• Anonym (Mamma med ett barn på lvu)
    Äldre 5 Feb 01:06
    4744 visningar
    19 svar
    19
    4744

    Lvu vård av barn

    Hej på er!

    Har du barn placerat med Lvu i familjehem.

    Vad är din upplevelse och erfarenhet som förälder?

    Skötte sig familjehemmet?

    Har du fått hem ditt barn och hur?

  • Svar på tråden Lvu vård av barn
  • Äldre 5 Feb 08:48
    #1

    Vilken fråga.... om familjehemmet skötte sig?

    Familjehemmet sköter sig garanterat bättre än bioföräldrarna eftersom det är ett LVU på barnet.

  • Anonym (Mamma med ett barn på lvu) Trådstartaren
    Äldre 6 Feb 01:23
    #2

    Inte riktigt.

    2st orosanmälningar på familjehemmet och sen flytt för barnet därifrån.

  • Anonym (usch)
    Äldre 6 Feb 01:26
    #3

    Har bara erfarenhet för att jag själv tyvärr bott på familjehem med LVU i början. Det var de värsta och hemskaste åren i mitt liv och har fortfarande ett stort trauma därifrån tyvärr. Familjehemmet skötte sig definitivt INTE. Inget jag kan rekommendera med andra ord. Sedan finns det säkert bra familjehem också men tyvärr fick jag en mycket otrevlig tid på familjehem som tonåring. 

  • Anonym (Judge­mental­)
    Äldre 6 Feb 08:37
    #4
    Tofflans skrev 2018-02-05 08:48:53 följande:

    Vilken fråga.... om familjehemmet skötte sig?

    Familjehemmet sköter sig garanterat bättre än bioföräldrarna eftersom det är ett LVU på barnet.


    Har du alltid lika förutfattade åsikter? Du vet inget om placerade barns föräldrar men du dömer dem ohörda. Säger mycket om dig som person.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Äldre 6 Feb 09:20
    #5
    Tofflans skrev 2018-02-05 08:48:53 följande:

    Vilken fråga.... om familjehemmet skötte sig?

    Familjehemmet sköter sig garanterat bättre än bioföräldrarna eftersom det är ett LVU på barnet.


    Det är en bra fråga, då många familjehem inte är bra.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Äldre 6 Feb 09:24
    #6

    Mina erfarenheter är också tyvärr dåliga. Familjen jag skulle bo i var hemska och hittade på konstigheter om mig, vilket soc inte gick på. De var outbildade, saknade kompetens, otrevliga, stora äktenskapsproblem med mycket bråk. Jag känner till fler som gång på gång fått byta familjehem, då familjehemmen ångrat sig och inte längre vill.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Feb 09:34
    #7
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-02-06 09:24:58 följande:

    Mina erfarenheter är också tyvärr dåliga. Familjen jag skulle bo i var hemska och hittade på konstigheter om mig, vilket soc inte gick på. De var outbildade, saknade kompetens, otrevliga, stora äktenskapsproblem med mycket bråk. Jag känner till fler som gång på gång fått byta familjehem, då familjehemmen ångrat sig och inte längre vill.


    Ja, det är tyvärr inte många som vill vara familjehem.
  • Anonym (Bodde­)
    Äldre 6 Feb 10:42
    #8

    Jag bodde i fosterfamilj. Jag blev sexuellt utnyttjad av min fosterfar. Jag var 13 år då. Jag berättade för soc. Men dom trodde mig aldrig. Dom sa att jag måste missuppfattat allt? Hur kan man som 13 år missuppfattat att han slet av mig kläderna. Kysste mig överallt o penetrerade mig? Min tilltro till soc är noll! Jag lärde mig istället att hålla tyst. För ingen skulle tro mig ändå. Jag lärde mig att det är okej att ge sig på mig. Man ska inte höja fosterhem till skyarna. Och tro att soc gör kloka beslut. För det gör dom inte.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Feb 10:56
    #9
    Anonym (Bodde) skrev 2018-02-06 10:42:59 följande:

    Jag bodde i fosterfamilj. Jag blev sexuellt utnyttjad av min fosterfar. Jag var 13 år då. Jag berättade för soc. Men dom trodde mig aldrig. Dom sa att jag måste missuppfattat allt? Hur kan man som 13 år missuppfattat att han slet av mig kläderna. Kysste mig överallt o penetrerade mig? Min tilltro till soc är noll! Jag lärde mig istället att hålla tyst. För ingen skulle tro mig ändå. Jag lärde mig att det är okej att ge sig på mig. Man ska inte höja fosterhem till skyarna. Och tro att soc gör kloka beslut. För det gör dom inte.


