• Anonym (Stres­sad)
    Äldre 3 Jan 18:09
    2806 visningar
    4 svar
    4
    2806

    Abort och resa

    Har blivit gravid trots skydd och kommer att göra abort.

    Känner mig sååå stressad och orolig över det, har läst om alla skräckhistorier och blodbad och långdragna aborter här och andra sidor.

    Har tid för abort nästa vecka, kommer då troligtvis vara i vecka 6. Till saken hör att jag har en resa inbokad 3 veckor efter aborten. Är det någon här som gjort en resa så nära inpå? Vill verkligen åka och vet inte vad jag ska säga till alla om jag inte kan åka på den. Skulle det inte vara för resan skulle jag känna mig lugn. Har pratat med abortmottagningen om detta men de kunde inte direkt lugna mig. Skräckbilderna är att jag sitter utomlands och störtblöder för att allt inte kommit ut.

  • Svar på tråden Abort och resa
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 3 Jan 18:20
    #1

    Det är ju olika för alla men jag har gjort ett par aborter i v6 och varje gång har jag varit "helt tillbaka till det normala" tre veckor efter. Så i din situation hade iaf jag varit lugn. Jag har aldrig haft ont. Mått rejält illa under själva aborten (dvs mellan första piller tills den är gjord). Sedan haft som mens i ca 10 dagar och då ska man ju inte bada (om det är en sådan resa). Sedan har det varit över för min del. Så dubbla den tiden känns rätt lugnt.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 3 Jan 18:21
    #2

    Gör aborten på sjukhus och be dem kolla det som kommer ut om det är "komplett" och är du orolig så ett vul på det så de säkert ser om det är borta allting.

  • Anonym (M)
    Äldre 3 Jan 19:07
    #3

    Min abort gick supersmidigt och tog bara alvedon. Däremot så vid andra blödningen efter ca 3 veckor så kom det som rejäl mens med klumpar och man får ju inte ha tampong, eller jag fick inte det iaf innan kontrollen.

  • Äldre 11 Jan 16:43
    #4

    Hur har det gått?
    Blir det inga komplikationer är det ingen fara att resa.
    Jag gjorde medicinsk abort, reste två veckor senare till Grekland. Kunde ju inte bada, men resten var inga problem. En vecka efter resan hade jag efterkontroll och aborten var inte fullständig så jag fick komma in och göra en skrapning följande dag. Enda som kan hända (fysiskt sett) är ju om du skulle få en infektion, men det finns ju vård att få i de flesta delar av världen, så det löser sig om det värsta skulle hända (inte så vanligt tror jag!). Sen hur man mår psykiskt varierar ju väldigt mycket. 

Svar på tråden Abort och resa