• Äldre 6 Feb 16:39
    7291 visningar
    15 svar
    15
    7291

    Betala av bolån på 7-10 år? Realistiskt?

    Har suttit och räknat en hel del på vår ekonomi den närmaste tiden då vi inte har brytt oss alltför mycket om det tidigare. Men tankarna har kommit upp att betala av vårat bolån på ca 1.5 miljoner under så kort tid som möjligt. När jag räknar och har gjort budget så får jag det till i min värld en ganska realistisk budget som gör att vi kan betala av den på 7.9år om inget stort ändras.


    Budgeten ser ut som nedan. Vi är 2 vuxna och 3 barn i familjen på 1,5,6år


    Inkomst 2 vuxna efter skatt: 47760kr Exkl OB och dyl. Så kan vara +1-4.000kr


    Utgifter
    Bostad ränta/amort, försäkring, el/värme, vatten/sophämtning internet/tv
    9132kr/månad


    1 Bil försäkring, bränsle 1000kr, skatt.
    1700kr/månad

    Barnens omsorg, aktiviteter, försäkringar
    3217kr/månad

    Mobil, fackavg, livförsäkring, diverse appar
    2518kr/månad

    Mat/förbrukning, där allt från hygien/städ/blöjor etc för hemmet ingår.
    9000kr/månad

    Diverse/aktiviteter där skor/kläder och dyl ingår
    5000kr/månad


    Totalt 30567kr utgifter / månad.


    Sparar 250kr/barn i månaden = 750kr
    Vi sparar 1000kr var i ISK konto (pension) = 2000kr

    Sen tänkte vi sätta in resten på ett sparkonto eller fond/aktier för att spara ihop till lånet så snabbt som möjligt. Det blir 14443kr som sätts in på sparkontot, samt att vi amorterar 2600kr på lånet räknat under "Bostad" här uppe.


    Detta ger alltså 204924kr / år som ska gå till bolånet, där 30567kr amorteras direkt på lånet och resten in på sparkonto.


    Ev övriga pengar som kommer in i form av bonus från jobb, återbäring av skatt eller försäljningar av saker kommer också sättas in på sparkonto. 


     


    Vad tror ni, är det här ens genomförbart tror ni? Tror ni man klarar sig på t ex 9.000kr på mat, och 5000kr till diverse? Vi har tidigare inte brytt oss alltför mycket om t ex matkostnaden och vissa månader när vi bara handlat ute så har det toppat mot 15.000kr :C Men med enbart hemlagad mat bör 9.000 inte vara helt orlimligt?


    Sen räknat 5000kr på aktiviteter och diverse är ju snitt / månad, och då man t ex vissa månader knappt gör av med något, så går dom pengarna vidare till nästa och nästa månad. Vid årsskiftet sätts ev överskott in på sparkontot om det blir något över.


     


    Är det någon som gjort något liknande och har lite tips/ideer på hur man klarar det under tid? :D 

  • Svar på tråden Betala av bolån på 7-10 år? Realistiskt?
  • Äldre 6 Feb 17:47
    #1
    Grillen skrev 2018-02-06 16:39:01 följande:

    Har suttit och räknat en hel del på vår ekonomi den närmaste tiden då vi inte har brytt oss alltför mycket om det tidigare. Men tankarna har kommit upp att betala av vårat bolån på ca 1.5 miljoner under så kort tid som möjligt. När jag räknar och har gjort budget så får jag det till i min värld en ganska realistisk budget som gör att vi kan betala av den på 7.9år om inget stort ändras.

    Budgeten ser ut som nedan. Vi är 2 vuxna och 3 barn i familjen på 1,5,6år

    Inkomst 2 vuxna efter skatt: 47760kr Exkl OB och dyl. Så kan vara +1-4.000kr

    Utgifter

    Bostad ränta/amort, försäkring, el/värme, vatten/sophämtning internet/tv

    9132kr/månad

    1 Bil försäkring, bränsle 1000kr, skatt.

    1700kr/månad

    Barnens omsorg, aktiviteter, försäkringar

    3217kr/månad

    Mobil, fackavg, livförsäkring, diverse appar

    2518kr/månad

    Mat/förbrukning, där allt från hygien/städ/blöjor etc för hemmet ingår.

    9000kr/månad

    Diverse/aktiviteter där skor/kläder och dyl ingår

    5000kr/månad

    Totalt 30567kr utgifter / månad.

    Sparar 250kr/barn i månaden = 750kr

    Vi sparar 1000kr var i ISK konto (pension) = 2000kr

    Sen tänkte vi sätta in resten på ett sparkonto eller fond/aktier för att spara ihop till lånet så snabbt som möjligt. Det blir 14443kr som sätts in på sparkontot, samt att vi amorterar 2600kr på lånet räknat under "Bostad" här uppe.

