• Äldre 18 Jan 18:53
    235108 visningar
    2783 svar
    2783
    235108

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Äldre 22 Jan 19:37
    #41
    Hedblomster skrev 2018-01-22 19:02:08 följande:

    Känner SÅ igen mig i det där att vara frånvarande i samtal! Sitter liksom på jobbet och bara mmm, jaaa, visst till alla men är lååångt borta i tankarna. Sitter just nu och kollar på The great sperm race på youtube (en dokumentär om... spermier haha...) och är genast helt säker på att min sambo måste sluta snusa och få ner sitt bmi (som ligger på 26) till under 25 GENAST för annars är hans spermier för dåliga, haha. 

    Hoppas din sambo kommer förstå dig! Tyckte inte min förstod först, men han har fått trösta mig några gånger när jag gråter nu så har förstått att han känner sig ledsen över det också även om han säkerligen inte är lika besatt som jag. Jag har dessutom gått igenom EXAKT hur både ivf och äggdonation (varför?!) går till, haha... Så han känns med på banan nu. Dessutom sa ju en gynekolog att vi ska försöka 3 månader till och sen ringa fertilitetskliniken så det lyssnar han på. Kanske är lättare att ta till sig vad en läkare säger?Skönt att vi är fler! Jag litar inte ens alltid på negativa gravtest utan bara "jaja men än har inte mensen kommit..." sen när mensen kommer litar jag knappt på den utan tänker "jaja men folk blöder som gravida också...". Så dumt! Men det blir många tårar varje månad till slut. 


    Haha! Kan också allt om ivf och utredning! Och alla möjliga fertilitetsproblem som finns! Har vänner problem i framtiden så kommer man kunna svara på alla frågor haha skämt o sido!
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Äldre 23 Jan 10:37
    #42

    Väldigt negativt test idag på äl+8. Veeeet att det är tidigt men hade hoppats på något att överraska min sambo med när han kommer hem imorgon. Hur som helst så känner jag på mig att det är kört denna gång med men så känner man ju jämt. Känner mig så less på detta och idag jobbar jag dels kväll vilket jag inte gillar och så har jag ett jobbuppdrag som innebär att jag träffar små barn under ett år vilket är helt gräsligt att göra en sånhär dag.


    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Äldre 23 Jan 14:57
    #43
    Hedblomster skrev 2018-01-23 10:37:13 följande:

    Väldigt negativt test idag på äl+8. Veeeet att det är tidigt men hade hoppats på något att överraska min sambo med när han kommer hem imorgon. Hur som helst så känner jag på mig att det är kört denna gång med men så känner man ju jämt. Känner mig så less på detta och idag jobbar jag dels kväll vilket jag inte gillar och så har jag ett jobbuppdrag som innebär att jag träffar små barn under ett år vilket är helt gräsligt att göra en sånhär dag.


    Åh förstår hur du känner. Jobbar på bvc så vaccinerar och träffar nyfödda varje dag. När de klagar över tuffa nätter eller att det är tråkigt att amma vill jag egentligen bara skrika men är såklart väldigt stöttande till de känslorna mammorna har. Är tufft ibland :/
  • Äldre 23 Jan 20:11
    #44

    Beställde clearblue ältest precis nu trots att ja skulle skita i det denna månad tänkte jag.. Jaja! Blir så dyrt hehe. Har haft stickor sista tiden men är ju så svåra o tolka... kör ni äl test? Vet ju att många av er tempar!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Äldre 23 Jan 20:26
    #45

    Alltså TACK tjejer för era fina svar igår om hur allt detta känns!! Var så less på allt igår, gick in och kollade här innan jag skulle sova och det kändes så himla skönt att läsa så fina förstående svar från er som går igenom samma sak! <3

    Känner också igen mig i det ni skriver om att man ofta är lite "frånvarande" och tänker väldigt mycket på detta. Även att alla besvikelser, längtan och oron över att det inte ska gå gör att man inte är lika glad som person längre. Hoppas verkligen att det vänder snart för oss!!

