• Liimagi

    Hjälp med stickning

    Hej,

    Jag gör ett försök med hjälp pågrund av vad jag anser ser konstigt ut men det är förmodligen jag som inte fattar ????

    Man kan ju sticka rät och avig stickning och gör man rät på ena sidan och avig på andra så blir det slätstickning (och vid rundstickor så kör man ju bara rät runt för samma resultat)

    Men i mitt mönster som jag ska följa står det tex "sticka fram till 1 maska före markören, 1 omslag, 2m slätst, 1 omslag"

    Vad menar dom då? Slätst (slätstickning) är ju ett mönster som skapas av att man stickar på ett speciellt vis. Varför använder dom uttrycket för 2 enstaka maskor? Vad vill dom att jag ska göra?

    Har bara stickat sjal och sockar innan så jag kanske tagit vatten över huvudet i tron om att jag ska kunna sticka en tröja ????

  • Svar på tråden Hjälp med stickning
  • matilda maräng

    Håller med om att det är konstigt skrivet. Jag skulle tolka det som att man ska sticka räta om man är på rätsidan av mönstret, och aviga om man är på avigsidan. Men jag känner mig inte hundra procent på den tolkningen.

  • Nama

    Konstig beskrivning, inte råkat på själv och har stickat mycket.

    Jag tolkar det på samma sätt som personen ovan. En maska innan markören stickar du ett omslag, sedan två maskor räta ifall du är på rätsidan eller två maskor aviga om du är på avigsidan, sedan ett omslag till. Hur ser det ut på bilden på mönstret? Altså plagget. ser det ut att vara stickat så?


    Lev och låt leva
  • Nama

    Konstig beskrivning, inte råkat på själv och har stickat mycket.

    Jag tolkar det på samma sätt som personen ovan. En maska innan markören stickar du ett omslag, sedan två maskor räta ifall du är på rätsidan eller två maskor aviga om du är på avigsidan, sedan ett omslag till. Hur ser det ut på bilden på mönstret? Altså plagget. ser det ut att vara stickat så?

    PS. Kan tipsa om fb-grupper Online Stickcafé, superbra grupp där jag fått snabb hjälp många gånger!


    Lev och låt leva
  • Nandez
    Nama skrev 2018-07-16 10:51:39 följande:
    Konstig beskrivning, inte råkat på själv och har stickat mycket.
    Jag tolkar det på samma sätt som personen ovan. En maska innan markören stickar du ett omslag, sedan två maskor räta ifall du är på rätsidan eller två maskor aviga om du är på avigsidan, sedan ett omslag till. Hur ser det ut på bilden på mönstret? Altså plagget. ser det ut att vara stickat så?

    PS. Kan tipsa om fb-grupper Online Stickcafé, superbra grupp där jag fått snabb hjälp många gånger!
    Jag håller med, jag stickar mycket. Tolkar också som tidigare inlägg.
Svar på tråden Hjälp med stickning