• Anonym (TS)
    Äldre 30 Jan 22:00
    42304 visningar
    75 svar
    +2
    75
    42304

    Ni som lever/levt med "psykopat" eller "narcissist", när märkte ni?

    Många här på forumet verkar ha erfarenhet av partners med narcissistiska eller psykopatiska drag, kanske t o m har barn ihop, därför kastar jag ut några undringar.

    De sägs ju att dessa N/P människor är ytligt charmiga, egoistiska, har ett ytligt känsloliv, är manipulerande, ser andra människor som objekt, och eftersom de varken känner skuld eller skam så kan de ju aldrig göra något fel osv. Så...

    Hur och när började du märka hens störning, så här med facit i hand? Tidiga tecken? Blev hen som förbytt från en dag till en annan? När i så fall.

    Hade hen vänner, var hen svartsjuk, missunnsam, hur var hens känsloliv, hur pratade hen om sina ex, hade hen några intressen? Var hen väldigt intresserad av sex?

    Har själv haft en kortare relation med en person som jag misstänker har drag av Narcissism, och hoppas aldrig mer behöva uppleva det igen.

  • Svar på tråden Ni som lever/levt med "psykopat" eller "narcissist", när märkte ni?
  • Anonym (Final­ly Free)
    Äldre 31 Jan 06:37
    #1

    Hade en relation i några år med en narcissist...

    Tidiga tecken: Under första året märktes inte så där jättemycket, för han fokuserade mycket på att vara charmig och snärja in mig så att jag skulle vara riktigt fast i nätet. (Om du läst på om "The Golden period" om narcissister så vet du hur jag menar). Dock skedde ett par saker det första året, som var varningssignaler. Efter ca 6 månader fick jag en magkänsla och visste plötsligt att han hade nåt på G med andra tjejer. Frågade men han nekade. Då snokade jag... Hittade 4-5 andra tjejer som han raggat järnet på! Några var under månad 1-3 men några var även under månad 4-5! Dvs under tiden jag trodde vi var nyförälskade.... Då satt han och pratade med de där tjejerna som om jag inte fanns! Han ville träffas med några av dem, några var gamla ragg som han "saknade deras heta nätter", han ville återuppleva deras sexiga kroppar, och bla bla. Långt över alla gränser flr vad jag anser är otrohet... de hade bara inte hunnit träffas fysiskt....

    Jag fick den värsta chocken jag nånsin fått och mådde jätteilla! Den största ledtråden av allt borde dock ha varit att han hade NOLL samvetskval över det som hänt. Han lyckades hjärntvätta mig totalt om att problemet var att jag hade snokat, att vi ju ändå inte varit exklusiva förrän "typ nu" (vilket inte var sant!), han hade ju inte varit otrogen, det var ju bara gamla bekanta, det var på skämt, .m.m. m.m.

    Ja han körde på med otroligt vältaliga och övertygande argument. Min hjärna snurrade bara och jag minns att jag kände mig dimmig på nåt sätt, som att jag hade svårt att tänka klart. Detta var min första känning av nån slags kognitiv dissonans, där det man VET är sant, inte går ihop med verkligheten som narcissisten målar upp den. Det blir så obehagligt med de 2 verklighetsbilderna så man förnekar den verkliga och tror på Narcissistens....

    Sedan var det även ett annat tillfälle, där vi hade bestämt att göra en sak en viss tid. Och när han ej dök upp, så frågade jag varför. Då började han skylla ifrån sig och mena på att jag kunde ju påmint honom.... för nu hade ju han glömt den här grejen... Återigen snurrade det i huvet, liksom vänta, varför skulle JAG påminna en vuxen karl, bör han inte ta ansvar för det själv? Återigen var han vältalig och radade upp övertygande argument för varför det var mitt fel.....

    Detta var egentligen de enda tydliga tecknena, under första året. Om jag ser tillbaka borde jag lämnat när jag upptäckte hans dolda raggande. Men på nåt sätt manipulerade han mig så att jag stannade... tyvärr. För allt blev sju resor värre, senare...

    Om han hade vänner, var svartsjuk, hur var det med ex, etc?

