• Äldre 31 Jan 00:48
    3196 visningar
    13 svar
    13
    3196

    Familjehems frågor!

    Hej! Vi är ett gift par som ända sedan vi blev tillsammans har haft drömmen om att en dag ha familjehem och få hjälpa ett eller två barn till en trygg tillvaro. Drömmen har varit att ha ett eget barn och sedan som sagt ett eller två familjehems barn. Livet tog en liten vändning och drömmen om ett eget barn ligger på is pga vissa svårigheter (som jag inte behöver gå in på just nu). Men det är inget vi sörjer utan går det så går det en dag. Men just nu känner vi oss alldeles redo för att i alla fall komma igång med att bli familjehem och varför vänta när man är så redo man kan bli? :)

    Men vi har lite frågor som jag önskar svar på, helst av någon som vet och inga personliga åsikter av folk som inte är insatta.

    Fråga 1: I väntat på att hitta ett större hus (som vi letar efter för fullt men det kan ju som ni kanske kan förstå ta lite tid), bor vi idag i ett enplans radhus, stor genomgående 2 rok. Stort sovrum och stort vardagsrum. Våran tanke var att vi skulle kommit igång med en utredning om att få bli familjehem redan nu men frågan är ju då hur dom hade sett på våran nuvarande boende situation? Vi har inga problem med att göra om sovrummet till ett barnrum och flytta ut sängen till vardagsrummet. Men hade detta varit ?tillåtet? eller hade det blivit ?snea miner? om vi berättade att detta kunde vara en lösning tills vi hittat större? (Vi personligen ser inga problem med detta) Sen kan det ju vara så att vi hittar ett annat hus till utredningen är klar, det vet man ju aldrig men nu är det ?tänk om?. Vad säger ni?

    Fråga 2: Hur avgörande är ens ?bagage? Jag är fläckfri, min man däremot är på kronofogden (från innan vi träffades) och har ett kriminellt förflutet. Senaste domen är för 4 år sedan. Är en helt annan människa idag, håller på och har föreläsningar genom kyrkan för ungdomar och lever för att arbeta med och hjälpa barn och ungdomar i livet. Skulle detta kunna vara avgörande för att inte låta oss bli familjehem?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Familjehems frågor!
  • Äldre 31 Jan 06:25
    #1

    Ni bor för litet och har en kriminell bakgrund som är rätt så nyligt så ni kommer inte bli godkända.

  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 31 Jan 07:15
    #2

    Hej Ts. Er nuvarande situation med trångt boende ligger er i fatet dessvärre. Ett rum måste vara avsedd till placeringen och det räcker inte med att ni flyttar ut i vardagsrummet. Kronofogden är också ett problem då man kräver en stabil ekonomi. Anledningen är att få bort dem som vill bli familjehem för pengars skull. Och det signalerar ju inte så bra om man har skulder hos kronofogden. Och din sambos kriminella bakgrund är ihop med resten inte så bra odds heller. Däremot behöver det inte ses som direkt dåligt beroende på vad han är dömd för och hur han använder sin erfarenhet. Om ni t.e.x vill ta emot en ungdom med riskbeteende och man använder egen erfarenhet för att få den unge att vända håll i livet så kan den erfarenheten vara en fördel. Men i nuvarande situation så får ni nog vänta till ni har ett boende som fungerar och skulderna är avbetalade. Lycka till!

  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 31 Jan 07:27
    #3

    Går inte att säga att dittan och dattan i sig är avgörande utan en familjehemsutredning innebär en helhetsbedömning.

    Trångt boende, planerad flytt, planerar att skaffa egna barn och hyfsat nyligen kriminalitet gör dock att det är ganska tveksamt om ni skulle godkännas. Dessutom saknar ni erfarenhet av egna barn.
    Tycker ni ska ta en fundering på om det inte vore lämpligare att börja med att ansöka som kontaktfamilj och vänta med familjehemsplanerna tills ni har mer stabil situation, rett ut kronofogden och det gått lite mer tid sedan senaste domen.
    Lycka till.

  • Anonym (Tvärn­ej!)
    Äldre 31 Jan 08:26
    #4

    Nej ni blir inte godkända vilket är bra eftersom ni förutom alla konkreta fakta även har en farlig inställning till att vara familjehem.
    Så det är som sagt tur att er levnadssituation gör det omöjligt för er!

  • Anonym (Njaaa­)
    Äldre 31 Jan 08:43
    #5

    Tror man behöver ha livserfarenhet för att vara familjehem, du känns väldigt naiv så får känslan att du är ung?

    Ett barn man får placerat hos sig kan vara 15-16 år, finns ingen garanti att du får ett barn i den bemärkelsen du menar.

    Är ni redo att ev ta över uppfostran av en tonåring tex?

  • Äldre 31 Jan 13:54
    #6

    Har ni någon erfarenhet av barn från jobb, släkt etc? Annars så är avlösare i hemmet, kontaktfamilj ett bra sätt att få in en fot så socialtjänsten lär känna er och se att ni är bra människor. Lycka till!

