• Äldre 20 Feb 11:06
    15463 visningar
    48 svar
    48
    15463

    Stora tråden om IVF med PGD

    Hej!

    Finns det några andra där ute som ska/har gjort PGD som vill följas i den här tråden? Kanske redan finns någon aktiv tråd jag missat?

    Om mig, jag fick veta att jag har  polycystisk njursjukdom (ADPKD) för ca ett år sedan. Det finns därför en 50% risk att mina framtida barn får sjukdomen. Har därför blivit erbjuden att göra PGD. Jag och min sambo ska på första samtalet i veckan. 
    Är det någon som varit i samma sits och vill dela med sig av sin historia? Hur länge brukar man få vänta från första samtalet till man kan sätta igång med själva IVFn?

  • Svar på tråden Stora tråden om IVF med PGD
  • Äldre 17 Jan 17:44
    #21

    Hej Kjoltyg! Hoppas du mår bra, har du haft ägguttag än?

    Jag väntar på mens (beräknad mens imorgon) för att påbörja första omgången sprutor så planerat ägguttag blir i mitten av februari för min del..

    Jag hade i din sits önskat ett extra möte med läkare för att diskutera möjligheten, kan ju vara något dom går med på om man är beredd att ta risken som patient och om inte annat så får du förhoppningsvis höra god skäl att låta bli..

  • Äldre 21 Jan 13:53
    #22

    Jahapp här går man och väntar på mens så kommer den inte?! Borde fått för 3 dagar sen, tog till och med ett gravtest imorse som var negativt.. Första gången i mitt liv jag tjurar över att den inte kommer =/

  • Äldre 22 Jan 20:51
    #23

    Hej, 

    Jag och min partner fick faktiskt möjligheten att påbörja PGD redan i höstast om vi hade velat. Min sjukdom är inte jätteallvarlig men har ändå blivit erbjudna PGD. Vi har försökt att bli gravida själva i ca 10 månader utan PGD. Men har inte lyckats. Jag har tidigare mått så dåligt av p-ppiller, var deprimerad i flera år och mådde så dåligt så jag ibland fick vara sjuksskriven. När jag slutade med p-ppiller blev jag mig själv igen och har mått helt fantastiskt bra. Så nu är ångesten stor att jag kommer må dåligt under behandlingen. Jag och min sambo har pratat om att försöka naturligt en månad till och om det inte går göra PGD. 

    Vi ska göra det långa protokollet isf, vet inte varför? Kanske för att det är jag som är bärare på sjukdomen? 

    Hur känner ni inför att börja ta hormoner? 

  • Äldre 22 Jan 20:52
    #24
    Marie90 skrev 2019-01-21 13:53:20 följande:

    Jahapp här går man och väntar på mens så kommer den inte?! Borde fått för 3 dagar sen, tog till och med ett gravtest imorse som var negativt.. Första gången i mitt liv jag tjurar över att den inte kommer =/


    Hej Marie.

    Åh vad typsikt :( Hur går det för dig? 
    Ska du börja med nässpray när mensen kommit? 
  • Äldre 24 Jan 18:04
    #25
    MariaLilli skrev 2019-01-22 20:52:52 följande:

    Hej Marie.

    Åh vad typsikt :( Hur går det för dig? 

    Ska du börja med nässpray när mensen kommit? 


    Mensen kom äntligen i förrgår kväll! Tog till och med ett gravtest för att utesluta det..

    Vi ska göra det korta protokollet så jag ska ta min första spruta Gonal F ikväll!! Hur nervös som helst då jag är spruträdd och aldrig tagit liknande.. Preliminärt ägguttag blir måndag 4/2..

    Jag mådde också pyton av p-piller så jag har haft spiral istället, lite rädd att jag ska må dåligt ?i huvudet? av hormonerna men jag kan ju bara vänta och se nu..

