• Äldre 30 Jan 19:06
    3201 visningar
    12 svar
    12
    3201

    Gravid, men kompisen inte gravid efter över ett år. Hur ska jag berätta att jag blivit gravid?

    Som rubriken säger, hur ska jag berätta för min kompis som desperat har försökt att bli gravid i över ett år att jag blivit gravid? Hon är dessutom en person som är väldigt känslig och tenderar att ta saker personligt även när det inte är menat som det, och jag är livrädd att hon kommer bli så upprörd över detta att hon inte kommer kunna prata med mig igen. Jag inser att ofrivillig barnlöshet är något extremt jobbigt att leva med, särskilt då ens vän blir gravid, men jag kan ju inte direkt dölja bulan på magen hur länge som helst och jag ser hellre att hon får reda på det via mig än någon annan. Jag är jätteglad att jag blivit gravid, men hur ska jag kunna berätta det här för henne utan att göra henne skitledsen/sur?

  • Svar på tråden Gravid, men kompisen inte gravid efter över ett år. Hur ska jag berätta att jag blivit gravid?
  • Äldre 30 Jan 19:28
    #1

    Bara säg som det är. Och kanske också att du tycker att det känns svårt att berätta för att du vet hur länge hon försökt, men att du hoppas att hon blir glad för din skull.

    Kanske blir hon arg. Kanske blir hon ledsen. Kanske tar hon det personligt. Låt henne ta ansvar för sina egna känslor.

  • Äldre 30 Jan 19:32
    #2
    PaintMom skrev 2018-01-30 19:06:51 följande:

    Som rubriken säger, hur ska jag berätta för min kompis som desperat har försökt att bli gravid i över ett år att jag blivit gravid? Hon är dessutom en person som är väldigt känslig och tenderar att ta saker personligt även när det inte är menat som det, och jag är livrädd att hon kommer bli så upprörd över detta att hon inte kommer kunna prata med mig igen. Jag inser att ofrivillig barnlöshet är något extremt jobbigt att leva med, särskilt då ens vän blir gravid, men jag kan ju inte direkt dölja bulan på magen hur länge som helst och jag ser hellre att hon får reda på det via mig än någon annan. Jag är jätteglad att jag blivit gravid, men hur ska jag kunna berätta det här för henne utan att göra henne skitledsen/sur?


    Jag är som din kompis, jag gråter när mina vänner blir gravida. Jag är glad för deras skull men det svider och gör ont.
    Jag föredrar att få nyheterna via deras flöde i facebook så kan jag själv smälta nyheten.
    Jag hade störtgråtit om de hade sagt det till mitt ansikte
  • Äldre 30 Jan 19:33
    #3

    Bara säg det, Hon kanske blir ledsen för att hon inte har lyckas än men det går över.  Låter dumt att hon skulle sluta prata med dig bara för du blivit gravid.


     

  • Äldre 30 Jan 19:37
    #4

    Jag har varit i din kompis situation. Skitjobbigt att höra när kompisar berättar att dom ska ha barn. Jag försökte verkligen vara glad för deras skull men det var svårt. På slutet när magen på en av mina bästa vänner började bli större så tog jag avstånd från henne. Förklarade såklart hur jag kände och varför jag tog avstånd. Sedan när bebisen var ute började vi umgås igen. För mig var det bara den där växande magen och prat om graviditet etc som var jobbiga. Så mitt råd är att berätta för henne och bjud in till att prata om hur hon upplever situationen. Och bli inte ledsen om hon väljer att ta avstånd. Det har inget med dig att göra personligen. Ibland är det bara lättare att ta avstånd istället för att må dåligt...

  • Äldre 30 Jan 19:41
    #5
    Hermioney skrev 2018-01-30 19:32:50 följande:

    Jag är som din kompis, jag gråter när mina vänner blir gravida. Jag är glad för deras skull men det svider och gör ont.

    Jag föredrar att få nyheterna via deras flöde i facebook så kan jag själv smälta nyheten.

    Jag hade störtgråtit om de hade sagt det till mitt ansikte


    Jag har övervägt att berätta det via mitt fb flöde för henne då jag säger det till de övriga i min bekantskapskrets, för att som du säger ge tid för henne att smälta nyheten. Vet ju att det kan vara känsligt, men jag vill inte heller ge henne en obehaglig överraskning när vi ses. :/

    Jag beklagar att du blir så ledsen, jag förstår att sånt är jättejobbigt. Kram!
  • Äldre 30 Jan 19:43
    #6
    emhu skrev 2018-01-30 19:37:16 följande:

    Jag har varit i din kompis situation. Skitjobbigt att höra när kompisar berättar att dom ska ha barn. Jag försökte verkligen vara glad för deras skull men det var svårt. På slutet när magen på en av mina bästa vänner började bli större så tog jag avstånd från henne. Förklarade såklart hur jag kände och varför jag tog avstånd. Sedan när bebisen var ute började vi umgås igen. För mig var det bara den där växande magen och prat om graviditet etc som var jobbiga. Så mitt råd är att berätta för henne och bjud in till att prata om hur hon upplever situationen. Och bli inte ledsen om hon väljer att ta avstånd. Det har inget med dig att göra personligen. Ibland är det bara lättare att ta avstånd istället för att må dåligt...


