• Äldre 20 Jan 12:27
    3711 visningar
    3 svar
    3
    3711

    Skrivuppgifter på nationella provet i svenska för åk 3?

    Finns det någon lågstadielärare som skulle kunna hjälpa mig med information om vad som egentligen ingår i det nationella  provet i svenska i årskurs 3?

    Började nämligen att fundera lite över sonens skrivuppgifter på lektionerna och i hans läxor och hur väl det förbereder honom på just det nationella provet.

    Har kollat på Skolverkets hemsida, och hittat följande:


    A Muntlig uppgift (gruppuppgift)


    Läsa ? berättande text


    C Läsa ? faktatext


    D Enskild högläsning


    E Enskilt textsamtal


    Skriva ? berättande text


    Skriva ? stavning och interpunktion


    Skriva ? faktatext

    Hittade också information på Uppsala universitets hemsida med lite exempel.

    Som jag förstått det ska eleverna i delprov E klara att göra en muntlig sammanfattning av en skönlitterär text. Finns det något moment där de ska göra en skriftlig sammanfattning av en skönlitterär text?
    Sonen ska nämligen varje vecka göra en skriftlig sammanfattning på minst 8 meningar på veckans kapitel i "Nyckeln till skatten".

    Lärarna påstår att sammanfattningsläxan är en förberedelse för nationella provet, men när jag laser beskrivningen av provet och exemplen, verkar det inte stämma.

    Däremot verkar det ju som barnen ska skriva en berättande text och göra en sammanfattande faktatext, baserad på stödord som de får.

    I år har de knappt arbetat med att skriva egna faktatexter eller berättande texter, varken på lektionerna eller i hemläxan.

    Har jag missuppfattat innehållet i de nationella proven, eller har min sons lärare dålig koll på vad det nationella provet i svenska i åk 3 faktiskt innehåller?

  • Svar på tråden Skrivuppgifter på nationella provet i svenska för åk 3?
  • Anonym (lärar­e)
    Äldre 20 Jan 12:59
    #1

    Du har inte missuppfattat men jag är helt säker på att läraren också vet Glad

    Är du oroad får du väl fråga läraren? Proven är väl inte än heller, de hinner skriva texter. 

  • Äldre 20 Jan 13:53
    #2

    Men det är väl egentligen viktigast för läraren och skolan att barnen får bra resultat, så det vore väl en korkad lärare om man inte gör sånt som kommer på proven...

  • Äldre 20 Jan 16:48
    #3

    Läraren har tyvärr tidigare visat dålig omdömesförmåga angående viktiga frågor, så mitt förtroende för henne är inte direkt på topp.

    Hon hamnar lätt i försvarsställning, och verkar övertygad om att skriftlig  sammanfattning av skönlitterära texter är en del av det nationella provet.

    Det är därför jag vill kolla upp det lite.

    Tänkte väl dra en liten vit lögn om att jag råkade prata om läxorna och förberedelser till nationella  provet med en bekant lärare när vi träffades, för att inte upplevas som alltför ifrågasättande...

    Hoppas på bättre lärare och bättre arbetsro på mellanstadiet, så sonen kan börja känna att han har roligt och lär sig saker på lektionerna igen.

Svar på tråden Skrivuppgifter på nationella provet i svenska för åk 3?