• Anonym (Petno­ga)
    Äldre 6 Feb 17:20
    3769 visningar
    14 svar
    14
    3769

    Komplicerat förhållande till mat, "allt" är äckligt...

    Jag har ett komplicerat förhållande till mat, och för mig har det alltid varit viktigt med att det jag stoppar i munnen måste smaka gott. Är det inte gott och jag får njuta av varje tugga slår det snabbt över till motsatsen istället, jag får kväljningar när jag försöker tvinga i mig maten. Självklart råkar det också vara så att (nästan) allt nyttigt är äckligt, och allt onyttigt är gott. Annars hade jag ju inte haft ett problem...

    Jag undrar om det är nån som känner igen sig i det här? Jag har försökt gå ner i vikt och följa kostscheman där det ingår t.ex wokgrönsaker, grönsaksblandningar, havregrynsgröt, ägg, keso, bönor, mysli, nötter och frön och liknande, och det slutar varje gång med att jag nästan kräks av det äckliga ägget eller den äckliga gröten eller nåt av det andra, och slänger portionen efter att ha tagit någon enstaka tugga. Jag inser att jag låter som en 5-åring nu, men tyvärr är detta min vardag. Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Komplicerat förhållande till mat, "allt" är äckligt...
  • Äldre 6 Feb 17:37
    #2

    Vad tycker du är gott? Lättare om man vet vad du äter än vad du inte äter :)

  • Äldre 6 Feb 18:00
    #4

    Börja med den här tumregeln: Det tar 7 gånger att avgöra om man ogillar en matvara.

    Nästa tumregel är: En kaloribudget för maten är lika viktig som en pengabudget till maten.

    För det tredje: En sak i taget. Försök inte ändra allt/testa massa nytt på en gång.

    Jag äter nästan alllt, men visst har jag också några hatobjekt.....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (SED?)
    Äldre 6 Feb 18:31
    #5

    Det skulle kunna vara det som kallas för selektiv ätstörning (SED).

  • Anonym (ppp)
    Äldre 6 Feb 19:00
    #9

    Jag har en son som alltid varit lite sådan. Han är snart myndig och har en väldigt smal meny. Det handlar inte om att han ska "växa upp" osv, utan det har visat sig att han har en svag autismdiagnos som vi inte hade en aning om när han var liten och vi kämpade med maten. Han är vad de kallar högkänslig: tål knappt sommarsolen, skarpt ljus, duschar i ljummet vatten, tycker att duschen känns "hård" på skinnet och denna känslighet har även påverkat hans smaksinne. Hans problem är ofta hur saker känns när man sväljer så han har oerhört svårt med köttbitar tex. Han känner direkt om man bytt pastasort fast de ser helt lika ut, eller om man köpt ett annat bordsmargarin osv. Han har också ett ointresse för mat, men det hänger säkert ihop med att det inte finns så mycket han gillar. 

    TS, du behöver givetvis inte alls ha autism, men om du känner igen dig i detta med en hög känslighet så kan det vara en möjlighet.  

    Annars tror jag också på selektiv ätstörning. 

  • Äldre 6 Feb 19:05
    #10

    Jag är EXAKT likadan! Jag kan verkligen inte äta någon som jag inte tycker om. Tyvärr har jag inget vettigt tips till dig, men följer tråden och hoppas att någon annan har en lösning på problemet.

    Vad äter du i matväg? Kan du få ihop en vettig matsedel för veckan? Äter du några grönsaker?

  • Äldre 6 Feb 19:06
    #11
    Anonym (SED?) skrev 2018-02-06 18:31:40 följande:

    Det skulle kunna vara det som kallas för selektiv ätstörning (SED).


    Det tror jag inte. Vid selektiv ätstörning äter man oftast inte godis eller fika heller, vilket ts gör. Gissningen var bra dock!
  • Anonym (Petno­ga) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 15:20
    #7
    Anonym (ppp) skrev 2018-02-06 19:00:17 följande:

    Jag har en son som alltid varit lite sådan. Han är snart myndig och har en väldigt smal meny. Det handlar inte om att han ska "växa upp" osv, utan det har visat sig att han har en svag autismdiagnos som vi inte hade en aning om när han var liten och vi kämpade med maten. Han är vad de kallar högkänslig: tål knappt sommarsolen, skarpt ljus, duschar i ljummet vatten, tycker att duschen känns "hård" på skinnet och denna känslighet har även påverkat hans smaksinne. Hans problem är ofta hur saker känns när man sväljer så han har oerhört svårt med köttbitar tex. Han känner direkt om man bytt pastasort fast de ser helt lika ut, eller om man köpt ett annat bordsmargarin osv. Han har också ett ointresse för mat, men det hänger säkert ihop med att det inte finns så mycket han gillar. 