  • Äldre 23 Jan 20:35
    #46
    LillaAw skrev 2018-01-23 14:57:50 följande:
    Åh förstår hur du känner. Jobbar på bvc så vaccinerar och träffar nyfödda varje dag. När de klagar över tuffa nätter eller att det är tråkigt att amma vill jag egentligen bara skrika men är såklart väldigt stöttande till de känslorna mammorna har. Är tufft ibland :/
    Åh tufft! :/ Jag gör inte detta varje dag och det är skönt. Men å andra sidan gillar jag ju bebisar, annars hade jag inte jobbat med det jag gör. Så det är dubbla känslor.
    Jooosen skrev 2018-01-23 20:11:36 följande:

    Beställde clearblue ältest precis nu trots att ja skulle skita i det denna månad tänkte jag.. Jaja! Blir så dyrt hehe. Har haft stickor sista tiden men är ju så svåra o tolka... kör ni äl test? Vet ju att många av er tempar!


    Jag använder ältest varje månad bara för att jag vill vara helt säker på när det var... Men köper testlagret oftast, lite billigare :)
    inez898 skrev 2018-01-23 20:26:00 följande:

    Alltså TACK tjejer för era fina svar igår om hur allt detta känns!! Var så less på allt igår, gick in och kollade här innan jag skulle sova och det kändes så himla skönt att läsa så fina förstående svar från er som går igenom samma sak! <3

    Känner också igen mig i det ni skriver om att man ofta är lite "frånvarande" och tänker väldigt mycket på detta. Även att alla besvikelser, längtan och oron över att det inte ska gå gör att man inte är lika glad som person längre. Hoppas verkligen att det vänder snart för oss!!


    Men tack själv för att du är här själv och skriver! Det är så tröstande att läsa att andra upplever exakt samma saker.


    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Äldre 23 Jan 21:22
    #47

    Ja tack för att ni finns! Om ni plussar skulle det nästan kännas som jag gjorde det, nå lite överdrivet men ni fattar. Vi är så värda det snart!!! Denna längtan kan nog ingen förstå om man inte är mitt inne i det. Träffade min nära vän igår som är i v25. Hon lyssnar väldigt mycket på mina funderingar kring detta vilket är skönt! Samtidigt som man typ satt o babbla o bara glodde på hennes fina mage:(


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Äldre 23 Jan 21:56
    #48
    Jooosen skrev 2018-01-22 19:35:56 följande:

    Hur långt kö är det cirka? Jag tänker att det kommer kanske bli ivf för oss också. Måste bara ta steget att ringa någon för utredning! Det känns verkligen som att ens person försvunnit lite under detta år! Könner ångest när jag tänker tillbaka på alla besvikelser varje jäkla månad!


    Jag tror det är lite olika kö beroende på var man bor. Men i Sthlm så är de nio månader drygt för att de ska behandla och godkänna remissen för landstingsfinansierad ivf. Sen får man med fritt vårdval välja vilken ivf-klinik man vill. Och de har i sin tur olika långa köer. Vissa verkar inte ha någon alls medan andra har längre..

    det känns så långt borta. Liksom ett år drygt innan det kan köra igång.
  • Äldre 24 Jan 06:29
    #49

    Jag använder också testlagrest ägglossningtest och så tempar jag :). Inte för att de har hjälpt hittills men man håller bättre koll på ägglossningen tycker jag. <3

  • Äldre 24 Jan 07:38
    #50

    Det gör mig både otroligt ledsen och lite själviskt glad att höra om fler i samma sits; tror inte man kan förstå hur bebis-tankarna tar över ens liv helt om man inte varit i vår situation. Varje dag kretsar kring min fertilitet - piller som ska ätas, temp som ska tas, test som ska göras, sekret som ska undersökas, symptom som ska kännas efter... Jag är helt slut! Fick ett plus i tre dagar, sedan kom min mens försenad, och testet blev neg. Och trots det, så kan jag inte släppa tanken ?jag kanske är gravid ändå??? Och testar igen och igen. Så trött på mig själv och hela grejen.

    Hoppas alla plussar snart - för den här känslan förtjänar ingen.

Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år