• Äldre 18 Jan 18:53
    235102 visningar
    2783 svar
    2783
    235102

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Äldre 21 Mar 21:15
    Jooosen skrev 2018-03-21 21:05:26 följande:

    Hör gärna av dig imorn o berätta hur allt kändes o vad ni gjorde, om du orkar :)


    Ja men absolut. Jag kommer med en uppdatering när det är klart! Hade själv önskat fler berättelser att läsa kring det hela.
  • Äldre 21 Mar 21:16
    LLW skrev 2018-03-21 21:04:33 följande:

    Lycka till!! Hoppas han är trevlig och proffsig så du känner att du kan slappna av :)


    Taaack! Ja jag håller tummarna.. ska va öppen direkt med min rädsla. Hoppas att de känns bra.
  • Äldre 21 Mar 21:18
    Långväntanefterdig skrev 2018-03-21 21:15:12 följande:

    Ja men absolut. Jag kommer med en uppdatering när det är klart! Hade själv önskat fler berättelser att läsa kring det hela.


    Lycka till!!
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • LLW
    Äldre 21 Mar 21:46
    Jooosen skrev 2018-03-21 21:07:43 följande:

    Haha ja sant :p.. ska du ta tabletter? Min är oxå rätt regelbunden på 28 dagar. Men denna månad är den 33 suck. Men känns ändå om min cykel är rätt stabil.. alltid något trodde man men icke...!


    Ja både min man och jag tänkte ta tabletter! Vi kör all in helt enkelt :)

    Åh det är precis som för mig förra månaden! Fan vad man hinner börja hoppas på de där 4-5 dagarna.. tankarna bara skenar iväg! Jag låter mig själv göra det faktiskt, jag tänker att om jag kan må bra ett tag så får det vara värt smällen när det väl är över. Så jag går och fantiserar om att jag är gravid tills jag inte är det längre! Besviken blir man ju i vilket fall så kan lika gärna vara glad medan jag kan!
  • Äldre 22 Mar 07:23
    Hedblomster skrev 2018-03-21 20:35:48 följande:

    Beror helt på person! Jag har alltid bett om kvinnlig förut men i somras när jag var på akutbesök blev det en man och där och då kändes det inte konstigt alls. Men hade en kvinnlig student i rummet samt min sambo också. Hade jag varit helt ensam i ett rum med en manlig gyn vet jag inte om det hade känts jobbigare...


    Jag har också haft manlig gynekolog! En äldre man på runt 55-60. Det var... Speciellt om jag ska vara helt ärlig? Han var inget annat än superproffsig, men det kändes dubbelt utlämnande på något sätt? Men jag skulle kunna tänka mig att gå till honom igen, så det var verkligen ingen dålig upplevelse. Bara speciellt haha
  • Äldre 22 Mar 14:11

    Så tjejer! Det är gjort och jag överlevde..

    Vi kom till kliniken, anmälde oss i receptionen och betalade. Träffade läkaren och gicl igenom lite vad som kommer hända. Vi pratade om hälsodeklarationen pch sen kom vi till den jobbiga gyndelen. Jag valde att göra den utan killen, så det var jag, den manliga läkaren och en kvinnlig sköterska. Dom skulle egentligen bara kolla hur det såg ut med hjälp av ultraljud sen skulle man komma tillbaka för en spolning. Dock så såg han på ultraljudet att jag preciiiiiis skulle ha ägglossning, ( jag som var helt säker på att jag redan haft äl ) det var liksom så nära så ägget kommer släppa idag liksom. Man kan fan inte lita på appar haha.... då hur som helst gjordes även spolningen direkt. Så skönt att inte behöva åka dit för ännu en undersökning. Allting såg bra ut och det var fri passage. Så nu är det väl hem och ligga då eftersom ägget konmer släppa idag. Håller tummarna.... eftersom jag bara gjort äl test typ 3 ggr på 1 år så kanske det inte är konstogt att de inte tatt sig... håller tummarna att sambons prov visar på bra simmare nu..

    Efteråt så lämnade vi båda blodprover och sambon spermaprov.

    Sammanfattat var det faktiskt en bra upplevelse, den manliga gynekologen var jättebra! Nu väntar bara provsvaren. Vi har bokat tid om mindre än 2 veckor och då får vi svar på proven.

  • Äldre 22 Mar 15:23
    Långväntanefterdig skrev 2018-03-22 14:11:14 följande:

    Så tjejer! Det är gjort och jag överlevde..

