• Äldre 8 Feb 00:50
    4578 visningar
    13 svar
    13
    4578

    Byta nattjobb mot dagjobb?

    Hej på er!

    Skulle vilja ha lite tankar å infallsvinklar om å byta från nattjobb till dagjobb..

    Har jobbat natt nu på samma ställe i 8 år och tycker att snart får de nog bli en ändring. Dels för att jag känner mej konstant trött, mosig i huvet och osocial.. dels för att jag egentligen inte är ämnad att vara på ett å samma ställe så länge ???? Behöver nya utmaningar!

    Vill säga att jag har min son och

    bonusson varannan vecka, min sambo jobbar 7-16. Grabbarna är 5 år.

    Har ett jobb på lut där jag ev kommer kunna jobba dag (varierande tider) de veckorna vi har barnen och dag/kväll de veckorna vi inte har dem.

    Nu jobbar jag 10 nätter i månaden och resten ledig, om jag inte går in extra, jobbar bara på ?barnfria? veckor, alltså har vi helt ledigt jag och barnen de veckorna de är hos oss. Jättemysigt å underbart eftersom man förlorar så mkt tid med dem när de är hos den andra föräldern men känns ändå som de skulle gagna oss alla att jobba/vara på förskola. Vi går lite varann på nerverna när vi är helt lediga, en hel vecka.. ??????

    Men har dåligt samvete för att jag sätter mej före dem, klart att det är skönt för dem att slippa vara på förskolan långa dagar, varje dag.. men om jag byter jobb kommer det vara varierande tider, så kommer inte vara 7-16 varje dag..

    Nu har jag en helg i månaden som jag jobbar, byter jag kommer det att bli två.

    Jag måste gå upp i tid för att få samma lön som jag har nu när jag jobbar natt.. har nu 72%..

    Så mkt som lutar åt att nattjobbet är bättre, lönemässigt, för barnen och tiden som man är ledig blir ju nästan dubbel.. men ändå så lockar dagjobb mer.. hoppas å tror att min hjärna kommer komma ikapp å bli den rappa den en gång var.. ?????????

    Hjälp mej! ????????

  • Svar på tråden Byta nattjobb mot dagjobb?
  • Äldre 8 Feb 00:59
    #1

    Blev visst en massa ??? när jag försökte göra smilies.. :P

  • Äldre 8 Feb 01:42
    #2
    +1

    Tänk på din hälsa.

    Vad ska du med pengarna om du

    om bara några få år inte har din hälsa?

    -Hur ska du Då umgås med barnen?

  • Äldre 8 Feb 01:50
    #3
    Hermioney skrev 2018-02-08 01:42:29 följande:

    Tänk på din hälsa.

    Vad ska du med pengarna om du

    om bara några få år inte har din hälsa?

    -Hur ska du Då umgås med barnen?


    Väldigt sant, inte tänkt så långt.. Tack för den nya infallsvinkeln!
  • Äldre 8 Feb 08:08
    #4
    +1

    Jag hade inte bytt förrän skolplikten började för då kunde jag ändå inte umgås med barnen lediga dagar

  • Äldre 8 Feb 08:31
    #5
    Lena skrev 2018-02-08 08:08:16 följande:

    Jag hade inte bytt förrän skolplikten började för då kunde jag ändå inte umgås med barnen lediga dagar


    Ja jag har verkligen tänkt på det där också.. Men det är 1,5 år tills dess.. jag vet inte om jag orkar jobbar natt såpass länge, hur gärna jag än vill..
  • Äldre 8 Feb 08:34
    #6

    Orkar du inte ska du självklart byta!

  • Äldre 8 Feb 08:45
    #7
    Lena skrev 2018-02-08 08:34:35 följande:

    Orkar du inte ska du självklart byta!


    Men får samtidigt SÅ dåligt samvete gentemot barnen.. Usch.. å man vet vad man har men inte vad man får.. Skulle kanske kunna stå ut ett tag till men tveksamt ända tills de börjar skolan..
  • Äldre 8 Feb 09:41
    #8
    +1

    Dra ned på dina utgifter och byt till dagjobb! Så hade jag gjort.

  • Äldre 8 Feb 11:19
    #9
    +1

    Innan tänkte jag också på jobb jobb jobb tills en dag då jag inte längre kunde jobba-kroppen sa ifrån

    Då lärde jag mig att uppskatta min hälsa först och främst.

    Om du är slut nu kommer du inte orka 1.5 år till.

    Nästan alla andra barn har föräldrar som jobbar dagtid

  • Äldre 9 Feb 12:23
    #10

    Hellre jobba natt och vara ledig mer än att ha ett dagjobb 5 dagar i veckan. Är väl ok om man har nära till jobbet och man är hemma tidigt. (Alltså innan 16) Men att vara borta 10-12 h om dagen gör ju att man har ju inte mycket tid alls kvar på kvällen att hinna umgås nåt osv.

    Jag jobbar inom hemvården på 80% och jobbar jag dag så slutar jag oftast runt 14. Kan hända 16 med och man märker skillnaden.

  • Anonym­9291
    Äldre 27 Mar 01:52
    #11

    Hejsan

    Undrar har man rätten att gå från natt till dag? Jag har precis fått en tillsvidare anställning på natten, men ju mer jag tänker på de så blir de svårt att få ihop livspusslet, vill inte ha min dotter på förskolan så många timmar som de kommer bli.. :/

    Förlåt om jag kapade din tråd, var absolut inte meningen isf.

  • Mon 29 Jul 2019 16:16
    #12

    Kan du inte gå ner ytterligare i tid på nattjobbet? Kanske jobba 60 eller 65%?

    Känns det inte helt rätt att byta jobb så avvakta. Du kanske skulle ha ett dag jobb med oregelbundna tider.

  • Mon 2 Sep 2019 00:30
    #13
    Minis4567 skrev 2019-07-29 16:16:17 följande:

    Kan du inte gå ner ytterligare i tid på nattjobbet? Kanske jobba 60 eller 65%?

    Känns det inte helt rätt att byta jobb så avvakta. Du kanske skulle ha ett dag jobb med oregelbundna tider.


    måste det bli många timmar? har barn som är 11 och 8 och just pga av att jag jobbat natt och maken dag har vi kunnat ha rätt korta dagar då maken lämnat på väg till jobbet (ca 8-8:30) och jag hämtat direkt efter jag vaknat runt 15 så har vi ätit middag haft lite kväll ihop etc och jag gått till jobbet runt 19 när de vart på väg i säng. 
Svar på tråden Byta nattjobb mot dagjobb?