    Han hade ytliga vänner, absolut. Ingen som jag tror han pratade ngt djupare med. (För han hade inget djup, märkte jag senare).

    Svartsjuk? Nej, han var aldrig äkta svartsjuk vad jag vet. Såg aldrig några tecken på det. Han använde det endast som "påhittat motargument", för att försvara sina otroheter online...typ: "Men vadå, du sitter ju själv och knappar på din mobil sent på kvällen, det lär ju vara killar du pratar med". (Helt taget ur luften, och inte sant). Däremot vet jag att han inte ville bli övergiven för en annan man. Han ville ha kvar mig, då jag var en av hans bästa leksaker. Men jag vet inte vad som skulle hänt om jag verkligen vore otrogen, tror han skulle ryckt på axlarna. Eller bara haft det som ammunition till att själv kunna vara otrogen ännu mer....

    Ex? Han hade ett ex som verkade helt hjärntvättad och besatt av honom. Hon skrev långa tårfyllda brev... om hur Han inte hade behandlat henne väl i deras fleråriga relation, men att hon ändå ville ha tillbaka honom. Han verkade inte berörd på djupet, men han suckade lite och mumlade nåt om att han kände till att hon aldrig hade slutat älska honom. Det lät lite som en "börda"... Alla andra "ex" var mer kortvariga flings. Och han höll dem alla på sparlåga i hemlighet....

  • Anonym (Final­ly Free)
    Äldre 31 Jan 06:49
    #2

    Fortsättning :)

    Intressen? Ja... Här har jag förstått i efterhand att "intressen" antagligen hängde ihop med just den här Narcissistens psykopatiska drag.... (att lätt bli uttråkad, söka ständig spänning, m.m.). Hans intressen var endast "adrenalinkick"- intressen... inget annat.

    Sex? Jag förstod först långt, långt senare, hur narcissister använder Sex, och det fick mig att må illa, för hur väl det stämde in på denna man!

    Han trollband mig hela första året, med sina kunskaper i sex och sin otroliga förmåga att ge mig njutning.... Han var den bästa älskare jag haft!

    I ett senare skede, när jag flyttat in hos honom, så var han tvärt och totalt ointresserad av sex. Alltså helt asexuell. Nästan över en natt!

    Sexet hade bara varit för att snärja mig fast, helt enkelt! Men, ifall jag började prata om att jag var olycklig och inte visste om jag orkade ha relationen längre, pang, då var hela den gamla "passionen" där igen! Och han förförde mig som en Don Juan, återigen.... för att hala in mig igen...

    (Allt medan han låg med otaliga andra bakom min rygg, för att få bekräftelse, beundran.)

    Sex är bara ett verktyg, för narcissister...

  • Anonym (Usch)
    Äldre 31 Jan 06:55
    #3

    Usch jag kommer ihåg en psykopat jag var tillsammans med.


    Det första jag märkte var att jag kände i magen att något inte stod rätt till. Sen fick jag reda på att han flörtade helvilt med tjejer under hela tiden vi var tillsammans. Samt att han sa till dom att han önskade att det fans en tjej där ute som älskade honom för honom etc.


    Jag fanns tydligen inte, sen när jag konfronterade honom så lyckades han vända på att jag var problemet, inte han.  Han mådde aldrig dålig över saker han utsatte mig för.


    Sen märkte jag att han aldrig fällde tårar, han kunde få det att låta som om att han grät men hans ögon förblev torra.


    Sen när jag äntligen lyckades bryta mig fri så stalkade han mig i två år!

  • Anonym (Final­ly Free)
    Äldre 31 Jan 07:18
    #4
    Anonym (Usch) skrev 2018-01-31 06:55:41 följande:

    Usch jag kommer ihåg en psykopat jag var tillsammans med.

    Det första jag märkte var att jag kände i magen att något inte stod rätt till. Sen fick jag reda på att han flörtade helvilt med tjejer under hela tiden vi var tillsammans. Samt att han sa till dom att han önskade att det fans en tjej där ute som älskade honom för honom etc.

