• MariaLilli

    Stora tråden om IVF med PGD

    Hej!

    Finns det några andra där ute som ska/har gjort PGD som vill följas i den här tråden? Kanske redan finns någon aktiv tråd jag missat?

    Om mig, jag fick veta att jag har  polycystisk njursjukdom (ADPKD) för ca ett år sedan. Det finns därför en 50% risk att mina framtida barn får sjukdomen. Har därför blivit erbjuden att göra PGD. Jag och min sambo ska på första samtalet i veckan. 
    Är det någon som varit i samma sits och vill dela med sig av sin historia? Hur länge brukar man få vänta från första samtalet till man kan sätta igång med själva IVFn?

  • Svar på tråden Stora tråden om IVF med PGD
  • Sararebecca
    Marie90 skrev 2019-08-14 17:03:27 följande:

    Hur går det för er andra?

    Första omgången(korta protokollet) resulterade bara i 5st ägg ut och inga i frysen..

    Vi har hunnit med en omgång med långa protokollet som resulterade i 15ägg ut och av olika anledningar bara två i frysen..

    Nu ÄL-testar jag och väntar på insättning senast nästa fredag(om 9 dagar)


    Hur har det gått för dig?
  • Marie90
    Sararebecca skrev 2019-12-13 13:52:56 följande:

    Hur har det gått för dig?


    Ingen graviditet på två insättningar..

    Sprayar nu för att påböeja tredje omgången men....

    Se bild, är jag knäpp eller är det där ett positivt? beräknad mens om 6 dagar...

  • Sararebecca
    Marie90 skrev 2019-12-24 14:01:37 följande:

    Ingen graviditet på två insättningar..

    Sprayar nu för att påböeja tredje omgången men....

    Se bild, är jag knäpp eller är det där ett positivt? beräknad mens om 6 dagar...


    De syns ju ett sträck, men jag var ju långsam på att svara så nu gissar jag att du har testat igen? Hur gick det? :)
  • Marie90
    Sararebecca skrev 2019-12-30 10:55:43 följande:

    De syns ju ett sträck, men jag var ju långsam på att svara så nu gissar jag att du har testat igen? Hur gick det? :)


    Jodå visst är det två streck! Och mensen är 2 dagar sen så nog tusan är det en graviditet! =O

    Så nu ska jag försöka få tag på kliniken och få remiss för moderkaksprov istället.. Håller tummarna även om jag nog inte kommer kunna glädja mig helt förens vi vet om allt är okej..

    Jag håller tummarna för er alla och hoppas att ni får starta 2020 med positiva besked :) <3
  • Sararebecca
    Marie90 skrev 2019-12-30 21:18:15 följande:

    Jodå visst är det två streck! Och mensen är 2 dagar sen så nog tusan är det en graviditet! =O

    Så nu ska jag försöka få tag på kliniken och få remiss för moderkaksprov istället.. Håller tummarna även om jag nog inte kommer kunna glädja mig helt förens vi vet om allt är okej..

    Jag håller tummarna för er alla och hoppas att ni får starta 2020 med positiva besked :) <3


    Ahaa så denna graviditeten är spontan då alltså och inte via PGD? Håller såklart tummarna på att allt är bra då men säger grattis iaf :)

    Jag hoppas på att min sambo ska gå med på att göra PGD, det skulle vara den finaste starten på 2020
  • Marie90
    Sararebecca skrev 2019-12-31 01:05:39 följande:

    Ahaa så denna graviditeten är spontan då alltså och inte via PGD? Håller såklart tummarna på att allt är bra då men säger grattis iaf :)

    Jag hoppas på att min sambo ska gå med på att göra PGD, det skulle vara den finaste starten på 2020


    Haha ja det är en oj hoppsan ;) jag hann spraya 3 dagar för att påbörja sista försöket med pgd när jag fick en konstig känsla i kroppen och testade..

    Hoppas han går med på pgd, tänk på att det ärmyclet väntetid så även om han inte är redo för ett barn / ett till just nu så är det bra att starta.. ni kan ju välja att skjuta på insättningen när allt annat är klart..
  • Sararebecca
    Marie90 skrev 2020-01-01 12:48:33 följande:

    Haha ja det är en oj hoppsan ;) jag hann spraya 3 dagar för att påbörja sista försöket med pgd när jag fick en konstig känsla i kroppen och testade..