    Detta ger alltså 204924kr / år som ska gå till bolånet, där 30567kr amorteras direkt på lånet och resten in på sparkonto.

    Ev övriga pengar som kommer in i form av bonus från jobb, återbäring av skatt eller försäljningar av saker kommer också sättas in på sparkonto. 

     

    Vad tror ni, är det här ens genomförbart tror ni? Tror ni man klarar sig på t ex 9.000kr på mat, och 5000kr till diverse? Vi har tidigare inte brytt oss alltför mycket om t ex matkostnaden och vissa månader när vi bara handlat ute så har det toppat mot 15.000kr :C Men med enbart hemlagad mat bör 9.000 inte vara helt orlimligt?

    Sen räknat 5000kr på aktiviteter och diverse är ju snitt / månad, och då man t ex vissa månader knappt gör av med något, så går dom pengarna vidare till nästa och nästa månad. Vid årsskiftet sätts ev överskott in på sparkontot om det blir något över.

     

    Är det någon som gjort något liknande och har lite tips/ideer på hur man klarar det under tid? :D 


    Varför så bråttom med att betala av det? Varför inte 15 eller 20 år?
  • Äldre 6 Feb 18:27
    #2

    Jag har aldrig gillat lån och vill helst vara helt skuldfri mot bank, men har heller inte tagit tag i saken tidigare pga diverse orsaker (mest lathet). Men har mer och mer kommit in på detta och känner att det börjar bli dags. Och är vi skuldfri så kommer vårat hus vara i stort sett gratis på sommarhalvåret. Och kosta max 2000-2500kr på vintern när det är som kallast.  Detta ser jag som en riktigt stor morot. Även om vi sparar alla pengar och har som buffert, så kan det ändå gå väldigt fort om oturen är framme och man t ex blir av med ett eller två jobb samtidigt som räntan skenar iväg. Den sitsen vill jag även undvika.


    Samt att om 8 år är vi 39 och 41 år, om vi då inte har några lån så kan vi planera in och spara en stor summa för att kunna köpa en lägenhet/bostad utomlands inför pension. Samt att ha +20k utöver alla utgifter per månad när lånet är borta ger ju en enorm frihet ändå.

    Jag försöker även sätta mig in i fonder/aktier och lägga en del av sparkapitalet där för att ev boosta avbetalningstiden. Då jag inte kommer amortera mer än 2600kr/månad som vi gör nu, utan allt över det kommer gå till sparande, så har vi ändå en snabb buffertökning om något skulle hända som måste åtgärdas. Men då jag klarar av att bygga/åtgärda det mesta själv på huset samt bilen så blir det sällan stora utgifter där.

  • Äldre 6 Feb 18:38
    #3

    Säkert möjligt. En annan tanke är att lägga mer pengar på familjen medans barnen är hemma, alt gå ner i arbetstid och få mer tid med barnen.

  • Äldre 6 Feb 18:52
    #4
    Kjell2 skrev 2018-02-06 18:38:51 följande:

    Säkert möjligt. En annan tanke är att lägga mer pengar på familjen medans barnen är hemma, alt gå ner i arbetstid och få mer tid med barnen.


    Sant, arbetstiden kommer vi inte kunna ändra på i dagsläget pga dom inte kan erbjuda lägre än 100% på något av våra jobb. Däremot om lånen är betalda så kommer sambon kunna byta jobb till ett där det går att ha lägre %.


    Och det vi gör med barnen kostar nästintill ingenting, jag är hellre med och leker med dom än att köpa saker/resor som ändå bara ger en kick precis för stunden. Barnen blir inte lidande av denna budget :) Tvärtom skulle jag säga, när dom blir äldre och verkligen kan njuta av t ex utlandssemestrar så kommer vi inte ha några problem med att åka pga priser osv. 


    Och 5000kr klarar man sig väldigt långt med då vi knappt har behov av kläder/saker pga många barn i släkten där vi får mycket nytt/oanvänt som är urväxt av äldre barn. Vi vuxna köper lite då och då men som sagt, den posten skulle vi lätt kunna halvera utan problem men väljer att ha den så och istället för vi över ev överskott därifrån vid årets slut till sparandet.

  • Äldre 6 Feb 19:24
    #5

    Antingen lever du snålt i 10 år eller så sparar du, när du når 1 miljon så kan du ju använda avkastningen varje år till att betala av lånet.

    Ang din budget räknar du inte med att tex köpa en ny eller begagnad bil på 5-10år eller andra oförutsedda kostnader?

