• Anonym (Ts)
    Äldre 22 Feb 15:28
    2621 visningar
    7 svar
    7
    2621

    Tonåring som åker hem

    Tonåringen (13-15 år) är under LVU och mamman missbrukar/mår väldigt psykiskt dåligt. Bevakat umgänge. Dock åker barnet själv hem till mamman, på grund av att tonåringen innan tagit stort ansvar och inte kan släppa det... Förslag för att kunna hindra det, dysfunktionella, umgänget? 

  • Svar på tråden Tonåring som åker hem
  • Anonym (tonår­)
    Äldre 22 Feb 15:58
    #1
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-22 15:28:56 följande:

    Tonåringen (13-15 år) är under LVU och mamman missbrukar/mår väldigt psykiskt dåligt. Bevakat umgänge. Dock åker barnet själv hem till mamman, på grund av att tonåringen innan tagit stort ansvar och inte kan släppa det... Förslag för att kunna hindra det, dysfunktionella, umgänget? 


    Tonåringen måste få hjälp att släppa sitt medberoende med mamman. Det måste vara hemskt för hen att veta att mamma förmodligen far illa och ångesten över det släpper väl en aning av att åka dit och hjälpa mamman lite.

    Finns det någon kurator för tonåringen? Och finns det någon hjälp för mamman så att tonåringen kan släppa lite på sitt upplevda ansvar?

    Att bara hindra att tonåringen åker dit utan att gå till kärnan av problemet gör det nog bara värre för tonåringen.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 16:08
    #2
    Anonym (tonår) skrev 2018-02-22 15:58:06 följande:
    Tonåringen måste få hjälp att släppa sitt medberoende med mamman. Det måste vara hemskt för hen att veta att mamma förmodligen far illa och ångesten över det släpper väl en aning av att åka dit och hjälpa mamman lite.

    Finns det någon kurator för tonåringen? Och finns det någon hjälp för mamman så att tonåringen kan släppa lite på sitt upplevda ansvar?

    Att bara hindra att tonåringen åker dit utan att gå till kärnan av problemet gör det nog bara värre för tonåringen.
    Det är svårt eftersom mamman vägrar all hjälp. Omöjligt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Tonåringen vill inte prata med en kurator. (eller någon annan...)
  • Anonym (tonår­)
    Äldre 22 Feb 16:27
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-22 16:08:51 följande:
    Det är svårt eftersom mamman vägrar all hjälp. Omöjligt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Tonåringen vill inte prata med en kurator. (eller någon annan...)
    Svårt.

    Når du fram att prata med tonåringen? Tänker att ibland tar det ett tag att nå innanför nåns skal, särskilt om det är någon som är van att ta mycket ansvar och klara sig själv.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 17:46
    #4
    Anonym (tonår) skrev 2018-02-22 16:27:13 följande:

    Svårt.

    Når du fram att prata med tonåringen? Tänker att ibland tar det ett tag att nå innanför nåns skal, särskilt om det är någon som är van att ta mycket ansvar och klara sig själv.


    Det känns lite som hon är i sin egna bubbla och vill helst inte prata alls. Jag märker ju att hon påverkad negativt av egentligen all kontakt med mamman.... Det känns dock omöjligt att begränsa en tonåring som rör sig runt själv och har en egen mobil.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 18:00
    #5

    Jag kanske ska tillägga att barnet egentligen bara har umgänge med sin mamma 1 gång i månaden, men hon åker dit i princip varje dag/kväll. Det känns som det här kommer sluta med att soc flyttar henne längre ifrån mamman...

  • Anonym (mamma­)
    Äldre 22 Feb 18:05
    #6
    -2

    Förlåt mig men är du helt säker på att mamman missbrukar?
    Soc placerade nämligen min tonåring pga mitt påstådda missbruk.
    Tonåringen kom ofta till mig och vi hade daglig kontakt.
    Detta vet inte soc om eftersom dem krävde övervakade korta umgängestillfällen en timme var 3:e månad ungefär.
    Jag var ALDRIG påverkad när tonåringen kom till mig, tvärtom så var det räddningen för min tonåring som höll på att gå under innan denne började åka till mig.
    Jag har ALDRIG haft diagnosen bipolär som soc hävdade, trots fri tillgång till min journal gick LVU igenom. Hade en kort period då jag drack för mycket (men inte skadligt) efter en separation. Min tonåring visste hela tiden att jag var frisk, ändå valde soc att stjäla och förstöra ett par år av dennes liv. Detta förlåter vi ALDRIG!
    Så ta reda på hur det verkligen ligger till med mamman innan du lägger dig i. Det kan vara samma för din tonåring att kontakten hon har med mamman är det enda som gör att hon överlever det h-vete hon tvingats till.
    Det kan även vara så att mamman vägrar "behandling" för att hon faktiskt inte har några problem. Det gjorde nämligen jag, man kan inte laga något som inte är trasigt.
    Förstör inte ännu mer för denna tonåring än vad soc redan har gjort, hon behöver sin MAMMA!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 18:16
    #7

    Jag vet att mamman har stora problem. Barnen blev akut placerade. Mamman mår väldigt dåligt, t.om. gjort självmordsförsök och har ett missbruk. Det är inte en lämplig miljö för barn. 

Svar på tråden Tonåring som åker hem