    TS, du behöver givetvis inte alls ha autism, men om du känner igen dig i detta med en hög känslighet så kan det vara en möjlighet.  

    Annars tror jag också på selektiv ätstörning. 


    Oj, det var intressant! Jag har aldrig tänkt på att så många av mina "problem" passar in under högkänslighet, men flera saker låter bekanta här, jag har också problem med skarpt ljus och solsken bland annat. Vissa material eller tyger gör att jag ryser av obehag. Att dra fingertoppen lätt över en skrovlig yta är obehagligt, jag kan liksom känna fingertoppens struktur, det är svårt att förklara.. Och köttbitar, japp. Jag kan inte äta kött med ben, brosk eller senor och sånt i, det måste vara filéat och lättuggat, annars får jag problem med att svälja det och maten bara växer i munnen. Samt att jag också märker skillnad på utbytta pastasorter osv precis som din son. Texturen kan vara helt annan när man tuggar till exempel. Ett knäckebröd med smör kan vara riktigt gott, om det är rätt knäckebrödssort och rätt smörsort. Byter man sort är det inte alls samma sak längre, exempelvis.

    Då måste jag bara fråga, hur äter ni hemma med tanke på din son? Jag kommer ihåg hur mina föräldrar försökte tvinga i mig "äcklig" mat i många år, och jag vägrade äta, tills dom en dag gav upp och lät mig bestämma. Har ni fått tips och råd utifrån ang. hur ni ska hantera det, eller har ni själva provat er fram till vad som funkar?
  • Anonym (Petno­ga) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 15:28
    #8
    Erica94 skrev 2018-02-06 19:05:10 följande:

    Jag är EXAKT likadan! Jag kan verkligen inte äta någon som jag inte tycker om. Tyvärr har jag inget vettigt tips till dig, men följer tråden och hoppas att någon annan har en lösning på problemet.

    Vad äter du i matväg? Kan du få ihop en vettig matsedel för veckan? Äter du några grönsaker?


    Skönt att man inte är ensam, ibland känns det verkligen så! Extra svårt är det när man vet att man borde äta nyttigare, men det blir så mycket svårare än det ska behöva vara.

    Jag äter väldigt, väldigt dåligt. Jag har inga barn än, så jag äter väl mest det som faller mig in. Jag har ca 10 maträtter som jag gillar, och dem försöker jag göra så ofta jag kan, ofta så att en rätt räcker i 2-3 dagar. Tyvärr är det ju mycket kolhydrater och kalorier i det mesta, och jag är dessutom expert på att ersätta måltider med choklad eller annat snacks, eftersom det är snabbare, ofta godare osv.. Grönsaker ingår inte i min kost alls egentligen, annat än i tortilla, där jag har i gurka och ibland tomat. Jag måste ju ha alla näringsbrister man kan ha, nu när jag börjar tänka efter..
  • Anonym (ppp)
    Äldre 7 Feb 16:27
    #9
    Erica94 skrev 2018-02-06 19:06:33 följande:
    Det tror jag inte. Vid selektiv ätstörning äter man oftast inte godis eller fika heller, vilket ts gör. Gissningen var bra dock!
    Men det är ju just selektivt, dvs man äter vissa saker. Äter man fika så är det väl andra saker man inte äter? Jag har inte hört att det skulle vara så att äter man fika så kan det inte vara selektiv ätstörning? 
  • Anonym (ppp)
    Äldre 7 Feb 16:37
    #10
    Anonym (Petnoga) skrev 2018-02-07 15:20:47 följande:
    Oj, det var intressant! Jag har aldrig tänkt på att så många av mina "problem" passar in under högkänslighet, men flera saker låter bekanta här, jag har också problem med skarpt ljus och solsken bland annat. Vissa material eller tyger gör att jag ryser av obehag. Att dra fingertoppen lätt över en skrovlig yta är obehagligt, jag kan liksom känna fingertoppens struktur, det är svårt att förklara.. Och köttbitar, japp. Jag kan inte äta kött med ben, brosk eller senor och sånt i, det måste vara filéat och lättuggat, annars får jag problem med att svälja det och maten bara växer i munnen. Samt att jag också märker skillnad på utbytta pastasorter osv precis som din son. Texturen kan vara helt annan när man tuggar till exempel. Ett knäckebröd med smör kan vara riktigt gott, om det är rätt knäckebrödssort och rätt smörsort. Byter man sort är det inte alls samma sak längre, exempelvis.