    Ni kanske får göra det långa protokollet beroende på hur många ägg du har? Jag hade väldigt många äggblåsor vid kontrollen..
  • Äldre 24 Jan 18:12
    #26
    MariaLilli skrev 2019-01-22 20:51:35 följande:

    Hej, 

    ........ Jag och min sambo har pratat om att försöka naturligt en månad till och om det inte går göra PGD 


    Är det inte skönt att sätta igång med pgd om möjligheten till ett friskt barn finns? Tänker att om ni ändå är beredda att försöka utan kan dom försöken vänta till, om, ni inte skulle lyckas med pgd?
  • Äldre 24 Jan 19:29
    #27
    Marie90 skrev 2019-01-24 18:04:46 följande:
    Mensen kom äntligen i förrgår kväll! Tog till och med ett gravtest för att utesluta det..

    Vi ska göra det korta protokollet så jag ska ta min första spruta Gonal F ikväll!! Hur nervös som helst då jag är spruträdd och aldrig tagit liknande.. Preliminärt ägguttag blir måndag 4/2..

    Jag mådde också pyton av p-piller så jag har haft spiral istället, lite rädd att jag ska må dåligt ?i huvudet? av hormonerna men jag kan ju bara vänta och se nu..

    Ni kanske får göra det långa protokollet beroende på hur många ägg du har? Jag hade väldigt många äggblåsor vid kontrollen..
    Åh vad spännande! :D Kommer gå jättebra med sprutorna! 

    Jag vet inte varför jag ska göra långa protokollet. Är det beroende av hur många ägg man har? 

    Till oss sa dom att det tar ca 3 månade från att behandlingen påbörjas till man tidigast kan vara gravid. Jag hade två äggblåsor som var lika stora på vardera äggstock. Kanske handlar om att det är jag som är bärare av sjukdomen?
  • Äldre 24 Jan 19:34
    #28
    Marie90 skrev 2019-01-24 18:12:44 följande:
    Är det inte skönt att sätta igång med pgd om möjligheten till ett friskt barn finns? Tänker att om ni ändå är beredda att försöka utan kan dom försöken vänta till, om, ni inte skulle lyckas med pgd?
    Jo absolut.. Dock så är inte sjukdomen så allvarlig och man blir först sjuk vid tidigaste 70 års ålder. Min pappa har samma sjukdom och han är en bit över 70 och är njurfrisk. Så läkarna tror inte mitt barn (även om den får sjukdomen) skulle så ett kortare liv. För troligtvis finns det bromsmediciner då (finns redan en, dock med många biverkningar).. 

    Jag har väl känt att jag helst ger mitt barn ett "friskt" liv, men min pojkvän och familj tycker det känns onödigt när ingen har blivit riktigt sjukt i släkten. 
    Nu har vi ju försökt ett tag själv utan att lyckas så tänker att det kanske är bäst att göra PGD ändå men känns jobbigt när man inte har fullt stöd från omgivningen. 
  • Äldre 26 Jan 21:37
    #29
    MariaLilli skrev 2019-01-24 19:34:15 följande:

    .......Jag har väl känt att jag helst ger mitt barn ett "friskt" liv, men min pojkvän och familj tycker det känns onödigt när ingen har blivit riktigt sjukt i släkten. 

    Nu har vi ju försökt ett tag själv utan att lyckas så tänker att det kanske är bäst att göra PGD ändå men känns jobbigt när man inte har fullt stöd från omgivningen. 


    Åh vad jobbigt att omgivningen inte är stöttande! Det är väl erat val och om det nu inte vill ta sig naturligt så är ju pgd två positiva grejer dels med att utesluta sjukdomen men också att få hjälp på traven med ihop-tussandet..

    Jag mår än så länge ganska bra, inga konstiga symptom men är ju bara på dag 3 så det är för tidigt att ropa hej ännu..
  • Wed 14 Aug 2019 17:03
    #30

    Hur går det för er andra?

    Första omgången(korta protokollet) resulterade bara i 5st ägg ut och inga i frysen..

    Vi har hunnit med en omgång med långa protokollet som resulterade i 15ägg ut och av olika anledningar bara två i frysen..

    Nu ÄL-testar jag och väntar på insättning senast nästa fredag(om 9 dagar)

Svar på tråden Stora tråden om IVF med PGD