    Jag fanns tydligen inte, sen när jag konfronterade honom så lyckades han vända på att jag var problemet, inte han.  Han mådde aldrig dålig över saker han utsatte mig för.

    Sen märkte jag att han aldrig fällde tårar, han kunde få det att låta som om att han grät men hans ögon förblev torra.

    Sen när jag äntligen lyckades bryta mig fri så stalkade han mig i två år!


    Håller verkligen med om alla dessa punkter! Och lägger till dem till min tidigare beskrivning också.

    Jag blev stalkad länge av mitt ex narcissisten.

    Han hade NOLL empati eller ånger för allt han utsatte mig för.

    Den enda gången han lyckades pressa fram EN enda tår från ett av sina ögon, det var den enda gången han någotsånär erkände att det var nåt "fel" på honom. Dvs det var enda gången han kunde känna något liknande som att vara ledsen. När han tyckte synd om sig själv!! All ondska han utsatt andra för, rörde honom inte i ryggen.... !
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 31 Jan 17:15
    #5

    Tack för att ni delar med era av era erfarenheter! Det är ju svårt att fatta hur störda de är, och att det inte går att resonera med dem. Man blir galen, och försöker resonera logiskt, men nej. Lönlöst. De vänder på allt.

    Känner igen det där med att avsaknad av djup, det är som att de är helt tomma inombords. Därför de behöver livnära sig på andra, som vampyrer...

    Och sexet... jo det var heybaberiba och väldigt nice, men det var alltid på hans villkor när jag tänker efter. När han ville. Mina behov sket väl han i.

    Han var otroligt manipulerande, ljög om stort och smått med humor som vapen, men det fattade jag vidden av först när det var över. Dock kan jag säga såhär med facit i hand att jag ALLTID ska lita på min magkänsla att något inte stämmer!!!

    Det var ingen dramatik i vårt avsked, han blev sur och anklagande när jag ville avsluta, men han ställde inga frågor utan fortsatte höra av sig som om ingenting hade hänt. Han hör fortfarande av sig med jämna mellanrum trots att det var ett år sedan jag tröttnade, meningslösa små "hej läget" trots att jag antingen inte svarar eller svarar kort att jag inte är intresserad längre.
    Rastlös och spänningssökande var han också, så jag var nog bara en i mängden för honom. 

    Hur har det gått för er med dejting och relationer efter erfarenheten med N/P?

    Är ni fler som har erfarenheter så berätta gärna vilka tidiga tecken ni reagerade på hos just er partner.

  • Äldre 31 Jan 17:25
    #6

    Hade en distansrelation i några månader. Jag märkte att det han sa skilde sig ganska mycket från det han gjorde. Och att emotioner/empati ibland verkade överdrivna, och i mindre viktiga situationer saknades dem ibland helt. Om han råkade vara empatilös och någon märkte det, brukade han säga att han bara skojade. Det var så mycket "fejk" som inte verkade äkta.

    Han verkade alltid göra saker som gör andra oroliga, farliga saker eller låtsades vara sjuk eller skadad. Saker som är jobbiga för andra.

    Jag läste på om narcissister och märkte att det stämde exakt. När jag gjorde slut, försökte han på alla sätt att manipulera mig, men jag avslutade kontakten ändå ganska snabbt.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 31 Jan 18:01
    #7
    AndreaBD skrev 2018-01-31 17:25:26 följande:

    Hade en distansrelation i några månader. Jag märkte att det han sa skilde sig ganska mycket från det han gjorde. Och att emotioner/empati ibland verkade överdrivna, och i mindre viktiga situationer saknades dem ibland helt. Om han råkade vara empatilös och någon märkte det, brukade han säga att han bara skojade. Det var så mycket "fejk" som inte verkade äkta.

    Han verkade alltid göra saker som gör andra oroliga, farliga saker eller låtsades vara sjuk eller skadad. Saker som är jobbiga för andra.

    Jag läste på om narcissister och märkte att det stämde exakt. När jag gjorde slut, försökte han på alla sätt att manipulera mig, men jag avslutade kontakten ändå ganska snabbt.