    Hoppas han går med på pgd, tänk på att det ärmyclet väntetid så även om han inte är redo för ett barn / ett till just nu så är det bra att starta.. ni kan ju välja att skjuta på insättningen när allt annat är klart..


    Okej, det är nog inga problem med att få beviljat moderkaksprov, men tyvärr kan det ju bli andra jobbiga beslut! Hoppas de går bra!

    Han tycker de e helt okej att börja! Woho! Ska skicka egenremiss idag. Hur lång tid tog de för er att få första mötet och vad händer efter det?
  • Marie90
    Sararebecca skrev 2020-01-02 11:43:09 följande:

    Okej, det är nog inga problem med att få beviljat moderkaksprov, men tyvärr kan det ju bli andra jobbiga beslut! Hoppas de går bra!

    Han tycker de e helt okej att börja! Woho! Ska skicka egenremiss idag. Hur lång tid tog de för er att få första mötet och vad händer efter det?


    Ja tyvärr är det ju så, därav att jag inte riktigt vågar känna någon lycka än..

    Kul för er!

    För oss tog det typ 1år från remiss till första sprutan, men det beror ju på hur lång tid er analys tar att ta fram och så.
  • Sararebecca
    Marie90 skrev 2020-01-02 20:45:47 följande:

    Ja tyvärr är det ju så, därav att jag inte riktigt vågar känna någon lycka än..

    Kul för er!

    För oss tog det typ 1år från remiss till första sprutan, men det beror ju på hur lång tid er analys tar att ta fram och så.


    Förstår de! Har du kontaktat dem ännu?

    Vad är det för analys som ska tas fram?
  • Marie90
    Sararebecca skrev 2020-01-02 20:57:15 följande:

    Förstår de! Har du kontaktat dem ännu?

    Vad är det för analys som ska tas fram?


    Som jag förstod det så måste dom hitta HUR dom ska kunna göra genanalysen på endast en cell och det är olika för alla par även om anlagsbäraren skulle skaffa barn med en annan så skulle en ny analys behöva arbetas fram..
  • Cissijoey

    Hej!

    Vet inte om denna tråden fortfarande är Aktiv

    Vår resa med PGD har precis startat och har vårt första besök planerat i slutet av juli. Vi planerar att vända oss till Sahlgrenska i Göteborg med remiss från reproduktioncenter i vår region. Innebär detta resor till Göteborg för alla moment som uttagning av ägg eller brukar det ske på rmc i egen region ?

    Är ny på allt detta och efter en diagnos med genetisk sjukdom hos mig så väljer vi PGD.

    Tacksam för svar om det är någon som fortfarande är aktiv här.

  • Cissijoey

    Hej!

    Vet inte om denna tråden fortfarande är Aktiv

    Vår resa med PGD har precis startat och har vårt första besök planerat i slutet av juli. Vi planerar att vända oss till Sahlgrenska i Göteborg med remiss från reproduktioncenter i vår region. Innebär detta resor till Göteborg för alla moment som uttagning av ägg eller brukar det ske på rmc i egen region ?

    Är ny på allt detta och efter en diagnos med genetisk sjukdom hos mig så väljer vi PGD.

    Tacksam för svar om det är någon som fortfarande är aktiv här.

  • positiv85

    Hej!

    Vi ska göra vårt första försök i höst efter lång väntan.

    Är nervös.

    Cissijoey: Äggen bör analyseras i Göteborg på klinisk genetik. Efter ägguttag så analyserar de de embryon som förhoppningsvis har klarat sig och sedan blir det återinförande. Det kan ta 5-10 veckor sa de till mig.

    Du är välkommen att höra av dig i pm om du skulle vilja

  • Sararebecca
    Cissijoey skrev 2020-07-08 13:06:52 följande:

    Hej!

    Vet inte om denna tråden fortfarande är Aktiv

    Vår resa med PGD har precis startat och har vårt första besök planerat i slutet av juli. Vi planerar att vända oss till Sahlgrenska i Göteborg med remiss från reproduktioncenter i vår region. Innebär detta resor till Göteborg för alla moment som uttagning av ägg eller brukar det ske på rmc i egen region ?

    Är ny på allt detta och efter en diagnos med genetisk sjukdom hos mig så väljer vi PGD.

