• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • UndrandeSökare
    siiaa skrev 2018-02-03 10:22:02 följande:

    Hej!

    Tänkte höra om ni vet efter hur många försök man får söka hjälp? Jag vet att det är ett år som gäller, men pga att jag har kort menscykel har vi hunnit med 10 försök på 8 månader utan pluss. Så tycker att vi borde kunna ringa efter 12 försök eller? :)


    Ring och boka tid redan nu föreslår jag, det kan vara flera månaders kö för att få komma på utredning och det är ju bara ni som vet exakt hur många försök ni gjort nu och när ni kommer fram i kön har ni säkert hunnit med minst 12 försök om ni gjort 10 försök nu.
  • Aamon
    siiaa skrev 2018-02-03 10:22:02 följande:

    Hej!

    Tänkte höra om ni vet efter hur många försök man får söka hjälp? Jag vet att det är ett år som gäller, men pga att jag har kort menscykel har vi hunnit med 10 försök på 8 månader utan pluss. Så tycker att vi borde kunna ringa efter 12 försök eller? :)


    Vi hade försökt i 2 år men fick inte hjälp då de tyckte vi var för unga. Så tid är tydligen inte allt.
  • siiaa
    UndrandeSökare skrev 2018-02-03 10:59:24 följande:

    Ring och boka tid redan nu föreslår jag, det kan vara flera månaders kö för att få komma på utredning och det är ju bara ni som vet exakt hur många försök ni gjort nu och när ni kommer fram i kön har ni säkert hunnit med minst 12 försök om ni gjort 10 försök nu.


    Ja du har nog rätt i det. Vart ringer man? Är det till barnmorskan eller gyn?
  • siiaa
    Aamon skrev 2018-02-03 14:24:51 följande:

    Vi hade försökt i 2 år men fick inte hjälp då de tyckte vi var för unga. Så tid är tydligen inte allt.


    Jasså, vad dåligt.. hur pass unga är ni? Jag är 31 så det kan ju inte vara för ungt tycker jag.
  • UndrandeSökare
    siiaa skrev 2018-02-03 14:53:22 följande:
    Ja du har nog rätt i det. Vart ringer man? Är det till barnmorskan eller gyn?
    Ring Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en infertilitetsutredning (om ni inte blir gravida alls)

    Om man lider av upprepade missfall kan man efter 3e missfallet få göra en missfallsutredning.

    Lycka till !
  • Aamon
    siiaa skrev 2018-02-03 14:58:31 följande:

    Jasså, vad dåligt.. hur pass unga är ni? Jag är 31 så det kan ju inte vara för ungt tycker jag.


    25
  • siiaa
    UndrandeSökare skrev 2018-02-03 16:10:59 följande:

    Ring Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en infertilitetsutredning (om ni inte blir gravida alls)

    Om man lider av upprepade missfall kan man efter 3e missfallet få göra en missfallsutredning.

    Lycka till !


    Ja vi blir ju inte gravida alls så får ta tag i att ringa nu.

    Tack! :)
  • Långväntanefterdig

    Hej tjejer.

    Bim -4.

    Igår å i förrgår har jag haft två små blödningar vid toalettbesök. Mycket märkligt.. och idag helt plötsligt ömmar mina bröst???

    Vågar inte ens säga till sambon så han får upp hoppet. Men jag tänker ändå att det kan vara symtom??

    Aldrig ont i brösten annars eller har blödningar.. Ändå tänker jag att det bara är i mitt huvud samtidigt. Vågar inte ens få upp hoppet..... vågar inte testa heller haha..... bara en lååååång väntan nu dessa dagar. Mens i veckan eller inte.. fortsättning följer.

    Hur går det för er andra?

  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-02-04 15:27:55 följande:

    Hej tjejer.

    Bim -4.

    Igår å i förrgår har jag haft två små blödningar vid toalettbesök. Mycket märkligt.. och idag helt plötsligt ömmar mina bröst???

    Vågar inte ens säga till sambon så han får upp hoppet. Men jag tänker ändå att det kan vara symtom??

    Aldrig ont i brösten annars eller har blödningar.. Ändå tänker jag att det bara är i mitt huvud samtidigt. Vågar inte ens få upp hoppet..... vågar inte testa heller haha..... bara en lååååång väntan nu dessa dagar. Mens i veckan eller inte.. fortsättning följer.

    Hur går det för er andra?


    Å spännande ändå! Men förstår att du inte vågar hoppas. Men allt som händer i kroppen som inte brukar ske går man ju igång på haha! Håller tummarna för dig!! Är på äl+2. Hade aldrig sex igår tyvärr (dagen efter äl) vilket ja har lite ångest för. Men orkar inte hänga upp mig för mkt på det. Hade ändå sex två dagar innan och samma dag.
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Långväntanefterdig
    Jooosen skrev 2018-02-04 16:15:52 följande:

    Å spännande ändå! Men förstår att du inte vågar hoppas. Men allt som händer i kroppen som inte brukar ske går man ju igång på haha! Håller tummarna för dig!! Är på äl+2. Hade aldrig sex igår tyvärr (dagen efter äl) vilket ja har lite ångest för. Men orkar inte hänga upp mig för mkt på det. Hade ändå sex två dagar innan och samma dag.


    Tycker ändå att det ni fick till borde räcka.

    Vi har också legat på men man önskar alltid att man gjorde mer än man gjorde..

    Ja men eller hur, man reagerar ju på minsta lilla nu när man försökt så länge. Jag hoppas verkligen att det hänt något denna gången! Håller tummarna för er också!
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år