    Samma här, distansrelation, så vi sågs bara några ggr. Men det räckte.
  • Äldre 31 Jan 18:53
    #8
    Anonym (TS) skrev 2018-01-31 18:01:38 följande:
    Samma här, distansrelation, så vi sågs bara några ggr. Men det räckte.
    Just det: Väldigt intresserad av sex: Ja, men det lär inte alla vara. Avundsjuk: ja. Svartsjuk: Vet inte. Intressen, vänner: Antagligen inte. Prata om ex: Inte direkt något negativt om långvarig ex, men lättkränkt av kortare tids partners.
  • Anonym (pysse­l)
    Äldre 31 Jan 19:56
    #9

    Jag märkte att han ljög efter några veckor. Om sina förehavanden, om pengar som skulle komma in o dyl. Hur han obrydd drog nya sanslösa lögner för att täcka över. En snubbe full av historier. Hur han mobbade och attackerade när han förstod att jag inte köpte allt, även om jag var rädd och tyst. Några månaders förhållande slutade med förföljelse och förstörelse i mer än ett år efteråt. Han var inte svartsjuk och hade inget intresse av mig när det var slut, ändå åkte han många mil och skar sönder däck, klippte kablar ... flera gånger. Han är HELT samvetslös och sysslar dessutom med alla upptänkliga bedrägerier, förmodligen resten av sitt liv. Han snärjer kvinnor när de redan är utsatta och rädda för en f.d. Det är sällan man träffar en riktig sociopat/psykopat, det uttrycket används ju lite nonchalant, men den här.. jag skulle bli lättad om han blåser fel gäng och blir raderad av några lika samvetslösa.

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 31 Jan 20:38
    #10

    Här är en till.. jag levde med en narcissist i 10 år och hann få två barn med honom. Var också väldigt ung när vi träffades, han 5 år äldre.

    Väldigt tidigt upptäckte jag att han raggade på andra på internet, dock så förnekade han det helt och försäkrade sin kärlek till mig. Verbalt var han väldigt kärleksfull men hans sätt blev rätt så ignorant och hårdhänt efter ett tag. Har väl aldrig upplevt att han har lyssnat på vad jag har sagt eller känt, utan allt var alltid utifrån hans världsbild. Med tiden så märkte jag att han ständigt var på jakt efter andra, genom olika sexsidor på nätet. Han verkade ha ett aldrig sinande behov av bekräftelse. Precis som någon ovan skrev blev det svårt att skilja min verklighet från den som han beskrev, och till slut började jag tvivla på min egen verklighetsuppfattning. Jag riggade ibland till och med fällor genom att registrera mig på sidorna som han använde. Men han erkände aldrig utan förklarade istället sin kärlek för mig, hur speciell jag var och hur han aldrig skulle klara sig om jag inte fanns där.

    Han stal också pengar från mig, min familj och hans egen familj. Blev han påkommen grät han och förlorade hur det egentligen var så synd om honom. Han förlorade även flera jobb på grund av stölder.

    Han var väldigt intresserad av sex, men det var alltid på hans villkor och ofta ställde jag upp på olika saker som jag idag kan ångra. Han var väldigt dominant och hade ingen känsla alls för var min gräns gick, ofta grät jag efter sexet.

    Otroligt svartsjuk och överhuvudtaget väldigt kontrollerande och dominant. Och ville inte att jag skulle träffa varken kompisar eller bekanta.

    Han hade egentligen inga kompisar märkte man efter ett tag. Han har lätt att skaffa dig ytliga bekanta men några djupare vänskaper hade eller har nog inte.

    Nu är det några år sedan och jag är såklart väldigt glad över mitt beslut att till slut lämna honom. Jag ångrade aldrig mitt beslut när jag väl hade fattat det, men det var en svår tid efter då han ständigt spelade på mina känslor när det gällde barnen. I efterhand så har jag såklart ångrat att jag inte gick tidigare, redan efter första upptäckten.

    Nu lever jag i en ny hälsosam relation, men jag kan ju säga att det har varit otroligt svårt att känna tillit och släppa någon nära inpå igen.

Svar på tråden Ni som lever/levt med "psykopat" eller "narcissist", när märkte ni?