    Tacksam för svar om det är någon som fortfarande är aktiv här.


    positiv85 skrev 2020-07-26 18:47:35 följande:

    Hej!

    Vi ska göra vårt första försök i höst efter lång väntan.

    Är nervös.

    Cissijoey: Äggen bör analyseras i Göteborg på klinisk genetik. Efter ägguttag så analyserar de de embryon som förhoppningsvis har klarat sig och sedan blir det återinförande. Det kan ta 5-10 veckor sa de till mig.

    Du är välkommen att höra av dig i pm om du skulle vilja


    Åh vad härligt! Vi ska på vårt första besök nu i september så vi kanske är i ungefärlig fas med varandra?

    Är ni intresserade av att följas åt och prata om tankar osv? :)
  • Unicorn123

    Hej! 


    finns det någon här som kan svara på en fråga om PGD. får man samma antal försök om man inte tillhör Sthlm eller Gbg när det gäller pgd? Alltså 3 försök oberoende på vilket län man tillhör? 


    tack! 

  • Palm3
    Unicorn123 skrev 2022-01-27 19:50:58 följande:

    Hej! 


    finns det någon här som kan svara på en fråga om PGD. får man samma antal försök om man inte tillhör Sthlm eller Gbg när det gäller pgd? Alltså 3 försök oberoende på vilket län man tillhör? 


    tack! 


    Hej hej!
    Jag går i Stockholm och som jag har förstått det så får man tre äggplock precis som vid vanlig IVF.

    Men är det någon som vet hur det fungerar med syskonförsök? Bekosta man detta själv även vid PGD?

    Jag har gjort ett äggplock där 5 ägg gick till analys, 3 var friska, 1 sjukt och 1 som inte gick att analysera. Det sista som inte gick att analysera har dem sagt att man kan tina upp och försöka analysera igen. Är det någon annan som varit med om det? 
  • Vicky32
    Cissijoey skrev 2020-07-08 13:07:19 följande:

    Hej!

    Vet inte om denna tråden fortfarande är Aktiv

    Vår resa med PGD har precis startat och har vårt första besök planerat i slutet av juli. Vi planerar att vända oss till Sahlgrenska i Göteborg med remiss från reproduktioncenter i vår region. Innebär detta resor till Göteborg för alla moment som uttagning av ägg eller brukar det ske på rmc i egen region ?

    Är ny på allt detta och efter en diagnos med genetisk sjukdom hos mig så väljer vi PGD.

    Tacksam för svar om det är någon som fortfarande är aktiv här.


    Hej! Jag hoppas att den här sidan fortfarande är aktiv!
    Vi har precis gjort äggupptagning. Fick 11 ägg så nu väntar vi bara på resultatet på embryotestet. Vi har inte hört något från sjukhuset ännu så jag vet inte hur många som blev befruktade.
    Någon med erfarenhet från PGD/PGT eller som är mitt uppe i det? Hur många omgångar behövde du och resulterade det i en graviditet? Vi har väldigt låga chanser så inte för optimistiska..
    En praktisk fråga.. fick du ersättning för hela resan? våra flygbiljetter och hotell var superdyra eftersom det var så sista minuten precis innan en långhelg... de två dagarna slutade med att kosta oss drygt 10k.. vi betalar såklart gladeligen då vi får all behandling gratis men bara undrar:)
  • Freenfinger414

    Hej!

    Jag och min man misstänker starkt ärftlig Trisomi 21. Dock upplever vi att vi har fått begränsad respons från vården när vi har försökt lyfta detta. Vi har redan förlorat ett foster och vill inte vara med om något liknande igen. Pgav mannens släkthistoria har vi en stark känsla av att vår Trisomi 21-diagnos inte var en slump - vi blev inte ens förvånade när vi fick beskedet.. 

    Det känns som att PGD kan vara en möjlig väg för oss framåt. Om det finns någon i detta forum som har erfarenhet av ärftlig Trisomi 21 och som har tips på hur man navigerar för att få hjälp i sjukvården, är ni jättevälkomna att höra av er via DM. Vi vill inte gå igenom detta igen och jag kan inte acceptera att ev behöva gå igenom fler avbrytanden av graviditeter för att bli tagen på allvar.. 

Svar på tråden Stora tråden om IVF med PGD