• Anonym (Fatti­g studen­t)
    Äldre 7 Feb 00:02
    13625 visningar
    44 svar
    44
    13625

    Borde jag betala hyra??

    Jag bor ofta hos min pojkvän även om jag inte officiellt flyttat dit ännu. Jag bor hemma hos mina föräldrar och min pojkvän har en bostadsrätt (han är lite äldre, har sitt barn varannan vecka, jobbar osv). Jag sover hos min pojkvän de allra flesta nätter har egen garderob där, mesta av mina kläder/prylar är där men har kvar mitt rum hemma.

    Min pojkvän har aldrig nämnt något om hyra eller betala för mat, räkningar osv. Utan de här ideerna kommer från min mamma. Det är HON som säger att jag borde börja betala hyra hos min pojkvän och att du bor ju praktiskt taget där.

    Jag har studiebidrag men tar inte studielån så jag har knappt några pengar alls men mamma säger att jag får ta studielån så att jag kan betala hyra/mat och att jag snyltar på honom annars. Men han har ALDRIG kallat mig snyltare eller sagt ett ord om att jag skall betala för något.

    Jag älskar honom jättemycket och är givetvis tacksam för att han tar hand om mig och att jag får bo hos honom hur mycket jag vill och han säger inte "Min lägenhet" utan "Vår lägenhet".

    Borde jag betala?

  • Svar på tråden Borde jag betala hyra??
  • Äldre 7 Feb 00:04
    #1
    +1

    Jag kan tycka du borde betala en del för mat iaf men inte annars

  • Syster­Y
    Äldre 7 Feb 00:06
    #2
    +1

    Ja, jag tycker att du iallefall borde hjälpa med en del av hyra och/eller mat om det nu är så att du har din dygnsvila där.

  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 7 Feb 00:08
    #3
    +2

    Tycker du ska lyfta frågan med din kille. Kan ju vara både så att han överhuvud inte ser det som en fråga utan tycker det är självklart att du bor en del hos honom utan att beta samtidigt som det ju kan vara en sån sak som folk kan gå och gruva sig över och tycka det är jobbigt att ta upp och be dig betala lite till gemensa kostnadet.

    Din mamma däremot tycker jag ska vara tyst och sköta sitt. Inte hennes huvudvärk vilken överenskommelse du och din pojkvän har.

  • Femhen­ist
    Äldre 7 Feb 07:47
    #4
    +2

    Vad du definitivt skall göra är att lyfta frågan med honom omedelbart. Han kanske inte anser att det ekonomiska är ett problem över huvud taget. Och kanske tänker han att du har alternativet att bo gratis hos dina föräldrar medan du studerar, och att det verkar huvudlöst att kräva av dig (som han tänker sig en framtid med ) att du ska ta lån för att betala en hyra som han med lätthet kan betala med sin lön. Normalt har inte vuxna sammanboende människor var sin separat ekonomi, utan man betalar till det gemensamma lite som det faller sig av slumpen eller efter förmåga, och ditt eventuella lån blir då bara en framtida gemensam börda.

    ...men även om han kanske inte önskar ditt ekonomiska stöd, så kanske han misstänker att du tar det för givet att du ska kunna bo hos honom utan att bidra. Kan du inte bidra med pengar så är det dock inte orimligt att du visar din goda vilja på annat vis. I dina kläder så skulle jag tagit ett större ansvar för tråkiga hushållsgöromål, och då i första hand för de saker som han tycker är tråkigast.

  • Anonym (Svea)
    Äldre 7 Feb 08:10
    #5
    Femhenist skrev 2018-02-07 07:47:36 följande:

    Vad du definitivt skall göra är att lyfta frågan med honom omedelbart. Han kanske inte anser att det ekonomiska är ett problem över huvud taget. Och kanske tänker han att du har alternativet att bo gratis hos dina föräldrar medan du studerar, och att det verkar huvudlöst att kräva av dig (som han tänker sig en framtid med ) att du ska ta lån för att betala en hyra som han med lätthet kan betala med sin lön. Normalt har inte vuxna sammanboende människor var sin separat ekonomi, utan man betalar till det gemensamma lite som det faller sig av slumpen eller efter förmåga, och ditt eventuella lån blir då bara en framtida gemensam börda.

    ...men även om han kanske inte önskar ditt ekonomiska stöd, så kanske han misstänker att du tar det för givet att du ska kunna bo hos honom utan att bidra. Kan du inte bidra med pengar så är det dock inte orimligt att du visar din goda vilja på annat vis. I dina kläder så skulle jag tagit ett större ansvar för tråkiga hushållsgöromål, och då i första hand för de saker som han tycker är tråkigast.


    Gemensam ekonomi är inte det "normala". Normalt är att varje par gör som de vill. En del har helt separat ekonomi, en del helt gemensam och en del någon blandvariant.
  • Äldre 7 Feb 08:10
    #6

    Tycker inte att du ska betala hyra, men betala en del av maten.

