• Mom2be262

    Vad gör ni hos barnmorskan?

    Jag är gravid i v 33... har hitills haft 3 barnmorskor. Den första skulle gå i pension men jobbar lvar.. hon glömde boka massa saker till mig.. den 2a kunde inte svara på mina frågor och la på i örat på mig en gång.. den 3e (nu) har jag varit hos en gång men hon verkar bra , hitills...

    Jag har TX bara fått väga mig 1 gång , känt så bebis vänt sig, tagit blodprov för järn och .. ja det var det! Känns som att jag missat saker , hur får jag reda på bad bebisen väger/längd?

  • Svar på tråden Vad gör ni hos barnmorskan?
  • Jemp

    Längd och vikt på bebis får du inte redan på förrän den föds, som standard. För en uppskattning där krävs tillväxtultraljud som bara görs vid misstanke om/risk för komplikationer.

    Här mäts magen, kolla barnets hjärtljud,, mitt blodtryck och äggvita i urinen. Hon har även börjat känna hur den ligger. Vissa besök kollas blodsockret. Vikt frågar de ibland men har aldrig vägt mig där.

  • Akireb

    Hej!

    Jag är i v32 och jag har de senaste besöken tagit sf mått, blodprov (stick i fingret), lyssnar på hjärtljuden.

    Min tredje graviditet.

  • Akireb
    Akireb skrev 2018-02-28 21:51:40 följande:

    Hej!

    Jag är i v32 och jag har de senaste besöken tagit sf mått, blodprov (stick i fingret), lyssnar på hjärtljuden.

    Min tredje graviditet.


    Juste, missade blodtryck, kolla äggvita i urinen samt har även varit på ett tillväxtultraljud förra veckan.
  • lillainna

    Mäter magen, har tagit vikten två gånger och blodprov två gånger. Sen lyssna på hjärtljuden har jag fått göra varje gång sen jag var i ca v 13, nu v 29. :)

    Tycker inte att det låter som att du fått en bra upplevelse av de du haft aom barnmorskor.. :/

    Hoppas den senaste visar sig vara mycket bättre. :)

  • lillainna

    Blodtrycket missade jag och sen information ang föräldra träffar.. inför förlossning och aning med mera :)

  • Tilja

    Är i vecka 27 och de senaste gångerna har min bm kollat blodtryck, mätt livmodern, lyssnat på hjärtljud, min vikt, och så har jag fått göra ett urinprov som jag glömt vad det mäter (man kissar på en sticka som ska bli ljusgrön om värdet är bra). En eller två gånger har hon även gjort blodprov. Jag har dock inte heller fått reda på vad bebisen väger eller hur lång den är.

  • Mom2be262

    Okej,nu känns det iallafall lite bättre! Kändes som att mina barnmorskor bara gjorde hälften av vad de skulle men vi gör samma saker :)

Svar på tråden Vad gör ni hos barnmorskan?