    Vi kom till kliniken, anmälde oss i receptionen och betalade. Träffade läkaren och gicl igenom lite vad som kommer hända. Vi pratade om hälsodeklarationen pch sen kom vi till den jobbiga gyndelen. Jag valde att göra den utan killen, så det var jag, den manliga läkaren och en kvinnlig sköterska. Dom skulle egentligen bara kolla hur det såg ut med hjälp av ultraljud sen skulle man komma tillbaka för en spolning. Dock så såg han på ultraljudet att jag preciiiiiis skulle ha ägglossning, ( jag som var helt säker på att jag redan haft äl ) det var liksom så nära så ägget kommer släppa idag liksom. Man kan fan inte lita på appar haha.... då hur som helst gjordes även spolningen direkt. Så skönt att inte behöva åka dit för ännu en undersökning. Allting såg bra ut och det var fri passage. Så nu är det väl hem och ligga då eftersom ägget konmer släppa idag. Håller tummarna.... eftersom jag bara gjort äl test typ 3 ggr på 1 år så kanske det inte är konstogt att de inte tatt sig... håller tummarna att sambons prov visar på bra simmare nu..

    Efteråt så lämnade vi båda blodprover och sambon spermaprov.

    Sammanfattat var det faktiskt en bra upplevelse, den manliga gynekologen var jättebra! Nu väntar bara provsvaren. Vi har bokat tid om mindre än 2 veckor och då får vi svar på proven.


    Men åh va bra att du kunde spola direkt!! Då vet ni att det är ?rent? till ägglossningen haha! Låter ju jättesmidigt Allting. Bor du i Stockholm? Känns som ni fick mycket gjort idag :). Vad ställde dom för frågor? Typ hur ofta man har sex o så? Hundra frågor : p
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Äldre 22 Mar 15:24
    LLW skrev 2018-03-21 21:46:42 följande:

    Ja både min man och jag tänkte ta tabletter! Vi kör all in helt enkelt :)

    Åh det är precis som för mig förra månaden! Fan vad man hinner börja hoppas på de där 4-5 dagarna.. tankarna bara skenar iväg! Jag låter mig själv göra det faktiskt, jag tänker att om jag kan må bra ett tag så får det vara värt smällen när det väl är över. Så jag går och fantiserar om att jag är gravid tills jag inte är det längre! Besviken blir man ju i vilket fall så kan lika gärna vara glad medan jag kan!


    Ja som fan!! Dock visste ja att min ägglossning var 5 dagar sen så förstod att mensen oxå skulle vara det förmodligen. Ja jag tycker det är bra att du tillåter dig det!! Själv vågar ja inte. Ställer in mig på mens typ direkt efter ägglossning.. sorgligt men sant :/
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • LLW
    Äldre 22 Mar 15:38
    Långväntanefterdig skrev 2018-03-22 14:11:14 följande:

    Så tjejer! Det är gjort och jag överlevde..

    Vi kom till kliniken, anmälde oss i receptionen och betalade. Träffade läkaren och gicl igenom lite vad som kommer hända. Vi pratade om hälsodeklarationen pch sen kom vi till den jobbiga gyndelen. Jag valde att göra den utan killen, så det var jag, den manliga läkaren och en kvinnlig sköterska. Dom skulle egentligen bara kolla hur det såg ut med hjälp av ultraljud sen skulle man komma tillbaka för en spolning. Dock så såg han på ultraljudet att jag preciiiiiis skulle ha ägglossning, ( jag som var helt säker på att jag redan haft äl ) det var liksom så nära så ägget kommer släppa idag liksom. Man kan fan inte lita på appar haha.... då hur som helst gjordes även spolningen direkt. Så skönt att inte behöva åka dit för ännu en undersökning. Allting såg bra ut och det var fri passage. Så nu är det väl hem och ligga då eftersom ägget konmer släppa idag. Håller tummarna.... eftersom jag bara gjort äl test typ 3 ggr på 1 år så kanske det inte är konstogt att de inte tatt sig... håller tummarna att sambons prov visar på bra simmare nu..

    Efteråt så lämnade vi båda blodprover och sambon spermaprov.

    Sammanfattat var det faktiskt en bra upplevelse, den manliga gynekologen var jättebra! Nu väntar bara provsvaren. Vi har bokat tid om mindre än 2 veckor och då får vi svar på proven.


    Vad bra att du fick det gjort! Och så skönt att det kändes tryggt med den manliga gynekologen, har själv alltid haft kvinnliga så vet inte hur jag skulle reagera..

    2 veckor är ju kort tid, skönt att få svaren så pass snabbt! Håller tummarna för att du ändå kanske hunnit få ett plus tills dess :)
  • Äldre 22 Mar 15:39
    Jooosen skrev 2018-03-22 15:23:12 följande:

    Men åh va bra att du kunde spola direkt!! Då vet ni att det är ?rent? till ägglossningen haha! Låter ju jättesmidigt Allting. Bor du i Stockholm? Känns som ni fick mycket gjort idag :). Vad ställde dom för frågor? Typ hur ofta man har sex o så? Hundra frågor : p


    Vi gick i göteborg, ja vi fick ju gjort allt som behövdes, så himla skönt att ha det gjort. Så nu är det bara hem och sexa några dagar på raken å hoppas de tar sig. 4 april har vi återbesök och får reda på hur spermierna mår.

    Var faktiskt inte så många frågor, mer konstaterande kring hälsodeklarationen. Så det var skönt. Han sa att man pratar mer ingående nästa besök.
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år