    Fruktansvärd historia.
    Finns ju många exempel.
    Antar att den ganska höga ersättningen gör att många familjer som inte alls passar för detta väljer att vara familjehem. Å andra sidan är ersättningen antagligen för låg, för det är för få som vill vara familjehem.
    Jag har ingen aning om hur man skulle kunna lösa detta?
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Feb 10:56
    #10
    Anonym (Bodde) skrev 2018-02-06 10:42:59 följande:

    Jag bodde i fosterfamilj. Jag blev sexuellt utnyttjad av min fosterfar. Jag var 13 år då. Jag berättade för soc. Men dom trodde mig aldrig. Dom sa att jag måste missuppfattat allt? Hur kan man som 13 år missuppfattat att han slet av mig kläderna. Kysste mig överallt o penetrerade mig? Min tilltro till soc är noll! Jag lärde mig istället att hålla tyst. För ingen skulle tro mig ändå. Jag lärde mig att det är okej att ge sig på mig. Man ska inte höja fosterhem till skyarna. Och tro att soc gör kloka beslut. För det gör dom inte.


    Fruktansvärd historia.
    Finns ju många exempel.
    Antar att den ganska höga ersättningen gör att många familjer som inte alls passar för detta väljer att vara familjehem. Å andra sidan är ersättningen antagligen för låg, för det är för få som vill vara familjehem.
    Jag har ingen aning om hur man skulle kunna lösa detta?
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Feb 10:56
    #11
    Anonym (Bodde) skrev 2018-02-06 10:42:59 följande:

    Jag bodde i fosterfamilj. Jag blev sexuellt utnyttjad av min fosterfar. Jag var 13 år då. Jag berättade för soc. Men dom trodde mig aldrig. Dom sa att jag måste missuppfattat allt? Hur kan man som 13 år missuppfattat att han slet av mig kläderna. Kysste mig överallt o penetrerade mig? Min tilltro till soc är noll! Jag lärde mig istället att hålla tyst. För ingen skulle tro mig ändå. Jag lärde mig att det är okej att ge sig på mig. Man ska inte höja fosterhem till skyarna. Och tro att soc gör kloka beslut. För det gör dom inte.


    Fruktansvärd historia.
    Finns ju många exempel.
    Antar att den ganska höga ersättningen gör att många familjer som inte alls passar för detta väljer att vara familjehem. Å andra sidan är ersättningen antagligen för låg, för det är för få som vill vara familjehem.
    Jag har ingen aning om hur man skulle kunna lösa detta?
  • Anonym (Nope)
    Äldre 6 Feb 11:00
    #12
    Tofflans skrev 2018-02-05 08:48:53 följande:

    Vilken fråga.... om familjehemmet skötte sig?

    Familjehemmet sköter sig garanterat bättre än bioföräldrarna eftersom det är ett LVU på barnet.


    Ehhmm ...nej faktum är att alltför många placerade barn går ur askan i elden och har det mycket bättre i sina hem!
  • Anonym (Nope)
    Äldre 6 Feb 11:03
    #13
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-06 10:56:29 följande:
    Fruktansvärd historia.
    Finns ju många exempel.
    Antar att den ganska höga ersättningen gör att många familjer som inte alls passar för detta väljer att vara familjehem. Å andra sidan är ersättningen antagligen för låg, för det är för få som vill vara familjehem.
    Jag har ingen aning om hur man skulle kunna lösa detta?
    Nej ersättningen är för hög vilket lockar till sig alla dessa usla familjehem som missköter de placerade barnen grovt i jakt på en fet extra inkomst!
    Att vara familjehem är inget "jobb" och därav ska ersättningen enbart gälla mat och husrum för barnen.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Feb 11:04
    #14
    Anonym (Nope) skrev 2018-02-06 11:03:19 följande:
    Nej ersättningen är för hög vilket lockar till sig alla dessa usla familjehem som missköter de placerade barnen grovt i jakt på en fet extra inkomst!
    Att vara familjehem är inget "jobb" och därav ska ersättningen enbart gälla mat och husrum för barnen.
    Hur många kommer då vilja vara familjehem?

