• Äldre 9 Feb 15:38
    179454 visningar
    2297 svar
    -1 +4
    2297
    179454

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Äldre 12 Feb 16:03
    #41

    Nu behöver jag eran hjälp! Har ju pratat med några av er redan men idag är alltså BIM+1 och har läst om flera som tagit positivt ÄL-test runt BIM och sedan några dagar senare positivt gravtest.

    Jag gjorde precis ett ÄL-test och det är positivt, ena är svagare än andra strecket. Har beställt tidiga gravtest som kommer på posten nu i veckan som jag ska ta. Är det nån som har erfarenhet av detta? Varför är mitt ÄL-test positiv runt BIM? Kan jag vara gravid då?

  • Äldre 12 Feb 16:38
    #42
    Jagerika skrev 2018-02-12 16:03:02 följande:

    Nu behöver jag eran hjälp! Har ju pratat med några av er redan men idag är alltså BIM+1 och har läst om flera som tagit positivt ÄL-test runt BIM och sedan några dagar senare positivt gravtest.

    Jag gjorde precis ett ÄL-test och det är positivt, ena är svagare än andra strecket. Har beställt tidiga gravtest som kommer på posten nu i veckan som jag ska ta. Är det nån som har erfarenhet av detta? Varför är mitt ÄL-test positiv runt BIM? Kan jag vara gravid då?


    Som jag förstår det kan ett ÄL-test reagera på hcg som utsöndras vid graviditet men LH (som mäts innan ÄL) kan oxå variera under cykeln. Säkrast är att göra ett gravtest :) håller tummarna!!
  • Äldre 13 Feb 06:41
    #43

    Hej, jag hoppar in!????

    Jag är 24 (fyller 25) och min man 27. Gifte oss i somras och jag tog ut min spiral i oktober. Blir mest frustrerad på kvinnokroppen och alla hormoner! *sliter mitt hår*

    Använder Natural Cycles för att ha lite koll på ÄL. Skulle haft ÄL idag, men igår fick jag rikliga blödningar som fortfarande håller i sig, och nu mensvärk. Förra månaden var mensen 1v sen (hann få upp ganska mlt förhoppningar under den veckan), men testade negativt BIM+6, och samma em kom mensen.. BESVIKEN.. och nu verkar jag ha fått mens igen (2v sedan sist)?! Åh jag blir så frustrerad och känner bara för att klaga av mig lite... Men jag håller tummarna för oss i denna tråden att vi snart får + på stickan! ??????????

  • Äldre 13 Feb 07:43
    #44
    Zemlan99 skrev 2018-02-12 16:38:09 följande:

    Som jag förstår det kan ett ÄL-test reagera på hcg som utsöndras vid graviditet men LH (som mäts innan ÄL) kan oxå variera under cykeln. Säkrast är att göra ett gravtest :) håller tummarna!!


    Tack för svar! Ingen mens än i sikte så är på BIM+2 idag, har samma mensvärk som jag haft sen ägglossningen och ska ta test så fort som möjligt :)
  • Äldre 13 Feb 07:47
    #45
    xAANNIE skrev 2018-02-13 06:41:33 följande:

    Hej, jag hoppar in!????

    Jag är 24 (fyller 25) och min man 27. Gifte oss i somras och jag tog ut min spiral i oktober. Blir mest frustrerad på kvinnokroppen och alla hormoner! *sliter mitt hår*

    Använder Natural Cycles för att ha lite koll på ÄL. Skulle haft ÄL idag, men igår fick jag rikliga blödningar som fortfarande håller i sig, och nu mensvärk. Förra månaden var mensen 1v sen (hann få upp ganska mlt förhoppningar under den veckan), men testade negativt BIM+6, och samma em kom mensen.. BESVIKEN.. och nu verkar jag ha fått mens igen (2v sedan sist)?! Åh jag blir så frustrerad och känner bara för att klaga av mig lite... Men jag håller tummarna för oss i denna tråden att vi snart får + på stickan! ??????????


