• Äldre 26 Feb 23:31
    4220 visningar
    10 svar
    10
    4220

    är förlossningen på gång ?

    Under dan har lite av slemproppen kommit på pappret .. de va inget blod i.
    Nu börjar de kännas som att jag har håll längst ner på ryggen längst sidorna o i svanken typ, kmr o går lite
    O de känns lite obehagligt i magen.

    Blir lite orolig att de kan va pågång.

    Hur märke ni att de va pågång ?
    Kan tilllägga att ja bara är i vecka 30 !

  • Svar på tråden är förlossningen på gång ?
  • Mikael­ayasar
    Äldre 27 Feb 01:15
    #1

    Du märker nog när det är igång. Du kommer knappt kunna stå och smärtan är obeskrivlig!

  • Äldre 27 Feb 10:14
    #2

    Slemproppen kan börja lossna långt innan förlossningen, det är i sig inget tecken. Och är det dessutom inget blod så behöver du inte oroa dig. Den känslan du känner kan vara att det töjer sig osv, men känner du dig orolig så kontakta förlossningen! Bättre att kolla en gång för mycket... är inte alls säkert att man känner när det är på gång bara för att det "står" att man känner när det är dags. Så gå på din egen magkänsla!

  • Äldre 27 Feb 10:46
    #3

    Min slempropp släppte flera veckor innan förlossningen.

  • Äldre 27 Feb 13:41
    #4
    Mikaelayasar skrev 2018-02-27 01:15:38 följande:

    Du märker nog när det är igång. Du kommer knappt kunna stå och smärtan är obeskrivlig!


    Haha, vilket struntprat. Det gäller långt ifrån alla faktiskt och man borde försöka spränga en del myter, för faktum är att det är 50/50 det där med smärta. Många öppnar sig utan att ha känt någon nämnvärd smärta. Jag hade helt lite mensvärksont, det är klart att det kändes men det var uthärdligt. Behövde aldrig smärtlindring sen heller. Detsamma gäller flera i min familj och bekantskapskrets. Så det är bra för TS att försöka vara vaksam på alla sorts tecken just eftersom alla inte får den smärta DU tyckte var så förfärlig.
  • Äldre 27 Feb 17:16
    #5
    Mikaelayasar skrev 2018-02-27 01:15:38 följande:

    Du märker nog när det är igång. Du kommer knappt kunna stå och smärtan är obeskrivlig!


    Njae. Som någon annan skrev så är det extremt individuellt. Mina första värkar var som en rejäl mensvärk och stå/gå var det enda jag ville göra, absolut inte sitta still. Jag tog sittpauser mellan värkarna, men så fort det kom en värk så var jag tvungen att gå runt.
  • Äldre 27 Feb 17:39
    #6
    Mikaelayasar skrev 2018-02-27 01:15:38 följande:

    Du märker nog när det är igång. Du kommer knappt kunna stå och smärtan är obeskrivlig!


    Jasså det var nåt nytt, min sambo fick övertala mig att vi skulle åka in för jag tyckte inte det gjorde tillräckligt ont för att vara på riktigt. Väl inne va jag öppen 5-6cm och sonen föddes kort därpå....
  • Äldre 27 Feb 19:20
    #7

    Förstår att de lär göra obeskrivligt ont men det går inte från 0 till 10 på 2 sekunder. Så jag undrade hur de började för andra. De kan ju va något lite tecken som smärts i ryggen som visar att de är pågång har jag läst.
    Men de va inget. Men man blir orolig o nojjig som först föderska.

    Tack ni andra för kloka svar :)

  • Äldre 27 Feb 19:44
    #8
    RJEL skrev 2018-02-27 19:20:27 följande:

    Förstår att de lär göra obeskrivligt ont men det går inte från 0 till 10 på 2 sekunder. Så jag undrade hur de började för andra. De kan ju va knågot litet tecken som smärts i ryggen som visar att de är pågång har jag läst.

    Men de va inget. Men man blir orolig o nojjig som först föderskarafyrifa börjat.

    Tack ni andra för kloka svar :)


    Med mitt första barn hade jag som mensvärk hela dagen. Tänkte inte mer på det utan trallade på som ingenting. På eftermiddagen åkte bi ochhandlade och i butiken habörjade kraftiga värkar så vi åkte hem.

    Väl hemma började jag laga mat men värkarna tilltog och jag hade över köksbänken. Gick sedn och vila och efter 1min i sängen fick kag ännu ondare och spräng till toan. När jag satt sär började det blöda och lite av vattnet gick. Min sambo ringde förlossningen och de bad mig avvakta (värkarna var med 4min mellanrum) och återkomma.

    Det gick ca 15min och vi ringde igen så var det ca 2min mellan värkarna (då stod jag i duschen och sambon stirrade på mig för han såg i princip att något var på väg ut mellan min ben haha.

    Vi satte oss i bilen och körde till Danderyd ( 20min bilresa) ovh väl ute på parkeringen gick resterande vatten och krystvärkarna startade, behövde verkligen krysta. Från att v i parkerar bilen till Stt barnet var ute tog det 16 min.

    Med annars barnet tog det ca 16min från att vi kom till förlossningen tills att han var ute.

    Nu väntar jag vårt tredje barn och vi har flyttat ut på landet så det är ca 1,5 h till Danderyd. Funderar lite på hur detta ska gå :)
  • Äldre 27 Feb 19:47
    #9

    Kan tillägga att jag inte haft någon typ av förvärkta i någon av mina graviditeter.

  • Äldre 27 Feb 19:48
    #10

    Juste, första indikationen innan allt satte igång var konstant känsla av mensvärk och växtvärk i benen.

Svar på tråden är förlossningen på gång ?