  • Äldre 6 Feb 19:30
    #6
    Noname00 skrev 2018-02-06 19:24:38 följande:
    antingen lever du snålt i 10 år eller så sparar du, när du når 1 miljon så kan du ju använda avkastningen varje år till att betala av lånet.

    Ang din budget räknar du inte med att tex köpa en ny eller begagnad bil på 5-10år eller andra oförutsedda kostnader?A


    Problemet med att leva på avkastning på 1 miljon är ju att det även kan gå åt andra hållet och jag förlorar. Men visst, det ska mycket till om man ska förlora stort där.


    Har redan en nyare bil som fungerar utmärkt, och har inga problem att laga det mesta själv om något går sönder på den. Huset kan naturligtvis få ganska stora oförutsedda utgifter, som t ex ett nytt tak förra året pga hål, 100.000kr. Men har inga egentliga dyra saker på kåken som bör gå sönder inom 10år då allt "dyrt" är åtgärdat. Men här har vi även hantverkare som elektriker och rörmokare i släkten samt att vi alla är händiga och fixar det mesta själv. Så inga enorma summor där heller som vi borde behöva räkna på. Men naturligtvis, går något sönder så får vi ta från sparandet. Och är det mot 100k hållet så får det ta 1 år extra på att spara ihop till lånet helt enkelt.

    Ska in och snacka med banken om lite fonder/aktier som dom kan rekommendera, kan jag kasta in några tusen i det per månad så borde det ränta på rätt fint om nu inte börsen tvärdyker, och på så sätt korta ner spartiden.

  • Äldre 6 Feb 21:19
    #7

    Banken kommer nog inte rekommendera dig något som ger en större avkastning då det innebär att du tar en stor risk.

    Om du kan lägg in en klumpsumma på en gång, spara sedan mot konto.

  • Äldre 6 Feb 22:27
    #8
    Grillen skrev 2018-02-06 19:30:36 följande:

    Problemet med att leva på avkastning på 1 miljon är ju att det även kan gå åt andra hållet och jag förlorar. Men visst, det ska mycket till om man ska förlora stort där.

    Har redan en nyare bil som fungerar utmärkt, och har inga problem att laga det mesta själv om något går sönder på den. Huset kan naturligtvis få ganska stora oförutsedda utgifter, som t ex ett nytt tak förra året pga hål, 100.000kr. Men har inga egentliga dyra saker på kåken som bör gå sönder inom 10år då allt "dyrt" är åtgärdat. Men här har vi även hantverkare som elektriker och rörmokare i släkten samt att vi alla är händiga och fixar det mesta själv. Så inga enorma summor där heller som vi borde behöva räkna på. Men naturligtvis, går något sönder så får vi ta från sparandet. Och är det mot 100k hållet så får det ta 1 år extra på att spara ihop till lånet helt enkelt.

    Ska in och snacka med banken om lite fonder/aktier som dom kan rekommendera, kan jag kasta in några tusen i det per månad så borde det ränta på rätt fint om nu inte börsen tvärdyker, och på så sätt korta ner spartiden.


    Vad du än gör så snacka inte fonder/aktier och liknande med banken. Säljarens uppdrag är att tjäna pengar på dig, det är inte samma sak som att tjäna pengar åt dig!

    Länk: www.rikatillsammans.se
  • Äldre 7 Feb 00:31
    #9

    Jag tycker ni borde lägga fokus på den tiden ni har med era barn här och nu, göra saker med dem och om tanken kommer upp att ?Oj nej vi har inte råd att åka till Astrid Lindgrens värld/ gå på zoo/ låta mellanbarnet spela fotboll/ ect för vi ska amortera massor på huset?, så är något väldigt fel... Jag förstår inte varför ni ska amortera som mest när era utgifter är som högst?

    Sjölvklart kan ni amortera, inte det, men med en lite längre plan?

  • Äldre 7 Feb 07:42
    #10

    Jag håller med, satsa lite på barnen den tiden kommer inte igen.

  • Äldre 7 Feb 07:58
    #11

    Personligen kan jag tycka det är rimligt att amortera ner huslånet till ca 40-50 % av marknadsvärdet i snabb takt. Detta ger en trygghet och dessutom starka förhandlingamöjligheter avseende räntan. Efter det hade jag istället satsat på att nå min första sparade miljon i fonder.

    Men, med det sagt så är jag ofta imponerad av folk som väljer sin egen väg och struntar i vad andra tycker. (Underförstått att ingen far illa)

  • Ekonom­10
    Äldre 7 Feb 08:22
    #12

    Jag får också idéer ibland om att spara stenhårt och amortera ner hela huslånet. Sen inser jag att livet blir för tråkigt under tiden. Min  idé är att spara och engångsamortera men det går som sagt så  där. Det är för roligt med resor och en ganska dyr hobby som vi ägnar oss åt. Dessutom är huset belånat till typ 30% så det känns inte tillräckligt viktigt helt enkelt.