  • Äldre 31 Jan 15:47
    #7
    Anonym (Tvärnej!) skrev 2018-01-31 08:26:29 följande:

    Nej ni blir inte godkända vilket är bra eftersom ni förutom alla konkreta fakta även har en farlig inställning till att vara familjehem.

    Så det är som sagt tur att er levnadssituation gör det omöjligt för er!


    Undrar varför du tycker ts har farlig inställning?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Önska­)
    Äldre 31 Jan 15:49
    #8
    Anonym (Njaaa) skrev 2018-01-31 08:43:30 följande:

    Tror man behöver ha livserfarenhet för att vara familjehem, du känns väldigt naiv så får känslan att du är ung?

    Ett barn man får placerat hos sig kan vara 15-16 år, finns ingen garanti att du får ett barn i den bemärkelsen du menar.

    Är ni redo att ev ta över uppfostran av en tonåring tex?


    Man får givetvis önska ålder, och har rätt att säga nej till barn också.
  • Äldre 31 Jan 20:01
    #9

    Tack för bra svar och mindre bra svar. Uppskattar er som tagit er tid att svara mig på ett moget sätt och till er andra: ska jag nu behöva beskriva allt vi vet och inte vet och hur mycket vi umgåtts med barn osv osv så skulle jag behöva skriva en hel bok. Varför tar ni saker för givet? Du som skrev att ?vi har en farlig inställning till att vara familjehem? och ?det är tur att eran levnads situation gör det omöjligt för er?, hur kan du yttra dig och påstå något sådant utifrån min text?!

    Bara för att vi inte har egna barn betyder det inte att vi inte har någon erfarenhet, tvärtom så har vi både väldigt mycket erfarenhet av barn och ungdomar som kommer från otrygga förhållanden och det är bl.a. en av dom anledningarna till att vi vill bli familjehem för att vi kan området. Sen att jag frågade angående boende situationen så får vi helt enkelt vänta tills vi flyttat, frågan är ändå om det är okej att komma igång med utredningen innan?

  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 31 Jan 20:09
    #10
    sanneria skrev 2018-01-31 20:01:19 följande:

     frågan är ändå om det är okej att komma igång med utredningen innan?


    Finns inget formellt hinder att påbörja utredningen innan men har svårt att tro att någon kommun skulle vara särskilt intresserad av att påbörja en utredning som man vet inte går att färdigställa innan ni eventuellt flyttat

  • Anonym (tt)
    Äldre 31 Jan 20:40
    #11

    Två tidigare kollegor till mig som är ett par hade familjehem. Detta trots kriminellt förflutet&drogmissbruk för mannen. Hårda tider som vänts till något bra ger livserfarenhet.

  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 1 Feb 07:25
    #12
    sanneria skrev 2018-01-31 20:01:19 följande:

    Tack för bra svar och mindre bra svar. Uppskattar er som tagit er tid att svara mig på ett moget sätt och till er andra: ska jag nu behöva beskriva allt vi vet och inte vet och hur mycket vi umgåtts med barn osv osv så skulle jag behöva skriva en hel bok. Varför tar ni saker för givet? Du som skrev att ?vi har en farlig inställning till att vara familjehem? och ?det är tur att eran levnads situation gör det omöjligt för er?, hur kan du yttra dig och påstå något sådant utifrån min text?!

    Bara för att vi inte har egna barn betyder det inte att vi inte har någon erfarenhet, tvärtom så har vi både väldigt mycket erfarenhet av barn och ungdomar som kommer från otrygga förhållanden och det är bl.a. en av dom anledningarna till att vi vill bli familjehem för att vi kan området. Sen att jag frågade angående boende situationen så får vi helt enkelt vänta tills vi flyttat, frågan är ändå om det är okej att komma igång med utredningen innan?


    Jag tror att det bästa för er är att vänta tills ni har ett fungerande boende. När jag gjorde min utredning så var det tre faktorer i inledningsskedet som behövdes innan man startade utredningen. Belastningsregistret, utdrag från kronofogden, Försäkringskassan samt först och främst kunna erbjuda ett bra boende. Mycket kan hända snabbt i livet som gör att allt plötsligt förändras och en familjehemsutredning är en omfattande historia så möjligheten att den påbörjas innan ert permanenta boende är klart är inte stor.

    Undrar också lite över hur länge ni varit ett par då även det spelar in. Ni kommer absolut få övertyga dem om att ni har en stabil familjesituation idag och kan erbjuda en trygg och bra tillvaro. Din mans kriminella bakgrund ligger inte så många år bakåt och måste verkligen ha varit stabil ett bra tag tillbaka.

    Även om ni måste vänta några år så tycker jag inte ni ska ge upp tanken.
  • Anonym (Me)
    Äldre 1 Feb 10:24
    #13

    Av den info du ger och utan att kunna bedöma helheten. Här tror jag inte ni hade blivit godkända.

    Börja som fritidskompis och liknande är mitt tips.

    Är själv familjehem och innan vi fick barn hade vi inte fixat det på ett bra sätt. Trots att jag arbetar med barn. Ni ska ju inte bara bli godkända, ni ska göra det bra.

Svar på tråden Familjehems frågor!