• Äldre 26 Jan 21:44
    20398 visningar
    51 svar
    +1
    51
    20398

    Röker och gravid

    Hej

    Är det någon som röker och är gravid

    Jag vet att de är faligt

    Men nu har jag rökt hela gravitiet är i vecka 37

    Men jag kan inte sluta och röka

    Hur har de varit med er som

    Rökt och född barnet

    Hur mådde barnet ?

    Födde barnet frisk ? Något allvarlig med barnet ?

    Röker om kring 6-8 cig om dagen :(

  • Svar på tråden Röker och gravid
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 26 Jan 21:55
    #1

    Förstår att det kan vara svårt, men att bli förälder innebär att du alltid måste sätta någon annans behov före ditt eget. Jämt. Hur hade du tänkt göra när barnet kommer? Du kan inte lämna ett barn själv för att gå ut och röka, och du kan absolut inte ta med dig barnet ut och utsätta det för den passiva rökningen.

    Blir inte pappan arg? Det är ju även hans barn som du just nu förpestar.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 26 Jan 21:59
    #2

    Kan du inte sluta helt så minska till 2-3 cig per dag.Det finns risker för barnet om mamman röker.Har du googlat på detta?

  • Anonym (Fyfan­)
    Äldre 26 Jan 22:00
    #3

    Men usch! Årets olämpligaste förälder som inte ens kan prioritera barnets hälsa före sitt egna missbruk.

  • Anonym (Dags att sluta)
    Äldre 26 Jan 22:03
    #4

    Istället för enstaka anekdoter från folk här kan du ju läsa lite riktig fakta om vilken skada du orsakar ditt barn genom rökningen. Här är en länk till 1177 där du hittar vetenskapligt belagd info.

    www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Tobak-och-graviditet/

  • Äldre 26 Jan 22:19
    #5

    Tack alla ni. !!!

    Har ni varit själv rökare och kunnat sluta?

    Min man röker mer

    Jag kan inte sluta när han röker framför mig

    Och jag mår så dåligt över om jag inte röker och jag är gravid

    Fy på mig

  • Anonym (Sara)
    Äldre 26 Jan 22:43
    #6
    Febbarn skrev 2018-01-26 22:19:33 följande:

    Tack alla ni. !!!

    Har ni varit själv rökare och kunnat sluta?

    Min man röker mer

    Jag kan inte sluta när han röker framför mig

    Och jag mår så dåligt över om jag inte röker och jag är gravid

    Fy på mig


    Nej,inte rökt.Men slutade snusa under graviditeten och var snusfri flera månader i graviditet,eftersom jag var orolig att skada barnet.Röker ni inomhus?
  • Äldre 26 Jan 22:54
    #7

    Är 40+ med en mor som rökte både 1 och 2 askar om dagen, har även 3 syskon där den yngsta är 35+ och även där rökte mamma..

    Vi alla mår bra och vi har bra jobb och tjänar mer en vad snittet gör..
    Är som sagt inga fel på oss..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Dags att sluta)
    Äldre 26 Jan 23:10
    #8
    Frontline skrev 2018-01-26 22:54:53 följande:

    Är 40+ med en mor som rökte både 1 och 2 askar om dagen, har även 3 syskon där den yngsta är 35+ och även där rökte mamma..

    Vi alla mår bra och vi har bra jobb och tjänar mer en vad snittet gör..

    Är som sagt inga fel på oss..


    Det var väl precis det här svaret TS ville ha. Självupplevda anekdoter där folk berättar hur bra det gått för dem eller deras barn trots rökning under graviditeten. Bra för dig såklart. Dock vet vi ju numera att alla fosters syresättning påverkas negativt av nikotinet och att risken för exempelvis tillväxthämning och plötslig spädbarnsdöd är betydligt förhöjd. Tyvärr försvinner ju inte det faktumet bara för att det gått bra för dig och dina syskon.
  • Äldre 26 Jan 23:18
    #9
    Anonym (Dags att sluta) skrev 2018-01-26 23:10:09 följande:
    Det var väl precis det här svaret TS ville ha. Självupplevda anekdoter där folk berättar hur bra det gått för dem eller deras barn trots rökning under graviditeten. Bra för dig såklart. Dock vet vi ju numera att alla fosters syresättning påverkas negativt av nikotinet och att risken för exempelvis tillväxthämning och plötslig spädbarnsdöd är betydligt förhöjd. Tyvärr försvinner ju inte det faktumet bara för att det gått bra för dig och dina syskon.
    Klart det inte är bra att röka under en graviditet det vet ju alla.
    Men varför skrämma dom som gör det för?
    Har en kompis som nu i dagarna hon har rökt minst 1 paket om dagen som ska få sitt fjärde barn dom andra 3 är fullt friska och en av dom har till och med fått gått upp ett år i skolan..

    TS röker 6-8 Cigg om dagen våra föräldrar rökte minst 20-25 om dagen..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (M)
    Äldre 26 Jan 23:29
    #10
    Frontline skrev 2018-01-26 23:18:32 följande:

    Klart det inte är bra att röka under en graviditet det vet ju alla.

    Men varför skrämma dom som gör det för?

    Har en kompis som nu i dagarna hon har rökt minst 1 paket om dagen som ska få sitt fjärde barn dom andra 3 är fullt friska och en av dom har till och med fått gått upp ett år i skolan..

    TS röker 6-8 Cigg om dagen våra föräldrar rökte minst 20-25 om dagen..


    Spelar ingen roll hur många det gått bra för. Man kan aldrig säga åt nån att det är "lugnt" att röka när man är gravid.. samma med folk som äter salami och säger att det inte hänt dem nått, men så finns de dem som äter salami o 7:e månaden och barnet dör. Så bara för att det går bra för vissa så kan man inte förespråka att det ska göra det för någon annan. Är oerhört oansvarigt att ens försvara ett sånt beteende.
Svar på tråden Röker och gravid