• Äldre 22 Feb 12:07
    2460 visningar
    18 svar
    18
    2460

    Ska besikta bilen idag och det känns som rättegång

    Jag har haft bil och körkort i fyra år nu och varje år då bilen ska besiktas så är jag så jäkla nervös och ångestfylld att det känns som jag ska på rättegång och avkunna en dom.

    Det är ju inte själva besiktningen egentligen som jag oroar mig för utan helt enkelt eventuella kostnader som följer.

    Första besiktningen gick igenom med enbart en lampa som behövde bytas.

    Andra besiktningen behövde jag byta bromsskivor bak och dra åt handbromsen. Dyr historia.

    Tredje besiktningen var det någon slang som var trasig samt något med bensintanken. Inte heller billigt.

    Fjärde besiktningen? Gud, ge mig sinnesro.

    Är det bara jag som känner såhär? De här jävla besiktningarna får mig att inte vilja ha bil och körkort Tyst

  • Svar på tråden Ska besikta bilen idag och det känns som rättegång
  • Äldre 22 Feb 12:43
    #1

    Köp en nyare och bättre bil då. Blir inte lika många oförutsedda kostnader med en ny bil.


    Tells it the way it is.
  • Äldre 22 Feb 12:45
    #2
    Mittiprick skrev 2018-02-22 12:43:24 följande:

    Köp en nyare och bättre bil då. Blir inte lika många oförutsedda kostnader med en ny bil.


    Men fan så mycket dyrare ändå. Hur man än vrider och vänder på saken..
  • sextio­talist
    Äldre 22 Feb 12:54
    #3

    Det och tandläkarbesök är lika nervöst, vad blir slutnotan.

    Det kommer gå bra, vissa saker kan man kolla själv. Själv har jag lämnat in bilen på service innan och bett dom då kolla om de hittar något som kan ge nedslag, (Den bilen jag har, har aldrig fått nedslag i en besiktning, tur eller bra service, ingen aning, den är 14 år gammal)

  • Äldre 22 Feb 12:55
    #4
    Magnefico skrev 2018-02-22 12:45:10 följande:

    Men fan så mycket dyrare ändå. Hur man än vrider och vänder på saken..


    Haha ja dyrare i inköp men billigare sen. Både vad gäller försäkring, skatt, bränsle, reparationer osv.

    Men jag håller med. Får också ångest av bilägande.
    Tells it the way it is.
  • Äldre 22 Feb 13:04
    #5
    Mittiprick skrev 2018-02-22 12:55:16 följande:
    Haha ja dyrare i inköp men billigare sen. Både vad gäller försäkring, skatt, bränsle, reparationer osv.

    Men jag håller med. Får också ångest av bilägande.
    Jag ska, någon gång, har inte möjlighet till det just nu.

    Skulle ha åkt in med den på service först men har inte hunnit av en massa obetydliga anledningar. Ska vara där 14.30 och håller på att dö en långsam och plågsam död Spöke
  • Äldre 22 Feb 13:05
    #6
    sextiotalist skrev 2018-02-22 12:54:50 följande:

    Det och tandläkarbesök är lika nervöst, vad blir slutnotan.

    Det kommer gå bra, vissa saker kan man kolla själv. Själv har jag lämnat in bilen på service innan och bett dom då kolla om de hittar något som kan ge nedslag, (Den bilen jag har, har aldrig fått nedslag i en besiktning, tur eller bra service, ingen aning, den är 14 år gammal)


    Ja, Exakt. Medan de gräver i tanden så oroar man sig för kostnaden. 

    Kan vi byta bil?
  • Äldre 22 Feb 13:06
    #7
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-22 13:04:25 följande:
    Jag ska, någon gång, har inte möjlighet till det just nu.

    Skulle ha åkt in med den på service först men har inte hunnit av en massa obetydliga anledningar. Ska vara där 14.30 och håller på att dö en långsam och plågsam död Spöke
    Ta det lugnt. Du kommer att klara dig. Lång från lika säkert med bilen.
  • sextio­talist
    Äldre 22 Feb 13:07
    #8
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-22 13:05:07 följande:
    Ja, Exakt. Medan de gräver i tanden så oroar man sig för kostnaden. 

