• Äldre 9 Feb 15:38
    179428 visningar
    2297 svar
    -1 +4
    2297
    179428

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Äldre 11 Feb 07:33
    #11

    Jag hänger också på

  • Äldre 11 Feb 11:39
    #12
    Ek90 skrev 2018-02-10 22:09:38 följande:

    Hej! Jag hänger också gärna på här :)

    Jag är 27 (28 den 1/3) och min sambo 35. Vi på påbörjade verkstaden på allvar i nov förra året.

    Tror jag har BIM runt 13-14/2 då jag hade ÄL 29-30/1.

    Skulle vara så kul att få ge sambon ett positivt gravtest på alla hjärtans dag :D men vi har ju inte försökt länge alls så är helt inställd på att det säkerligen kommer ta längre tid än så.


    Vad kul att fler hänger på! :)

    Det hade ju varit världens bästa present! Jag ska ha min mens idag men känner ingenting av den än så tänkte jag skulle testa om några dagar, då kanske jag också kan ge min sambo en så fin alla hjärtans dag present :D
  • Äldre 11 Feb 11:41
    #13
    saijda skrev 2018-02-10 23:31:44 följande:

    Självklart! :) ja det är väldigt hemskt, önskar ingen det. Därför är jag också rädd för att plussa, har fortfarande inte fått min mens :/ Jag har svårt att tänka så nu, så fort plusset kommer så kan man inte bli att planera och så vidare iaf inte jag :(

    Mina symtom är illamående till och från, förstoppad, extremt trött och känslosam, spindelnät på brösten, hormonfinnar, fetare hår och svullen. Så precis som förra gången :0

    Jag plussade på BIM+4 förra gången, men det skadar ju inte att avvakta några dagar. Min mens var sen en vecka perioden innan vi plussade och det har aldrig hänt. Jag läste i ett annat forum att det kan vara kroppen som förbereder sig för graviditet. :0

    Jag ska se om jag vågar testa imorgon eller på måndag. Jag får se helt enkelt :0 <3


    Om jag har fattat det rätt så börjar BIM dagen efter man ska ha mens eller? Jag ska ha min mens idag så då börjad min BIM i morgon då eller?

    Hoppad verkligen att du får positivt hade blivit så glad för din skull efter missfall och allt hemskt, det är ni värda!
  • Äldre 11 Feb 11:43
    #14
    gratisegott skrev 2018-02-11 07:33:53 följande:

    Jag hänger också på


    Du är varmt välkommen!

    Berätta gärna lite om sig själv så vi kan stötta varandra :)
  • Äldre 11 Feb 11:47
    #15
    Zemlan99 skrev 2018-02-10 22:40:36 följande:

    Jag hänger gärna på i denna tråd! Både jag och maken är 29 och har försökt med första barnet sen i somras. Fick precis positivt ÄL-test så får bli en mysig helg och sedan hålla tummarna i slutet på månaden för att mensen uteblir!! :D


    Du är så välkommen! Älskar när man får lite girlpower och kan skriva av sig med andra i samma sits :) jag håller både tummar och tår för eran skull, berätta gärna vad du får för resultat när du testat dig! Har du några symtom än?
  • Äldre 11 Feb 11:49
    #16
    Anonym (Tjej20) skrev 2018-02-10 23:22:35 följande:

    Hakar också på! Jag fyller 21 och min sambo 25. Slutade med p-pillerna vid årskiftet så vi försöker och ser vad som händer, inget positivt ÄL test än så länge.


    Jättekul! Vad tar du för ÄL-tester? Jag tog clearblue med en glad gubbe, men efter jag slutade med mina p-piller i december så har mina ägglossningar varit brutala så jag känner direkt när det är på gång, allt känns mer utan piller för mig!
  • Äldre 11 Feb 11:55
    #17
    Anna29 skrev 2018-02-10 22:08:07 följande:

    Det här med missfall är såklart inte någon rolig upplevelse även om jag hade ett väldigt odramatiskt missfall om man jämför med skräckhistorier man läst om. Men man får ju sätta missfallsrisken gentemot de man längtar efter, å då är det ändå värt att försöka/fortsätta försöka.


    Jag försöker inte tänkte på missfall men det är svårt då flera kvinnor i min familj fått flera stycken. Min moster fick två missfall innan mina två kusiner kom till världen och min ena kusin på pappas sida fick 3 missfall innan hennes två barn så det är missfall på både mammas och pappas sida, men det kanske inte har nått med gener att göra?
  • Äldre 11 Feb 12:06
    #18
    Jagerika skrev 2018-02-11 11:41:53 följande:

    Om jag har fattat det rätt så börjar BIM dagen efter man ska ha mens eller? Jag ska ha min mens idag så då börjad min BIM i morgon då eller?

    Hoppad verkligen att du får positivt hade blivit så glad för din skull efter missfall och allt hemskt, det är ni värda!


    BIM dagen börjar den dagen du ska mens. Så i mitt fall är jag på BIM+2, dvs två dagar efter jag skulle haft min mens :) lite snurrigt kanske ^^

    Så för dig är BIM idag och imorgon blir det BIM+1 osv :)

    Åh tack hjärtat! Hoppas vi med, <3 har inte sovit något inatt för har varit så orolig :(

    Hoppas ni får ert pluss nu med <3

    Hur mår du då? Några symtom? :)
  • Äldre 11 Feb 12:11
    #19
    Jagerika skrev 2018-02-11 11:55:27 följande:

    Jag försöker inte tänkte på missfall men det är svårt då flera kvinnor i min familj fått flera stycken. Min moster fick två missfall innan mina två kusiner kom till världen och min ena kusin på pappas sida fick 3 missfall innan hennes två barn så det är missfall på både mammas och pappas sida, men det kanske inte har nått med gener att göra?


    Ja du det genetiska har jag ingen aning om faktiskt. Dock vet jag att det är väldigt vanligt med iaf ett missfall, mycket vanligare än man tror. När jag hade haft mitt missfall så var det många fler kvinnor i min omgivning som hade haft missfall än som inte hade haft det. I min familj så är det bara min ena syster som haft ett, min andra syster har inte haft något och mamma vet jag inte.

    Men försök att inte tänka så mycket på missfall i förskott, du kan ju vara en av dom som aldrig får något liksom.
  • Äldre 11 Feb 12:15
    #20
    saijda skrev 2018-02-11 12:06:57 följande:

    BIM dagen börjar den dagen du ska mens. Så i mitt fall är jag på BIM+2, dvs två dagar efter jag skulle haft min mens :) lite snurrigt kanske ^^

    Så för dig är BIM idag och imorgon blir det BIM+1 osv :)

    Åh tack hjärtat! Hoppas vi med, <3 har inte sovit något inatt för har varit så orolig :(

    Hoppas ni får ert pluss nu med <3

    Hur mår du då? Några symtom? :)


    Åh vad spännande! Igår och idag mår jag hur bra som helst, känner ingen mensvärk alls och det är jättekonstigt då jag brukar känna mensen komma, typ att det hugger till och så vet jag att den har kommit men känner inget. Mådde lite illa igår kväll en stund men sen gick det över!

    Så min BIM är idag? Då förstör jag hur man ska räkna :) tack för hjälpen! <3
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet