• Anonym (Hm?)
    Äldre 12 Feb 15:13
    4974 visningar
    19 svar
    19
    4974

    Hur trötta är ni med småbarn?

    Har 3 barn, minsta runt 1. Vaknar fortfarande på natten och jag har tagit honom varje natt sen födseln pga amning. En bra natt vaknar han en gång och en dålig har jag inte ens koll då man är så trött men kanske 3-4 gånger. Då kan det vara korta uppvak när han somnar direkt men det bidrar väl ändå till tröttheten tänker jag.

    Annars ser dagarna ut så att vi går upp kl.6 lämnar de större barnen på skola/förskola. Blir ca 1 mil jag går eller cyklar om dagen sen tränar jag mellan 3-5 ggr i veckan. Känner mig ofta ganska trött men inte överdrivet som de första månaderna. Men sen sägs det ju att småbarnsföräldrar är konstant trötta. Ibland kan jag känna mig lite yr och även få stickningar men tror det är pga min ångest jag får ibland.

    Tänkte boka en tid på vc och kolla mina värden men kanske är onödigt om det är normal trötthet. Har för mig jag kände såhär med andra barnet också om inte värre.

    Hur trötta är ni andra med småbarn?

  • Svar på tråden Hur trötta är ni med småbarn?
  • Äldre 12 Feb 15:15
    #1

    För tillfället sover han dåligt pga förkylning, så nu just är jag rätt trött. Hade aldrig orkat stiga upp kl 6. Vilken tid går du och lägger dej då?

  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 15:19
    #2
    Fia 28 skrev 2018-02-12 15:15:49 följande:

    För tillfället sover han dåligt pga förkylning, så nu just är jag rätt trött. Hade aldrig orkat stiga upp kl 6. Vilken tid går du och lägger dej då?


    Har inget annat val, stora börjar skola kl.8 och då går vi hemifrån ca 7.25 och då ska alla barnen äta, klä sig osv. Går upp 6.15. Kändes som tortyr i början då jag var van vid att de började 9 på förskola och vi tog bussen 8.57 och i princip kunde vakna av oss själva varje morgon. Så tror absolut att de tidiga mornarna bidrar till tröttheten.
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 15:20
    #3
    Fia 28 skrev 2018-02-12 15:15:49 följande:

    För tillfället sover han dåligt pga förkylning, så nu just är jag rätt trött. Hade aldrig orkat stiga upp kl 6. Vilken tid går du och lägger dej då?


    Svarade inte på frågan ser jag. Innan gick jag och la mig vid 20 ibland bara för att orka men nu är det runt 22. Behöver ändå några timmar för mig själv på kvällen då hela dagarna består av barnen och deras behov.
  • Äldre 12 Feb 15:22
    #4
    Anonym (Hm?) skrev 2018-02-12 15:20:24 följande:
    Svarade inte på frågan ser jag. Innan gick jag och la mig vid 20 ibland bara för att orka men nu är det runt 22. Behöver ändå några timmar för mig själv på kvällen då hela dagarna består av barnen och deras behov.
    Jo förstår att du inte vill lägga dej tidigare, men kanske du borde göra det åtminstone en kväll i veckan för att sova ikapp lite. 
    Kanske kunde du förbereda en del kvällen innan för att inte behöva stiga upp så tidigt?
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 15:28
    #5
    Fia 28 skrev 2018-02-12 15:22:27 följande:

    Jo förstår att du inte vill lägga dej tidigare, men kanske du borde göra det åtminstone en kväll i veckan för att sova ikapp lite. 

    Kanske kunde du förbereda en del kvällen innan för att inte behöva stiga upp så tidigt?


    Har provat gå upp senare men blir för stressigt. De två största barnen tar på sig själva men sen att äta, borsta tänderna och det tar lite tid för dem. Vi måste börja klä oss för att gå ut 7.10 redan så då har vi egentligen under en timme på oss.

    Men ja, skulle ju kunna lägga mig tidigare nån dag. Tror även att motionen gör att jag blir tröttare. Blir ca 2 timmar om dagen jag promenerar oftare.

    Funderade mest på om alla är ganska trötta under småbarnsåren eller om jag kanske har brist på nått.
  • LFF
    Äldre 12 Feb 15:37
    #6

    Jag har två 4-åringar som kommer in till oss varje natt (ibland redan vid 22) även om jag numera inte störs av det. Jag hade aldrig i helsike orkat träna 5ggr/v när de var små och vaknade flera gånger per natt, även om det bara var kortare stunder för lite flaskning. Jag var ute och gick någon mil varje dag med vagnen (har bara tvillingarna), i övrigt blev det ingen träning alls.

    I ditt fall skulle jag lägga mig tidigare ett par kvällar i veckan och dra ner på träningen en tid så kroppen får chans att återhämta sig. Om du är i behov av den egentiden, ta den då på ett lugnare vis istället.

    Jag går förresten och lägger mig senast 21.30, vi vaknar kl 6 på vardagar och vid 7 på helgerna.

  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 15:47
    #7
    LFF skrev 2018-02-12 15:37:25 följande:

    Jag har två 4-åringar som kommer in till oss varje natt (ibland redan vid 22) även om jag numera inte störs av det. Jag hade aldrig i helsike orkat träna 5ggr/v när de var små och vaknade flera gånger per natt, även om det bara var kortare stunder för lite flaskning. Jag var ute och gick någon mil varje dag med vagnen (har bara tvillingarna), i övrigt blev det ingen träning alls.

    I ditt fall skulle jag lägga mig tidigare ett par kvällar i veckan och dra ner på träningen en tid så kroppen får chans att återhämta sig. Om du är i behov av den egentiden, ta den då på ett lugnare vis istället.

    Jag går förresten och lägger mig senast 21.30, vi vaknar kl 6 på vardagar och vid 7 på helgerna.


    Tack för ditt svar! Jag har varit hemma ganska länge och utan träningen hade jag nog blivit knäpp då min man är hemifrån mellan 6.30-18.30 på dan så jag tar det mesta själv. Mår bättre psykiskt också av träningen då jag har en del ångest problematik i bagaget så att inte träna känns inte som något alternativ. De veckor jag är väldigt trött blir det kanske bara träning helgen så visst att jag anpassar. Känner mer att promenaderna till och från skolan sliter mer. Har tänkt köpa bil snart så då blir det nog att köra istället.
  • Äldre 12 Feb 15:53
    #8

    Går runt som en halvdöd zombie mot slutet av veckorna. Upp 05:15 varje dag. Sen efter jobb så väntar kvällar med barnen fram till ca 20:00. Efter det lite småplock/tvätta och i säng runt 23:00.. fy i helvete så jag saknar mitt jobb i Norge.

  • LFF
    Äldre 12 Feb 15:54
    #9
    Anonym (Hm?) skrev 2018-02-12 15:47:46 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har varit hemma ganska länge och utan träningen hade jag nog blivit knäpp då min man är hemifrån mellan 6.30-18.30 på dan så jag tar det mesta själv. Mår bättre psykiskt också av träningen då jag har en del ångest problematik i bagaget så att inte träna känns inte som något alternativ. De veckor jag är väldigt trött blir det kanske bara träning helgen så visst att jag anpassar. Känner mer att promenaderna till och från skolan sliter mer. Har tänkt köpa bil snart så då blir det nog att köra istället.
    Då förstår jag och det är självklart att du ska ha din träningstid. Men det var inte så det framgick i din start :)

    Kan du syssla med lugnare träning? Eller något annat som gör att du får komma iväg och "vara vuxen" utan att det är träning?

    Det kan även vara så att om du nu har varit hemma länge så är det ju inte bara sömnlöshet från ett barn som börjar ta ut sin rätt utan även brist på återhämtning från tvåan och kanske även från tiden med ettan?

    Finns det möjlighet att åka hemifrån någon helg lite då och då (eller bara någon helgnatt) och lämna ansvaret till maken och få sova ut ordentligt?
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 16:02
    #10
    Michael 310 skrev 2018-02-12 15:53:40 följande:

    Går runt som en halvdöd zombie mot slutet av veckorna. Upp 05:15 varje dag. Sen efter jobb så väntar kvällar med barnen fram till ca 20:00. Efter det lite småplock/tvätta och i säng runt 23:00.. fy i helvete så jag saknar mitt jobb i Norge.


    Hua det lät inte roligt! Jag har ju iaf fördelen att jag kan städa och så dagtid när stora barnen är i skolan och att mannen tar och lägger stora en stund efter han kommit hem. Är du ensamstående? 
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 16:08
    #11
    LFF skrev 2018-02-12 15:54:53 följande:
    Då förstår jag och det är självklart att du ska ha din träningstid. Men det var inte så det framgick i din start :)

    Kan du syssla med lugnare träning? Eller något annat som gör att du får komma iväg och "vara vuxen" utan att det är träning?

    Det kan även vara så att om du nu har varit hemma länge så är det ju inte bara sömnlöshet från ett barn som börjar ta ut sin rätt utan även brist på återhämtning från tvåan och kanske även från tiden med ettan?

    Finns det möjlighet att åka hemifrån någon helg lite då och då (eller bara någon helgnatt) och lämna ansvaret till maken och få sova ut ordentligt?
    Jag gymmar så den träningen kan jag ju anpassa ganska bra efter min dagsform. 
    Jag har studerat mellan de två sista barnen så jag har inte varit hemma så länge men ca 1,5 år nu sen jag tog examen. 

    Jag tror tröttheten kanske kan grunda sig i att jag inte får vara bara jag så mycket utan att jag nu mest bara är mamma. Jag har stort behov av social kontakt och det har jag i princip inte nu då de få vänner jag har inte kan ses särskilt ofta då de har jobb och så som vanligt. 

    Jag har tänkt sluta amma snart och då borde min man kunna försöka sig på nätterna. Han ska även vara föräldraledig om ca 1 månad så nu räknar jag bara neråt. Älskar mina barn mer än allt men ibland är det tufft och lite ensamt dagtid. 
  • Äldre 12 Feb 16:09
    #12

    Nej sambon är hemma med minsta, han är bara 6 månader. Har ändå rätt lätta och glada barn som sover hyfsat när dom inte är sjuka. Annars hade jag nog sprungit in i väggen..

  • LFF
    Äldre 12 Feb 16:16
    #13
    Anonym (Hm?) skrev 2018-02-12 16:08:05 följande:
    Jag gymmar så den träningen kan jag ju anpassa ganska bra efter min dagsform. 
    Jag har studerat mellan de två sista barnen så jag har inte varit hemma så länge men ca 1,5 år nu sen jag tog examen. 

    Jag tror tröttheten kanske kan grunda sig i att jag inte får vara bara jag så mycket utan att jag nu mest bara är mamma. Jag har stort behov av social kontakt och det har jag i princip inte nu då de få vänner jag har inte kan ses särskilt ofta då de har jobb och så som vanligt. 

    Jag har tänkt sluta amma snart och då borde min man kunna försöka sig på nätterna. Han ska även vara föräldraledig om ca 1 månad så nu räknar jag bara neråt. Älskar mina barn mer än allt men ibland är det tufft och lite ensamt dagtid. 
    Ja, jag var hemma i 15 månader först med mina tvillingar innan sambon tog över i 3 månader (och sen var jag hemma i nästan 3 månader till) och det var en enorm lättnad att få komma iväg på jobb efter så lång tid hemma. Att få vara något annat än "bara" mamma.

    Jag tror att du kommer att börja må bättre när du får komma ut i "verkligheten" igen. Att vilja vara vuxen och inte bara mamma betyder inte att man inte älskar sina barn! <3
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 16:28
    #14
    Michael 310 skrev 2018-02-12 16:09:49 följande:

    Nej sambon är hemma med minsta, han är bara 6 månader. Har ändå rätt lätta och glada barn som sover hyfsat när dom inte är sjuka. Annars hade jag nog sprungit in i väggen..


    Ah ok, då kan jag förstå hon behöver avlastning när du kommer hem. 
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 16:32
    #15
    LFF skrev 2018-02-12 16:16:33 följande:
    Ja, jag var hemma i 15 månader först med mina tvillingar innan sambon tog över i 3 månader (och sen var jag hemma i nästan 3 månader till) och det var en enorm lättnad att få komma iväg på jobb efter så lång tid hemma. Att få vara något annat än "bara" mamma.

    Jag tror att du kommer att börja må bättre när du får komma ut i "verkligheten" igen. Att vilja vara vuxen och inte bara mamma betyder inte att man inte älskar sina barn! <3
    Måste ha varit tufft med tvillingar dessutom!
    Jo, jag kan sakna att verkligen ha saknat barnen och vilja spendera varje minut med dem som jag gjorde innan. Nu är det vardag för oss att jag alltid finns till hands och även om jag är glad att de fått ha korta dagar i skolan ganska länge så är ju tålamodet inte alltid det bästa när man spenderar 24/7 med varandra. 
    Sen ser maken fram emot att få vara hemma med dem så är verkligen win win att se fram emot. Tack för dina svar <3 
  • Äldre 12 Feb 16:35
    #16
    Anonym (Hm?) skrev 2018-02-12 16:28:39 följande:

    Ah ok, då kan jag förstå hon behöver avlastning när du kommer hem. 


    Ja både avlastning samt att jag vill spendera tid med barnen , och sambon.Därav dom sena kvällarna. Förstår inte hur man ska orka jobba år efter år med dom här tiderna. Är helt död efter bara 2 år.
  • Anonym (Hm?) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 16:46
    #17
    Michael 310 skrev 2018-02-12 16:35:47 följande:

    Ja både avlastning samt att jag vill spendera tid med barnen , och sambon.Därav dom sena kvällarna. Förstår inte hur man ska orka jobba år efter år med dom här tiderna. Är helt död efter bara 2 år.


    Vad jobbar du med? Har du funderat på att byta yrke? Själv ska jag ta ett sista ryck till studier(om jag blir antagen) efter sommaren, som leder till något jag kan tänka mig trivas med och möjlighet till bra tider. Jobbade inom hotell restaurang innan och det känner jag inte var hållbart med tiden, speciellt när vi har barn. Började också 5.30 vissa dagar och kroppen mådde inte bra efter ett tag med de tiderna.
  • Anonym (9barn­smamma­)
    Äldre 13 Feb 00:11
    #18

    Inte så farligt ändå. Jag har dagar då och då när jag är extra trött, men jag försöker bara tänka på att det inte är farligt att vara trött ibland och att en dålig natt inte betyder att livet är så här. 
    Men jag kan säga att jag aldrig hade orkat med mina barn ordentligt om jag hade arbetat. Jag är hemmafru och på så sätt kan jag fixa med allt och vi behöver aldrig stressa, det bidrar också till att jag inte blir så trött.

  • Äldre 13 Feb 05:17
    #19
    Anonym (Hm?) skrev 2018-02-12 16:46:53 följande:

    Vad jobbar du med? Har du funderat på att byta yrke? Själv ska jag ta ett sista ryck till studier(om jag blir antagen) efter sommaren, som leder till något jag kan tänka mig trivas med och möjlighet till bra tider. Jobbade inom hotell restaurang innan och det känner jag inte var hållbart med tiden, speciellt när vi har barn. Började också 5.30 vissa dagar och kroppen mådde inte bra efter ett tag med de tiderna.


    Har egentligen inget dåligt jobb, logistikansvarig på större byggprojekt. Upplever nog bara att det här barnet är mycket jobbigare än första. Eftersom jag var ledig så mycket mer då, jobbade 14 dagar och sen ledig 28dagar. Har inga planer på mer utbildning, svårt att få ihop det ekonomiskt då vi nyss köpt hus.
Svar på tråden Hur trötta är ni med småbarn?