    Men man  kan ju se olika på saker  och ting. Har man en livsstil som inte är dyr är det väl en bra idé att amortera, så länge man inte blir  besatt och tråkigt dumsnål. Är din partner med på idén?

    Det jag regerade på budgeten är värdeminskning på bilen. Även  om du kan laga och underhålla den under 7-10 år kommer den behöva ersättas så småningom.

    Jag vet inte hur gamla barnen är men ju äldre de blir desto dyrare kan hobbies och idrottande bli. 

  • Äldre 7 Feb 08:48
    #13

    Det som inte framgår är hur gammalt huset är.
    Ju äldre hus desto större risk att det kommer dyrare underhåll.


    Både ytterskick och invändigt. (Maskinpark men även annat som slits)


    Om ni nu hade tänkt amortera 10000 extra per månad som skulle jag vilja föreslå att ni lägger en del av dem pengarna i en husbuffert. Är huset väldigt nytt så kanske ni kan lägga 2000-3000 i buffert och resten i amortering. Är huset äldre än 40 år kanske ni kan behöva lägga 4000-5000 i buffert. 


    Kanske blir fukt/vattenskador i badrum? Att göra om det med helkakel lär kosta ca 100 000 om man inte kan göra jobbet själv.


    Tak är också någonting som kostar en hel del. 


    Jag tycker er tanke är god, men tänkt lite på kommande underhåll så att ni inte behöver låna nya pengar om det blir ett akut behov.


     


     

  • Äldre 20 Mar 23:58
    #14

    Jag är 40+ och har lyckats helt amortera av hela mitt bostadslån som var i samma storlek som ert, och det tog ungefär så lång tid som ni räknat ut.

    Som många säger finns det många ekonomiska incitament att faktiskt inte göra det. För mig väger säkerhet och frihet mycket mer.

    De absolut största fördelarna som jag ser det med att vara fri från bostadslån är:

    * Extremt låga boendekostnader.
    * Helt oberoende av den svenska och globala ekonomin. Höjer Riksbanken styrräntan till 500% som de gjorde på 90-talet så berör det inte min privatekonomi på ett direkt vis. (Däremot kan det beröra min arbetsgivare etc)
    * Kommer inte hamna i kläm även om jag hamnar i en situation där jag måste sälja med förlust pga en bostadsmarknad i svajning.
    * Frihet att kunna välja arbete som jag trivs riktigt bra med med även om det skulle ge mindre betalt.

    För mig var det viktigt att ha en bra kontant buffert medan jag amorterade ner bostadslånet. Gick på flera mindre och större ekonomiska smällar som fullständigt hade knäckt ekonomin i flera kvartal om jag inte hade haft en rejäl buffert. För er som har barn känns det ännu viktigare. 

    Effekten av att nu vara skuldfri är att så där 2/3 av min disponibla inkomst numera är tillgänglig att göra vad jag vill med. Jag investerar långsiktigt månadsvis i gratis indexfonder, har kontant buffert nog för att klara mig utan inkomst i två år och drömmer om att ganska snart köpa en stor bit mark för att senare bygga ett litet hus som jag vill ha det och gå i pension vid 55 för att ha möjlighet att forma det som jag vill medan jag har muskelkraft till att göra det.

    För mig handlar det helt och hållet om säkerhet. Jag hade troligen haft det ekonomiskt bättre på pappret om jag valt att investera i börsen i stället för att amortera, men hade ekonomin kraschat rejält under den perioden skulle jag kunnat ha stått där med stora lån till höga räntor, förlorade investeringar på börsen och utan jobb. Det är ett hazardspel jag som trygghetsknarkare inte känner mig alls bekväm med. Tycker det har fungerar exceptionellt bra för mig ändå.

    Det är så underbart enkelt att planera framtiden nu. Det finns inga direkta orosmoment alls när jag tänker på det.

    Som ni ser står det jag, jag och jag snarare än vi överallt i text. Jag har egentligen hela tiden varit olika konstellationer av ett vi, men det finns inga barn i bilden. Jag är osäker på hur stor skillnad det skulle göra. Troligen skulle det bara göra mig en ännu större trygghetsknarkare. 

    En sista parantes är att det känns extremt bra att veta jag inte kommer efterlämna ett trassligt dödsbo till mina kära.

Svar på tråden Betala av bolån på 7-10 år? Realistiskt?