    Då måste jag bara fråga, hur äter ni hemma med tanke på din son? Jag kommer ihåg hur mina föräldrar försökte tvinga i mig "äcklig" mat i många år, och jag vägrade äta, tills dom en dag gav upp och lät mig bestämma. Har ni fått tips och råd utifrån ang. hur ni ska hantera det, eller har ni själva provat er fram till vad som funkar?
    ja du, vi har liksom dubbla menyer Glad

    Man ska inte tvinga, så mycket vet jag. När han gick på dagis sa BVC att man ska se på vad barn får i sig under en 4 dygnsperiod så man skulle inte bli orolig om barnet inte åt så mycket en dag eller bara åt pasta en dag osv. 

    När det sedan visade sig vara längre period än 4 dygn som han gärna hade en smal meny fick vi bara inse att han funkar så. Hellre ett mätt, glatt barn som åt pasta och pannkakor än att man ska tvinga och skapa olust/stress kring matsituationen. De flesta föräldrar försöker givetvis, och man ska så klart erbjuda barnet olika saker men inte tvinga. 

    Min son äter malet kött, precis som du skriver: tacoköttfärs, varmkorv, hamburgare, köttfärssås, leverpastej, kokt ägg. Jag tänker därmed att han får i sig rätt mycket protein så jag har slutat oroa mig för sånt. 
    Däremot äter han inga grönsaker och har nästan aldrig gjort. Han äter dock bananer och ett och annat äpple. 
    Han äter pasta, potatismos, nudlar, pommes, pizza med köttfärs, pannkakor, grillmackor med stekt ägg/ost, köttpiroger, han gillar friterad kyckling (jättekonstigt för han hatar kyckling :) ) och han äter panerad fisk om den är stekt mkt knaprigt. 
    Rostat bröd och vanlig limpa är de brödsorter han äter

    Det är nog menyn ungefär. 

    Men rätt vad det är funkar något nytt. Risifrutti tex sa han för några år sen att han ville ha, så det funkar och han kan äta vaniljyoghurt. 

    När vi ska laga något som jag vet att han inte kommer äta, kollar jag med honom innan, frågar alltid (man vet ju aldrig) och sen kommer vi överens om vad han kan äta. Tex till tacomiddag har vi både köttfärs och tacokryddad kyckling då barnen gillar olika. Ska vi ha pasta försöker vi ta en sort som jag vet att han gillar. Han är snart myndig så han fixar rätt enkelt själv lite mat annars. 
  • Äldre 7 Feb 20:14
    #11
    Anonym (ppp) skrev 2018-02-07 16:27:04 följande:

    Men det är ju just selektivt, dvs man äter vissa saker. Äter man fika så är det väl andra saker man inte äter? Jag har inte hört att det skulle vara så att äter man fika så kan det inte vara selektiv ätstörning? 


    Såhär skriver man på www.selektivatstorning.se

    ?En tydlig skillnad mellan ett "normalt" kräset barn och ett barn som uppvisar symptom på SÄ är att ett kräset barn oftast tackar ja till godis och fikabröd medan ett barn med SÄ är selektiv även med sötsaker. Kanske äter han/hon endast en sorts kakor (av ett visst märke!), en sorts godis eller bara vit (vanilj) glass.?

    Vet inte riktigt om den informationen är korrekt, men det är vad jag själv fått fram när jag sökt efter information för egen del.
  • Äldre 7 Feb 20:22
    #12
    Anonym (Petnoga) skrev 2018-02-07 15:28:45 följande:

    Skönt att man inte är ensam, ibland känns det verkligen så! Extra svårt är det när man vet att man borde äta nyttigare, men det blir så mycket svårare än det ska behöva vara.