  • Anonym (Nejne­jnej)
    Äldre 6 Feb 11:16
    #15
    Anonym (Nope) skrev 2018-02-06 11:03:19 följande:

    Nej ersättningen är för hög vilket lockar till sig alla dessa usla familjehem som missköter de placerade barnen grovt i jakt på en fet extra inkomst!

    Att vara familjehem är inget "jobb" och därav ska ersättningen enbart gälla mat och husrum för barnen.


    Standard ersättningen är 6.000 kr i arvode för barn under 12 år. Det är knappt 200 kr om dagen. Innan skatt. Ca 8.50 i timmen. Någon här som skulle ta sig för ett heltidsjobb med den timlönen? Det är inte särskilt högt i förhållande till vad man tar på sig för ansvar. Sedan är omkostnadsdelen skattefri på närmare 4000 kr. Som ska täcka barnets ALLA omkostnader.

    Lösningen är inte att sänka den redan knappa ersättningen. Givetvis ställer man upp som familjehem för att man vill hjälpa till, inte ha betalt. Det är ett krävande uppdrag med barn som ofta har särskilda behov eller varit med om mycket.
  • Anonym (Suck)
    Äldre 6 Feb 11:18
    #16

    Om föräldrarna djälva lyckades ta hand om sina barn så skulle barn aldrig behöva lvu... men ingenting är väl någonsin föräldrarnas fel? Dumma soc som lägger sig i familjer som misssköter sina barn!

  • Anonym (???)
    Äldre 6 Feb 11:26
    #17
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-02-06 09:24:58 följande:

    Mina erfarenheter är också tyvärr dåliga. Familjen jag skulle bo i var hemska och hittade på konstigheter om mig, vilket soc inte gick på. De var outbildade, saknade kompetens, otrevliga, stora äktenskapsproblem med mycket bråk. Jag känner till fler som gång på gång fått byta familjehem, då familjehemmen ångrat sig och inte längre vill.


    Men man blir väl inte familjehem bara för att man vill? Visst är det väl utredning innan och vissa krav de måste uppfylla? Ok att det kan vara bra först och sedan haverera men outbildade och mycket bråk, det måste väl ha märkts vid en utredning av dem som familjehem? 

    Jag kan förstå att vissa kanske försöker bli det och inte vara lämpliga, men de kan väl då tvingas sluta vara familjehem?
  • Anonym (Nejne­jnej)
    Äldre 6 Feb 14:21
    #18
    Anonym (???) skrev 2018-02-06 11:26:36 följande:

    Men man blir väl inte familjehem bara för att man vill? Visst är det väl utredning innan och vissa krav de måste uppfylla? Ok att det kan vara bra först och sedan haverera men outbildade och mycket bråk, det måste väl ha märkts vid en utredning av dem som familjehem? 

    Jag kan förstå att vissa kanske försöker bli det och inte vara lämpliga, men de kan väl då tvingas sluta vara familjehem?


    Givetvis utreder man familjehemmen grundligt. Det finns krav så som arbete, ordnad ekonomi, tryggt socialt umgänge, ostraffad osv. Det är grunden, resten avgörs på personlig lämplighet. Outbildade spelar mindre roll. Bråk skulle antagligen framkomma under utredning.

    Man kan såklart avsägas uppdraget om man anses olämplig och detsamma om uppdraget är mer än man klarar.
  • Anonym (Skara­borg)
    Äldre 11 Mar 21:10
    #19

    Jag tänker att de flesta familjehemmen är bra och vissa riktigt bra, sen finns det rötägg också. Det är många tester, intervjuer mm, men nån slinker säkert fortfarande igenom även om det har blivit mycket bättre. De senare åren har det gjorts mycket för att få bort de dåliga och inte släppa igenom dem från början, men 100% kommer det tyvärr aldrig att bli. Många familjehem har själva varit placerade som barn, vissa vill göra bättre och andra vill ge tillbaka. Diskussionen blir ofta konstig när ersättningen kommer in. Väldigt få personer skulle ta uppdraget utan ersättning och dessutom ta ledigt från befintligt jobb så fort det behövs. I vissa fall på heltid och i andra fall flera gånger i veckan.

    Jag känner tre familjer som är familjehem av olika orsaker. Ingen behövde göra det för pengar, men alla hade olika behov av att hjälpa andra och på så sätt sig själv.

Svar på tråden Lvu vård av barn