• Per J

    Bästa kreditkortet?

    Hej!

    Har precis fått förklarat för mig att det kan löna sig rätt mycket att ha ett kreditkort istället för ett vanligt bankkort, så länge kortet är avgiftsfritt och man betalar fakturan under den räntefria perioden. Man ska kunna tjäna på det pga att många kreditkort erbjuder ?cashback? som någon slags återbetalning på alla köp du gör med kortet. Samt att vissa kort erbjuder andra fördelar såsom reseförsäkring osv.

    Men min fråga är. Vilket kreditkort föredrar ni? Jag tänkte jag skulle skaffa ett då jag känner att jag har bra disciplin på min ekonomi. Läste på cashbloggen.se/2017/11/25/kreditkort-med-cashback/ om några olika. Men har ni andra förslag?

  • Svar på tråden Bästa kreditkortet?
  • Anonym (Hålla koll)
    Anonym (Korthajen) skrev 2018-01-25 18:38:52 följande:

    Ibland är det en bra att ide om man jämför lån och kreditkort, eftersom de har snarlika villkor och regler. På så sätt kan man se vad som är bäst utifrån ens situation.


    Jag tycker nog att det är enklare att hålla koll på kreditkorten, och det är bra att ha möjligheten att betala av direkt, om man vill. Det går ju inte med alla lån, elelr så kostar det extra.
  • Matski

    Hej på er!


     


    Kör en liten blänkare till någon av er som är intresserade eller funderar på att skaffa ett Amex SAS Eurobonus Premium-kort som är grymt om ni vill kunna resa lite lyxigare än economy emellanåt.


    De kör en drive i två veckor nu, fram t o m den 28 februari, sen är det vanliga avgiften som gäller igen. Årsavgiften som i vanliga fall ligger på 1 000 kr/år bjuder de på första året, ingen bindningstid eller någon annan dold kostnad heller. Sedan har man under denna period ökat antal poäng man får om man värvas via mig med 25%, man får hela 15 000 Eurobonuspoäng vid registrering, helt kravfritt förutom själva registreringen. En enkelresa inom Norden kostar exempelvis 12 000 poäng.


    Spendera 150 000 kr på ett år på kortet och du får även ett Amex 2-4-1, extremt fördelaktigt om du t ex vill resa i Business-class, du får du 50% på biljettpriset. Du får även poäng på alla inköp samt möjlighet att få extrapoäng om du köper något från företag kopplade till SAS Eurobonusprogram.


    Skicka PM/mail om du är intresserad/har frågor så skickar jag en inbjudan. (Även jag tjänar några poäng på själva värvningen, men detta är definitivt en win-win om man funderat på att skaffa ett bra kreditkort utan någon risk/kostnad. Det är ju bara att säga upp kortet direkt om man endast vill ha grundpoängen.)   

  • kreditkortcom

    Sedan 1:e augusti har Norwegian nya CashPoint regler. 
    4% intjäning på Lowfare-biljetter och 10% på Flex-biljetter
    Dem har också sänkt övriga köp till "bara" 0,5% intjäning och ingen bonus på köp hos andra flygbolag.


  • Jimmy075

    Hej! Då det verkar finnas en hel del kunskap här ang kort osv..

    Jag har tittat lite på Norwegians kort och har lite funderingar kring det.

    Jag tänker använda kortet till så många inköp som möjligt i Sverige men inga uttag, samt inköp och uttag i utlandet. Vi är en familj på 5 så det borde inte bli några problem att komma upp till 100.000kr om året som är = 5000kr i cashpoints.
    Om jag har förstått det hela rätt ang deras kort och jag enbart använder kortet till ovanstående och betalar in räkningarna i tid varje månad så skulle det enda som eventuellt tillkommer vara deras 1,75% på kontant uttag i utlandet.

    //JImmy.

  • Anonym (Eurobonus)

    Om ni man ändå ska ha kreditkort är det enligt mig bäat att satsa på något av SAS korten. Classic kostar 0:- föralltid tex. Premium är dock lite bättre och kostar 0:- första året därefter 1000:-/år. Elite är dyrt och kanske lite överkurs om man inte spenderar 300k om året på kortet.

    Kickbacken på tex. Norwegian är i princip obefintlig nu för tiden medan den på SAS kortet är ganska bra. Bara genom att signa upp via en inbjudningslänk så får man poäng motsvarande en enkelresa inom Sverige (Classic) eller en enkelresa inom Skandinavien (Premium).

    Spenderar man sedan 150 000 kronor på ett år med premium kortet kan man boka en poängresa för halva poängpriset vart man vill i världen.

    Bifogar inbjudningslänk till er som vill ha SAS kortet (Båda jag och du som signar upp vi länken får poäng) www.americanexpress.se/bjudin/ronjakEoBB

    Men som sagt ska ni ändå ha kreditkort och har något intresse av att resa så slår SAS-korten, vilket ni än väljer, de flesta andra kreditkort i sverige alla dagar i veckan och som sagt så är Classic dessutom helt gratis och Premium är helt gratis första året.

    Man kan alltså prova premium i ett år och är det inte kortet som passar så säger man upp det utan att ha betalat en krona. Bättre blir det inte.

  • me33

    "Oros-moment" när vuxna människor börjar tro att kredit-kort är på något sätt en smart lösning för sig.

    Men visst, jag kommer nog inte nå fram till någon av er ändå som är så övertygade av sina plus-poäng så kör på.

    {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Anonym (F)
    me33 skrev 2021-08-26 11:03:47 följande:

    "Oros-moment" när vuxna människor börjar tro att kredit-kort är på något sätt en smart lösning för sig.

    Men visst, jag kommer nog inte nå fram till någon av er ändå som är så övertygade av sina plus-poäng så kör på.


    Menar du att kreditkort inte har några fördelar kopplade till sig?
Svar på tråden Bästa kreditkortet?