    Jag äter väldigt, väldigt dåligt. Jag har inga barn än, så jag äter väl mest det som faller mig in. Jag har ca 10 maträtter som jag gillar, och dem försöker jag göra så ofta jag kan, ofta så att en rätt räcker i 2-3 dagar. Tyvärr är det ju mycket kolhydrater och kalorier i det mesta, och jag är dessutom expert på att ersätta måltider med choklad eller annat snacks, eftersom det är snabbare, ofta godare osv.. Grönsaker ingår inte i min kost alls egentligen, annat än i tortilla, där jag har i gurka och ibland tomat. Jag måste ju ha alla näringsbrister man kan ha, nu när jag börjar tänka efter..


    JA MEN TACK TACK TACK!! Så skönt att höra någon som verkligen förstår detta! Det är verkligen likadant för mig. Jag äter framförallt pasta men ibland potatis/ris, alltid som huvudsaklig måltid. Alltså väldigt lite av tillbehöret (kött). Och som du säger blir det samma mat flera gånger i veckan. Jag är också mycket för att skippa maten och äta godis istället, vilket är hemskt. Tack och lov påverkar det inte min vikt MEN det går ju knappast att dra ner på den heller när man är ?såhär?. Vilket jag verkligen vill.. som sagt, jag har inga vettiga tips då ingenting faktiskt fungerar..

    Läste dock att man skulle börja med att äta livsmedel som till stor del liknar saker man redan äter och då EN sak i taget att vänja sig med. Jag tror dessvärre på underverk direkt och vill gilla allt direkt, vilket verkligen inte händer.
  • Äldre 7 Feb 20:22
    #13
    Anonym (Petnoga) skrev 2018-02-07 15:28:45 följande:

    Skönt att man inte är ensam, ibland känns det verkligen så! Extra svårt är det när man vet att man borde äta nyttigare, men det blir så mycket svårare än det ska behöva vara.

    Jag äter väldigt, väldigt dåligt. Jag har inga barn än, så jag äter väl mest det som faller mig in. Jag har ca 10 maträtter som jag gillar, och dem försöker jag göra så ofta jag kan, ofta så att en rätt räcker i 2-3 dagar. Tyvärr är det ju mycket kolhydrater och kalorier i det mesta, och jag är dessutom expert på att ersätta måltider med choklad eller annat snacks, eftersom det är snabbare, ofta godare osv.. Grönsaker ingår inte i min kost alls egentligen, annat än i tortilla, där jag har i gurka och ibland tomat. Jag måste ju ha alla näringsbrister man kan ha, nu när jag börjar tänka efter..


    JA MEN TACK TACK TACK!! Så skönt att höra någon som verkligen förstår detta! Det är verkligen likadant för mig. Jag äter framförallt pasta men ibland potatis/ris, alltid som huvudsaklig måltid. Alltså väldigt lite av tillbehöret (kött). Och som du säger blir det samma mat flera gånger i veckan. Jag är också mycket för att skippa maten och äta godis istället, vilket är hemskt. Tack och lov påverkar det inte min vikt MEN det går ju knappast att dra ner på den heller när man är ?såhär?. Vilket jag verkligen vill.. som sagt, jag har inga vettiga tips då ingenting faktiskt fungerar..

    Läste dock att man skulle börja med att äta livsmedel som till stor del liknar saker man redan äter och då EN sak i taget att vänja sig med. Jag tror dessvärre på underverk direkt och vill gilla allt direkt, vilket verkligen inte händer.
  • Glinda från Oz
    Äldre 7 Feb 20:51
    #14

    Jag har en kompis som fungerade precis som dig, idag är hon fortfarande kräsen men kan äta på restaurang, café mm Hon gjorde så att hon började med ett livsmedel i taget, så åt hon en bestämd mängd av det varje dag, då hon gillade det gick hon över till nästa grej. Hon började med en smak i taget, dvs först vande hon sig vid morot sedan äpple efter det tomat och så vidare. Jag kan tänka mig att det lättaste är att börja med söta frukter om du gillar godis.

    Sätt inte för stor press på dig i början försökt inte ändra hela din kost direkt, börja med en grej. Medan du håller på kan du köpa kosttillskott för som du säger har du troligtvis en del vitaminbrister.

Svar på tråden Komplicerat förhållande till mat, "allt" är äckligt...