    Hej! Vad kul att du vill vara med i våran lilla grupp :) vad tråkigt att du fick mens igen, väldigt konstigt så tidigt igen med mens. Min kollega berättade för mig att hon inte visste hon var gravid först för hon hade mens men det visade sig vara en nidblödning när ägget fäste i livmodern, det kan inte vara nått sånt då? :)
  • Äldre 13 Feb 07:49
    #46
    Mamapolarbear skrev 2018-02-12 15:35:49 följande:

    Jag slutade med p-piller när jag var 21, eftersom jag insåg att jag mådde dåligt av dem. Så jag har varit utan hormon-baserade preventivmedel i lite mer än 8 år och vi har hållit oss till kondom och Natural cycles senaste halvåret :) det är ju vanligt att läkare ordinerar p-piller för tjejer med mycket mensvärk, då det ska hjälpa (ex. min syster har fått detta ordinerat sv den anledningen). Så nog kan det vara så att du får intensivare mensvärk efter att ha slutat med p-piller, men så långe den inte kommit än är ju hoppet stort! Håller verkligen tummarna för dig! :D

    Har under dagen idag även plötsligt upplevt att vissa lukter är... speciella, och jag kunde inte äta upp mitt äpple på mellanmålet då jag tyckte att det smakade lite skumt. Som sagt, det kan lika gärna vara hjärnspöken, men jag hoppas ju så innerligt! :) använder mig som sagt av Natural cycles och nu ska min temperatur börja sjunka om det inte blev något denna gång... men om den håller i sig på högre temp så är jag troligtvis gravid :) spännande dagar denna vecka!


    Vad spännande! Har du tagit tempen än? Hur går det för dig? :)
  • Äldre 13 Feb 07:51
    #47
    Ek90 skrev 2018-02-12 13:31:31 följande:

    Ska göra det!! :D vågar inte tro att det skulle kunna vara så, men hoppas!Nej det är ett graviditetstest, testlagrets kassett fast jag har petat ut själva stickan, haha. Var lättare att ta kort på det så!

    Ska testa imorgon igen så lär jag ju posta här direkt när jag gjort det :D


    Har du tagit testet än nu på morgonen? Är jätte nyfiken :D
  • Äldre 13 Feb 09:55
    #48
    Jagerika skrev 2018-02-13 07:49:32 följande:

    Vad spännande! Har du tagit tempen än? Hur går det för dig? :)


    Japp, tar tempen varje morgon direkt när jag vaknar. Tempen är fortfarande ?hög? och har inte sjunkit ännu. Men har ju BIM på fredag, så än finns det några dagar då den kan sjunka (vågar inte riktigt hoppas på graviditet än...). Men att den fortfarande är hög är ju ett positivt tecken. Tidigare cykler har tempen sjunkit ganska drastiskt på dag 8 efter ägglossning och nu är jag på dag 9. Det har alltså varit två morgnar med ihållande hög temp, när det tidigare har varit som en klocka med temperaturen.

    Dock finns ju alltid risken att kroppen ändrar rutin då jag kan vara stressad/orolig/förväntansfull inför en möjlig graviditet :) mina föräldrar kommer hit på besök i helgen (de bor en bit ifrån oss), så vi kommer troligtvis vänta med att testa tills de åkt, om mensen inte kommer under helgen. :)
  • Äldre 13 Feb 10:20
    #49
    Jagerika skrev 2018-02-13 07:51:18 följande:

    Har du tagit testet än nu på morgonen? Är jätte nyfiken :D


    Jag hann aldrig köpa test igår då jag jobbade senare än jag trodde, men idag ska jag bara va på jobbet mellan 13-17.30 så sen ska jag köpa! Sen borde mitt digitala komma i brevlådan idag eller imorgon. Usch jag är så jäklar rädd för att det ska va blankt nu för jag har hunnit fantisera ihop en hel del trots att jag försökt intala mig att jag inte vet säkert. Hua!!

    Men man borde väl kunna ta ett test ikväll om jag försöker hålla mig i flera timmar? Fast iofs så dricker man ju under dagen så då kanske det är utspätt ändå? Skulle sparat lite från imorse, haha!

    Usch jag är så mycket mer nervös idag än igår!
  • Äldre 13 Feb 11:09
    #50
    Ek90 skrev 2018-02-13 10:20:41 följande:
    Jag hann aldrig köpa test igår då jag jobbade senare än jag trodde, men idag ska jag bara va på jobbet mellan 13-17.30 så sen ska jag köpa! Sen borde mitt digitala komma i brevlådan idag eller imorgon. Usch jag är så jäklar rädd för att det ska va blankt nu för jag har hunnit fantisera ihop en hel del trots att jag försökt intala mig att jag inte vet säkert. Hua!!

    Men man borde väl kunna ta ett test ikväll om jag försöker hålla mig i flera timmar? Fast iofs så dricker man ju under dagen så då kanske det är utspätt ändå? Skulle sparat lite från imorse, haha!

    Usch jag är så mycket mer nervös idag än igår!
    Väntar med spänning!! testa med ett vanligt ikväll som är lite billigare och se om det ger utslag och ta det digitala efter om du inte kan hålla dig. Vänta annars till morgonurinet med det digitala Skrattande håller alla tummar för dig!!
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet