• Äldre 26 Feb 06:30
    11318 visningar
    15 svar
    15
    11318

    Hund. Resor i jobbet.

    Jag kommer flytta till ny stad för jobb strax. Mitt problem är min hund...

    Jag kommer ha han på hunddagis vilket löser vanliga dagar. Dock kommer jag att resa i jobbet vilket betyder nätter borta. Min fundering; hur gör folk i liknande situation?

    Jag kan ju inte vara ensam att ha hund själv, bo i en stad utan kontakter och ska resa i jobbet..

    tips hur ni löst det?

  • Svar på tråden Hund. Resor i jobbet.
  • Äldre 26 Feb 06:40
    #1

    Du får söka efter en extra matte/husse som kan ta hunden när du reser mot ersättning.!

  • Äldre 26 Feb 06:58
    #2

    När vi hade hund och min man reste i tjänsten så tog nån av tjejerna på hunddagiset henne över natten och vi fick betala lite extra. Jag kunde inte ha henne hemma för jag kunde inte gå ut med henne när barnen sov eller möjlighet att hämta och lämna på hunddagis.

  • Äldre 26 Feb 12:59
    #3

    Om dagiset inte har natt så lämna på hundpensionat. Finns ju hur många som helst.

    Annars kan du gå med i en Facebookgrupp där man passar varandras hundar. Jag är med i sån.

  • Äldre 27 Feb 07:37
    #4

    I vilken del av landet bor du?

  • tobbe0­1
    Äldre 27 Feb 20:10
    #5
    Jennyaaa skrev 2018-02-26 06:30:32 följande:

    Jag kommer flytta till ny stad för jobb strax. Mitt problem är min hund...

    Jag kommer ha han på hunddagis vilket löser vanliga dagar. Dock kommer jag att resa i jobbet vilket betyder nätter borta. Min fundering; hur gör folk i liknande situation?

    Jag kan ju inte vara ensam att ha hund själv, bo i en stad utan kontakter och ska resa i jobbet..

    tips hur ni löst det?


    Med all respekt men VARFÖR har du hund? Har du och vovven kvalitetstid ihop så det är värt allt krångel?
  • Äldre 27 Feb 20:13
    #6
    tobbe01 skrev 2018-02-27 20:10:24 följande:

    Med all respekt men VARFÖR har du hund? Har du och vovven kvalitetstid ihop så det är värt allt krångel?


    Seriöst? Varför har du flickvän? Har ni någon kvalitetstid ihop?
  • tobbe0­1
    Äldre 27 Feb 20:18
    #7
    scaniae skrev 2018-02-27 20:13:40 följande:
    Seriöst? Varför har du flickvän? Har ni någon kvalitetstid ihop?
    Men hallå i hålet en smula. Det är väl inte riktigt samma sak? En hund är ju inte självgående what so ever. Den är ett 24/7-ansvar. Vad är vitsen med att ha hund om man har den på dagis på heltid och dessutom ska leja bort den ytterligare?
  • Äldre 27 Feb 20:25
    #8
    +1

    Och vad är vitsen med att ha barn om de ändå bara ska gå i skolan och sen fritids hela dagarna och den ska man dessutom lämna de på massa fritidsaktiviteter. Det blir ju ingen kvalitetstid alls.

    FÖRSTÅR DU NU ELLER?

    MÄNNISKOR HAR OLIKA INTRESSEN.

  • tobbe0­1
    Äldre 27 Feb 20:34
    #9
    scaniae skrev 2018-02-27 20:25:28 följande:

    Och vad är vitsen med att ha barn om de ändå bara ska gå i skolan och sen fritids hela dagarna och den ska man dessutom lämna de på massa fritidsaktiviteter. Det blir ju ingen kvalitetstid alls.

    FÖRSTÅR DU NU ELLER?

    MÄNNISKOR HAR OLIKA INTRESSEN.


    Och varför tar du åt dig så häftigt? Är du TS?
  • Äldre 27 Feb 20:49
    #10
    +2

    Jag retar mig på folk som tror att en hund är en bokhylla.

  • Äldre 27 Feb 22:05
    #11
    tobbe01 skrev 2018-02-27 20:10:24 följande:

    Med all respekt men VARFÖR har du hund? Har du och vovven kvalitetstid ihop så det är värt allt krångel?


    Du tycker inte att du drar lite väl förhastade antaganden? Där står överhuvudtaget ingenting om vilket liv och vardag de haft innan flytt. Där står ingenstans om hur många vanliga vardagar i månaden det gäller att ha hunden på hunddagis.

    Där står absolut ingenting om hur många resor/nätter per månad det gäller heller.

    För övrigt som svar till ts.

    Folk löser det ofta med vänner och familj.

    Det finns hundpensionat som tar hand om hund över nätter. Annars kanske man har någon trevlig granne som är pensionär eller sjukskriven som skulle bli glad av lite sällskap av att hjälpa till att ta hand om hunden. Kanske någon familj med barn som vill ha hund men inte får någon egen, men att ha en då och då skulle fungera för dom?

    I värsta fall är det ju tyvärr omplacering eller byta jobb som gäller om man inte hittar en bra lösning.
  • tobbe0­1
    Äldre 28 Feb 06:49
    #12
    mockingbird skrev 2018-02-27 22:05:10 följande:
    Du tycker inte att du drar lite väl förhastade antaganden? Där står överhuvudtaget ingenting om vilket liv och vardag de haft innan flytt. Där står ingenstans om hur många vanliga vardagar i månaden det gäller att ha hunden på hunddagis.

    Där står absolut ingenting om hur många resor/nätter per månad det gäller heller.

    För övrigt som svar till ts.

    Folk löser det ofta med vänner och familj.

    Det finns hundpensionat som tar hand om hund över nätter. Annars kanske man har någon trevlig granne som är pensionär eller sjukskriven som skulle bli glad av lite sällskap av att hjälpa till att ta hand om hunden. Kanske någon familj med barn som vill ha hund men inte får någon egen, men att ha en då och då skulle fungera för dom?

    I värsta fall är det ju tyvärr omplacering eller byta jobb som gäller om man inte hittar en bra lösning.
    Jag har ingen hund så jag vet inte hur det funkar men ibland så har jag läst om hur viktigt det är för en hund att ha en ledare. Disciplin och lydnad är lika med lycklig hund? Vad händer med en hund som flackar runt som en hemlös?
  • Äldre 28 Feb 11:48
    #13
    tobbe01 skrev 2018-02-28 06:49:18 följande:
    Jag har ingen hund så jag vet inte hur det funkar men ibland så har jag läst om hur viktigt det är för en hund att ha en ledare. Disciplin och lydnad är lika med lycklig hund? Vad händer med en hund som flackar runt som en hemlös?
    Dom flesta hundar klarar galant att tillbringa sin tid med olika personer dvs ägare, hundvakt, dagis, pensionat bara dom trivs och får sina behov tillfredställda. Mina hundar har hängt med på jobbet men jag har behövt hundvakt ibland på fritiden och dom anpassar sig även om jag och hundvakterna haft olika regler ang ligga i soffa/säng, skällande på tomten, inte dra i koppel osv.
    En lydig hund kommer på inkallning vilket innebär att den kan gå lös och i det fallet kan jag tycka att en lydig hund är en lycklig hund eftersom den får "springa fritt" .
    Sen finns det naturligtvis stressade och osäkra hundar som skulle må bäst med fast rutiner och regler och inte behöva vara på dagis/hos hundvakt.
  • Äldre 28 Feb 20:13
    #14

    Annonsera efter nattmatte/husse. Välj en HundKär vuxen person i grannskapet. Många är vi som drömmer om att ha hund, men kan inte ha det heltid, men gärna passar en hund då och då.

  • Mon 9 Mar 2020 10:40
    #15
    tobbe01 skrev 2018-02-27 20:10:24 följande:

    Med all respekt men VARFÖR har du hund? Har du och vovven kvalitetstid ihop så det är värt allt krångel?


    Oj! Vilket påhopp. Varför jag har hund? Jag har allltid varit aktiv med min hund. Flängt land och rike runt för kurser, läger och tävlingar. Tillbringat all min lediga tid med hundaktiviteteter. Och du ifrågasätter varför jag har hund?! Tror inte jag är ensam om att vara singel och ha hund på hunddagis?
Svar på tråden Hund. Resor i jobbet.