    Tack för rådet, ska se hur jag ska göra. Jag är ju medveten om att sånt här är känsligt, så jag är mer än beredd att hon kommer ta avstånd efteråt.
  • Äldre 30 Jan 19:46
    #7
    Brazillove skrev 2018-01-30 19:33:31 följande:

    Bara säg det, Hon kanske blir ledsen för att hon inte har lyckas än men det går över.  Låter dumt att hon skulle sluta prata med dig bara för du blivit gravid.

     


    Jo det låter ytterst dumt att hon skulle sluta prata pga det, men hon har blivit extremt sur förut för småsaker andra sagt och gjort som inte ens hade med henne att göra. :/ får se hur jag berättar det. Tack för rådet, jag är väldigt tacksam!
  • Äldre 30 Jan 19:47
    #8
    Brazillove skrev 2018-01-30 19:33:31 följande:

    Bara säg det, Hon kanske blir ledsen för att hon inte har lyckas än men det går över.  Låter dumt att hon skulle sluta prata med dig bara för du blivit gravid.


     


    emhu skrev 2018-01-30 19:37:16 följande:

    Jag har varit i din kompis situation. Skitjobbigt att höra när kompisar berättar att dom ska ha barn. Jag försökte verkligen vara glad för deras skull men det var svårt. På slutet när magen på en av mina bästa vänner började bli större så tog jag avstånd från henne. Förklarade såklart hur jag kände och varför jag tog avstånd. Sedan när bebisen var ute började vi umgås igen. För mig var det bara den där växande magen och prat om graviditet etc som var jobbiga. Så mitt råd är att berätta för henne och bjud in till att prata om hur hon upplever situationen. Och bli inte ledsen om hon väljer att ta avstånd. Det har inget med dig att göra personligen. Ibland är det bara lättare att ta avstånd istället för att må dåligt...


    Jag har också tagit avstånd från en vän som var gravid men det berodde på att hon hela tiden var så på. "När ska du skaffa barn, du måste skaffa! Ah du vill säkert inte ha!" Och när sen barnet kommit ut trycker hon upp sin bebis i mitt ansikte och säger här titta så söt skaffa du med!
    Och hon VET om hur många år jag försökt få barn och hon vet om att jag haft missfall.
    Tårarna sprutar så nu umgås vi ytterst sällan

  • Äldre 30 Jan 19:48
    #9
    Fröken Sol skrev 2018-01-30 19:28:26 följande:

    Bara säg som det är. Och kanske också att du tycker att det känns svårt att berätta för att du vet hur länge hon försökt, men att du hoppas att hon blir glad för din skull.

    Kanske blir hon arg. Kanske blir hon ledsen. Kanske tar hon det personligt. Låt henne ta ansvar för sina egna känslor.


    Ja precis, det är ju inte direkt att jag gjorde detta för att göra henne ledsen. Men jag vet ju att sånt är känsligt, och hon är ju känslig i övrigt så man känner sig lite handfallen. Tack för rådet, det uppskattas mycket!
  • Äldre 30 Jan 19:50
    #10
    +1
    Hermioney skrev 2018-01-30 19:47:29 följande:

    Jag har också tagit avstånd från en vän som var gravid men det berodde på att hon hela tiden var så på. "När ska du skaffa barn, du måste skaffa! Ah du vill säkert inte ha!" Och när sen barnet kommit ut trycker hon upp sin bebis i mitt ansikte och säger här titta så söt skaffa du med!

    Och hon VET om hur många år jag försökt få barn och hon vet om att jag haft missfall.

    Tårarna sprutar så nu umgås vi ytterst sällan


    Okej sånt beteende är varken snällt eller okej, så tänker jag absolut inte bete mig! Jag lider med dig, sånt är inte snällt. Massa kramar!
  • Äldre 30 Jan 19:55
    #11

    Jag måste dela med mig av min egna erfarenhet.

    Min bästa kompis hade försökt bli gravid i 5 år av och till. Hon och hennes partner längtade så mycket efter ett barn, men det tog sig aldrig. Båda hennes yngre systrar blev under en kort period gravida, och jag vet att de tvekade över hur dem skulle berätta det även om de visste att hon såklart skulle bli glad för deras skull. För det blir man.

    Hon blev jätte glad, och snarare ledsen över att de kännt sig tveksamma till hur hon skulle känna.

    Är det en syster, eller i ditt fall din bästa vän, sp är det självklart att hon intr kan bli annat än glad för din skull. Man unnar sina nära den största lyckan i livet.

    Min vän har behandlat sina syskonbarn som sina egna, och jag är säker på att du kommer få detsamma tillbaka av din vän :)

  • Äldre 31 Jan 12:31
    #12

    Berätta så snart som möjligt. Och respektera sedan hennes reaktion. Fråga gärna sen ( efter att hon fått smälta det lite) hur hon känner för hur ni ska förhålla er till varandra under din graviditet. Så du kan ta lite extra hänsyn och förstå om hon kanske inte vill umgås eller få viss information på ett visst sätt. En öppen dialog underlättar mycket. Och får hon sätta ?spelreglerna? och ni kan diskutera de tillsammans så tror jag det blir bra för er båda.

    Jag har också varit i din väns situation och när man märker att andra drar sig för att berätta pga att de vet om våra svårigheter så blir jag så ledsen och känner mig ännu mer utanför.

    Lycka till!

Svar på tråden Gravid, men kompisen inte gravid efter över ett år. Hur ska jag berätta att jag blivit gravid?