    Kan vi byta bil?
    Nä. Men jag kan skicka ett meddelande när jag tänker sälja den ;) (Fast det dröjer minst ett år innan dess)
  • Äldre 22 Feb 13:07
    #9
    Aikido skrev 2018-02-22 13:06:20 följande:
    Ta det lugnt. Du kommer att klara dig. Lång från lika säkert med bilen.
    Haha, nu gjorde du min ångest värre..

    Jag hatar sånt här. Kör gärna bilen men allt vad gäller service, verkstäder, besiktning och däckbyten och allt vad det nu är. Avskyr jag!

    När jag blir rik anställer jag en privatchaufför. 
  • Äldre 22 Feb 13:10
    #10
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-22 13:07:37 följande:
    Haha, nu gjorde du min ångest värre..

    Jag hatar sånt här. Kör gärna bilen men allt vad gäller service, verkstäder, besiktning och däckbyten och allt vad det nu är. Avskyr jag!

    När jag blir rik anställer jag en privatchaufför. 
    Om du gärna kör men ogillar verkstäder, är det inte bättre du anställer en bilmekaniker när du blir rik?
  • Äldre 22 Feb 13:11
    #11
    Aikido skrev 2018-02-22 13:10:03 följande:
    Om du gärna kör men ogillar verkstäder, är det inte bättre du anställer en bilmekaniker när du blir rik?
    Nej, jag gillar inte bilmekaniker heller, det är ju dyrt där också. Fast å andra sidan är ju inte det ett problem om jag blir rik..
  • Äldre 22 Feb 13:11
    #12

    Bil är inte billigt. Många tänker att det är en kostnad att köpa och att tanka och glömmer reparationer, besktning, försäkring, skatt, värdeminskning osv.

    Bil är INTE billigt!

  • Äldre 22 Feb 13:15
    #13
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-22 13:11:30 följande:
    Nej, jag gillar inte bilmekaniker heller, det är ju dyrt där också. Fast å andra sidan är ju inte det ett problem om jag blir rik..
    Ok. Meddela hur det går sedan. Jag kan liksom inte få nog av att vältra mig i andras olycka.
  • Äldre 22 Feb 15:58
    #14
    +1

    Bilen gick igenom. Jag förstår inte, det var inga fel Förvånad

  • Äldre 23 Feb 10:06
    #15
    Mittiprick skrev 2018-02-22 12:55:16 följande:

    Haha ja dyrare i inköp men billigare sen. Både vad gäller försäkring, skatt, bränsle, reparationer osv.

    Men jag håller med. Får också ångest av bilägande.


    Försäkringen är väl knappast billigare? En gammal bil räcker att trafikförsäkra. En ny vill du hel-/halvförsäkra beroende på om du har vagnskada.

    Sedan är det aldrig billigre att köpa en ny bil ändå. Värdeminskningen äter upp alla besparingar flera gånger om.
  • Äldre 23 Feb 10:29
    #16
    Magnefico skrev 2018-02-23 10:06:24 följande:

    Försäkringen är väl knappast billigare? En gammal bil räcker att trafikförsäkra. En ny vill du hel-/halvförsäkra beroende på om du har vagnskada.

    Sedan är det aldrig billigre att köpa en ny bil ändå. Värdeminskningen äter upp alla besparingar flera gånger om.


    Jag jämför ju givetvis helförsäkring mot helförsäkring. Nä man köper ju ny begagnad. Alltså en som gått några 100-1000 mil.
    Tells it the way it is.
  • sextio­talist
    Äldre 23 Feb 11:02
    #17
    Mittiprick skrev 2018-02-23 10:29:26 följande:
    Jag jämför ju givetvis helförsäkring mot helförsäkring. Nä man köper ju ny begagnad. Alltså en som gått några 100-1000 mil.
    Jag betalar någonting på 300 i månaden för min helförsäkring på en äldre bil. Sambons något högre, är lite osäker, men jag vet att våra båda helförsäkringar, hemförsäkring, tre olycksfallförsäkring går på knappt 1100 i månaden
  • Äldre 23 Feb 11:18
    #18
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-22 15:58:15 följande:
    Bilen gick igenom. Jag förstår inte, det var inga fel Förvånad
    Något motvilligt men, gratulerar!
Svar på tråden Ska besikta bilen idag och det känns som rättegång