fixade jag dock inte då jag tyckte det var för obehagligt och de gav mig något så jag fick sova. Vet inte exakt vad men det var inte narkos för jag var ju redan bedövad. Det var helt underbart vakna upp från. Kände mig helt som vanligt direkt.

    Bolla med läkaren. Kanske narkos är bäst och kanske kan de som i mitt senare fall bedöva på ett sätt och låta dig sova på ett sätt som är snällare att vakna upp från än narkos.
  • Äldre 2 Jan 18:33
    #10
    cosinus skrev 2018-01-02 13:27:52 följande:
    Jag har varit sövd en gång, det var jobbigt att vakna upp från. Mådde illa och var rätt förvirrad och det satt i ett tag. Gjorde en artroskopi för att kolla vad som var trasigt i knät.

    När jag sen skulle operera knät satte de ryggbedövning med tanken att jag skulle vara vaken under tiden. Det fixade jag dock inte då jag tyckte det var för obehagligt och de gav mig något så jag fick sova. Vet inte exakt vad men det var inte narkos för jag var ju redan bedövad. Det var helt underbart vakna upp från. Kände mig helt som vanligt direkt.

    Bolla med läkaren. Kanske narkos är bäst och kanske kan de som i mitt senare fall bedöva på ett sätt och låta dig sova på ett sätt som är snällare att vakna upp från än narkos.
    Ok! Men om jag ska bli bedövad innan så måste de sätta bedövningen i underlivet o det går jag aldrig med på... Så narkos måste vara bäst!
Svar på tråden Sprial under narkos