  • Anonym (Fatti­g studen­t) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 08:23
    #7
    Femhenist skrev 2018-02-07 07:47:36 följande:

    Vad du definitivt skall göra är att lyfta frågan med honom omedelbart. Han kanske inte anser att det ekonomiska är ett problem över huvud taget. Och kanske tänker han att du har alternativet att bo gratis hos dina föräldrar medan du studerar, och att det verkar huvudlöst att kräva av dig (som han tänker sig en framtid med ) att du ska ta lån för att betala en hyra som han med lätthet kan betala med sin lön. Normalt har inte vuxna sammanboende människor var sin separat ekonomi, utan man betalar till det gemensamma lite som det faller sig av slumpen eller efter förmåga, och ditt eventuella lån blir då bara en framtida gemensam börda.

    ...men även om han kanske inte önskar ditt ekonomiska stöd, så kanske han misstänker att du tar det för givet att du ska kunna bo hos honom utan att bidra. Kan du inte bidra med pengar så är det dock inte orimligt att du visar din goda vilja på annat vis. I dina kläder så skulle jag tagit ett större ansvar för tråkiga hushållsgöromål, och då i första hand för de saker som han tycker är tråkigast.


    Jag städar, handlar, lagar mat hjälper med dotterns läxor och såna grejer rätt ofta. Jag lånar hans bankkort eller så ger han mig kontanter om vi behöver handla. Jag studerar mestadels på distans så är hemma själv hos honom hela dagarna och har mycket tid så jag känner ingen press eller stress över det.

    Stressen kommer från mamma enbart. Hon gillar honom och hans dotter men hon säger att han är för snäll och tar hand om mig och jag kommer aldrig lära mig att ta eget ansvar då jag är ihop med en "vuxen" (han är 10 år äldre) som har allt färdigt och betalar för allt. Hon tycker att jag skall ha en egen lägenhet egen ekonomi och stå på egna ben inte bara flytta hemifrån in till något som redan är färdigt. Jag tror att även om hon säger att hon gillar både honom och dottern så gillar hon inte att han är så mycket äldre och att jag skall träffa någon att starta en egen familj med och att jag är omogen och blivit curlad för mycket hemma och nu blir curlad av min pojkvän.


  • Äldre 7 Feb 08:28
    #8
    +1
    Anonym (Fattig student) skrev 2018-02-07 08:23:34 följande:
    Jag städar, handlar, lagar mat hjälper med dotterns läxor och såna grejer rätt ofta. Jag lånar hans bankkort eller så ger han mig kontanter om vi behöver handla. Jag studerar mestadels på distans så är hemma själv hos honom hela dagarna och har mycket tid så jag känner ingen press eller stress över det.

    Stressen kommer från mamma enbart. Hon gillar honom och hans dotter men hon säger att han är för snäll och tar hand om mig och jag kommer aldrig lära mig att ta eget ansvar då jag är ihop med en "vuxen" (han är 10 år äldre) som har allt färdigt och betalar för allt. Hon tycker att jag skall ha en egen lägenhet egen ekonomi och stå på egna ben inte bara flytta hemifrån in till något som redan är färdigt. Jag tror att även om hon säger att hon gillar både honom och dottern så gillar hon inte att han är så mycket äldre och att jag skall träffa någon att starta en egen familj med och att jag är omogen och blivit curlad för mycket hemma och nu blir curlad av min pojkvän.
    Hon har en poäng i att det kan vara nyttigt att bo själv och ansvara själv för ekonomi, boende mm en period i livet. Nu flyttar du från ett hem där någon annan styr, dina föräldrar, till ett annat hem som i grunden tillhör och finansieras av din sambo.

    Försåelsen för vad som krävs avseende inkomster, utgifter, planering, skötsel ökar drastisk efter ett år som ansvarig för sitt eget hem.


  • Anonym (Fatti­g studen­t) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 09:05
    #9
    Kjell2 skrev 2018-02-07 08:28:21 följande:
    Hon har en poäng i att det kan vara nyttigt att bo själv och ansvara själv för ekonomi, boende mm en period i livet. Nu flyttar du från ett hem där någon annan styr, dina föräldrar, till ett annat hem som i grunden tillhör och finansieras av din sambo.

    Försåelsen för vad som krävs avseende inkomster, utgifter, planering, skötsel ökar drastisk efter ett år som ansvarig för sitt eget hem.
    Nu lät du precis som min mamma:) Men jag vill ju ändå leva med honom hos honom. Varför måste jag då bo själv och skaffa egen lägenhet först? Jag kommer ju inte vara i den lägenheten ändå... utan den kommer ju bara stå där tom. Jag vill ju inte bryta upp med honom eller träffa honom mindre än jag gör heller? Jag vet andra par där bägge har flyttat hemifrån direkt ihop gemensamt utan att bo själva innan.
  • Äldre 7 Feb 09:26
    #10
    +1
    Anonym (Fattig student) skrev 2018-02-07 09:05:58 följande:
    Nu lät du precis som min mamma:) Men jag vill ju ändå leva med honom hos honom. Varför måste jag då bo själv och skaffa egen lägenhet först? Jag kommer ju inte vara i den lägenheten ändå... utan den kommer ju bara stå där tom. Jag vill ju inte bryta upp med honom eller träffa honom mindre än jag gör heller? Jag vet andra par där bägge har flyttat hemifrån direkt ihop gemensamt utan att bo själva innan.
    Du väljer själv och jag tänker inte upprepa min argumenation. 

    Se bara till att du klara dig själv, ekonomisk och praktiskt, om relationen tar slut.


Svar på tråden Borde jag betala hyra??