• Äldre 1 Feb 13:09
    22134 visningar
    11 svar
    +1
    11
    22134

    Vill sluta amma, bebis vägrar flaska!

    Hej!

    Min lille kille är nu 4 månader gammal och har fram tills nu helammats. Objektivt sett fungerar amningen kanon, men jag vill börja trappa ner för att så småningom sluta då jag inte mår bra av amningen. Så nu till frågan, hur i hela fridens namn ska vi få lillen att ta flaska?

    Vi har försökt, och han vägrar. Antingen klöks han eller så ligger han där med flaskan i munnen utan att göra någon ansats till att suga. Vi har provat att jag ger honom flaska, att pappan gör det, att jag inte är med när pappan försöker, vi har provat med bröstmjölk i flaskan och med ersättning. Vi har provat att placera pipen på olika ställen i munnen på honom. Inget funkar.

    Jag får panik då jag absolut inte kan tänka mig att amma så mycket längre, MAX någon månad till.

    Hur har ni gjort? Hur ska jag göra för att han ska vänja dig?

  • Svar på tråden Vill sluta amma, bebis vägrar flaska!
  • Äldre 3 Feb 04:24
    #1

    Hmm.. är ersättningen tillräckligt varm? Har ni rätt storlek på hålet i flaskan? (Så att det inte kommer för mycket eller för lite)

    Tar han/hon napp? Om inte kan ni ju kanske ?öva? med napp så han/hon vänjer sig att suga på annat än bröstet.

    Det är vad jag kan komma på att testa.. lycka till!

  • Äldre 3 Feb 06:12
    #2

    Vissa barn tar inte flaska förrän man slutar amma. Jag försökte också trappa ner, men det gick inte, så jag blev tvungen att sluta tvärt. Det blev då en halv dag av gnäll och sedan togs flaskan emot och så fortsatte det och jag fick sova hela nätter igen och kunde börja jobba utan problem.

    Flaskan blev sedan så älskad att den var med upp i 4-årsåldern med varm mjölk på kvällarna, svårt att sluta med flaskan blev det då istället

  • Äldre 3 Feb 06:54
    #3

    Testa pipmugg istället, funkade för vårt barn i alla fall.

  • Äldre 3 Feb 08:44
    #4

    Mina barn vägrade också bröstmjölk/ersättning i flaska, visste inte att det var så vanligt :) Pipmugg funkade på ens men då var hon äldre, sex månader har jag för mig. Det som har funkat kanon är barngröt! Är lika mättande som ersättning men tydligen godare enligt mina barn (eller lättare att få i sig) :)

  • Äldre 3 Feb 08:50
    #5

    Jag var i en liknande sits. Vi började introducera mat isället (efter råd från bvc). Hon var nog 4,5 månader då. Det gick lite trögt, men det funkade. För min del var det en lättnad bara att få minska på amningen. Har för mig att vi också körde med pipmugg.

  • Thu 2 May 2019 08:26
    #9
    Zsaza skrev 2018-02-01 13:09:22 följande:

    Hej!

    Min lille kille är nu 4 månader gammal och har fram tills nu helammats. Objektivt sett fungerar amningen kanon, men jag vill börja trappa ner för att så småningom sluta då jag inte mår bra av amningen. Så nu till frågan, hur i hela fridens namn ska vi få lillen att ta flaska?

    Vi har försökt, och han vägrar. Antingen klöks han eller så ligger han där med flaskan i munnen utan att göra någon ansats till att suga. Vi har provat att jag ger honom flaska, att pappan gör det, att jag inte är med när pappan försöker, vi har provat med bröstmjölk i flaskan och med ersättning. Vi har provat att placera pipen på olika ställen i munnen på honom. Inget funkar.

    Jag får panik då jag absolut inte kan tänka mig att amma så mycket längre, MAX någon månad till.

    Hur har ni gjort? Hur ska jag göra för att han ska vänja dig?


    Hej,

    Hur har det gått?

    Jag tänker lite som du.. Vill börja trappa ner med amningen vid 4 månader och sen försöka sluta vid 6 månader, är min tanke. Sen hänger allt såklart på huruvida dottern äter mat osv. Hittills tar hon flaska jättefint ibland och andra gånger tvärvägrar hon.. Har bara gett bröstmjölk på flaska.
  • Thu 2 May 2019 08:27
    #10

    Oj, såg nu att det var ett väldigt gammalt inlägg från TS :)

  • Wed 21 Sep 2022 12:51
    #11

    Hej. Detta är ju några år sen men hur gick det att sluta. Men tjej är 4,5 månad och jag vill oxå sluta amma iaf inte amma längre än 6 månader.. hon vägra flaska och napp , testat typ alla märken. Pumpat mjölk samt ersättning. Hon börjat äta gröt och katrinplommon älskar hon. Men hur ska jag göra ?

Svar på tråden Vill sluta amma, bebis vägrar flaska!