• Äldre 2 Mar 12:49
    3938 visningar
    8 svar
    8
    3938

    Hysteroskopi/polyp - felbehandlad av vården, någon mer?

    Hej,
    jag undrar om det är någon mer som känner sig felbehandlad eller inte tagen på allvar när det kommer till fertilitetsbehandlingar, IVF-er, gynekologiska undersökningar etc?? Jag hade svårt att välja kategori för detta kan röra alla som försöker bli gravida utan framgång.

    Kort och gott, första gången jag undersöktes av fertilitetskliniken så såg man en misstänkt polyp. Detta var INGET läkaren nämnde utan det är först efter att behandlingarna avslutats som jag såg att hon skrivit detta i min journal. Man gjorde en HSG-undersökning för att undersöka passagen, inget annat. Nu när allt är över, jag fick inga barn, bara gravid och missfall, så kommer det fram att jag hela tiden haft EN STOR POLYP i livmodern. Nu inför en ev äggdonation blev jag rekommenderad att få den misstänkta polypen undersökt ordentligt och jag såg till att få det gjort asap. Den var stor och hade varit där ett bra tag konstaterade den nya läkaren. Hon sa att inget embryo skulle vilja bo där inne med den där. Och ingen äggdonation skulle gå vägen heller. Det är skandal att rekommendera någon att gå vidare med äggdonation när det finns hinder i vägen, som de tom sett på ultraljudet och HSG.

    Förstår ni chocken att få höra det här efter nästan 2 år av misslyckade behandlingar? Den första av mina 3 IVFer gick bra, jag blev gravid men fick missfall. Jag är över 40 så det här var min sista chans och därför tycker jag det är så oerhört oprofessionellt av läkaren att inte göra en hysteroskopi med en gång innan man ens påbörjade en behandling.

    Om det är någon som känner igen sig, hör gärna av er här i tråden. Jag kanske är ute och cyklar men jag har läst på väldigt mycket och jag har lärt mig att en polyp ska inte finnas i livmodern när man vill bli gravid. Det finns inte jättemycket forskning på hur lyckosamt det är att ta bort en polyp och sen bli gravid men det räcker att läsa forum så som detta så förstår man att det är många som försökt att bli gravida i flera år för att sen lyckas efter ett borttagande av en polyp.

    Ja jag vet att det inte är så lätt att lyckas att bli gravid i min ålder men jag har aldrig haft svårt att bli gravid och det ändrades över en natt. Jag har hela tiden haft en känsla av att något är fel, och jag hade rätt. Och ja visst, jag kan också bara vara för gammal men för 2 veckor sen togs det faktiskt bort en stor polyp som av utseendet skvallrar om att den funnits där ett bra tag.

    Tacksam för era tankar kring detta. Jag för just nu en dialog med kliniken men de hävdar så klart att de gjort allt rätt.

    Hälsningar, jag

  • Svar på tråden Hysteroskopi/polyp - felbehandlad av vården, någon mer?
  • Äldre 2 Mar 12:56
    #1

    Jag har ingen erfarenhet av detta så har tyvärr inga råd att ge. Men jag har numera för vana att kolla min journal själv, efter att ha blivit besviken på kvinnosjukvården ett antal ggr.

    Om jag var du så hade jag varit bitter och förtvivlad och verkligen försökt gå till botten med detta. Hoppas att någon annan har något mer konkret att säga om saken. Önskar dig all lycka till och att du kommer att få ett barn!

  • Äldre 2 Mar 13:11
    #2
    Sticky skrev 2018-03-02 12:56:08 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av detta så har tyvärr inga råd att ge. Men jag har numera för vana att kolla min journal själv, efter att ha blivit besviken på kvinnosjukvården ett antal ggr.

    Om jag var du så hade jag varit bitter och förtvivlad och verkligen försökt gå till botten med detta. Hoppas att någon annan har något mer konkret att säga om saken. Önskar dig all lycka till och att du kommer att få ett barn!


    Tack för ditt svar, jag ska kämpa vidare!
  • Thu 4 Jul 2019 15:46
    #3

    Hej kära grupp,

    Ni som gjort hysteroskopi, vad har ni fått för medicinsk behandling efter det? Jag tänker på antibiotika-, antiviralbehandling etc. Jag fick Bactrim och Flagyl i ngr dgr men det var allt. Jag pratade häromdagen med OLGA klinik i Ryssland och dom sa att på deras klinik så sätter man in antibiotika i upp till 15 dgr. Detta med anledningen att ärrvävnaden som skapats i livmodern har uppstått p g a en inflammation. Om man inte behandlar inflammationen, utan bara tar bort ärrvävnaden så har man inte löst problemet. Jag hade själv väldigt mkt ärrvävnad i samband med min hysteroskopi (här i Sverige) för ngr månader sen. Är orolig nu över pågående inflammation i livmodern som kan försämra mina chanser att bli gravid.

    Tacksam om ni kan uppge namn på antibiotikan ni fått och i hur många dgr ni fått ta läkemedlet.

    Tack på förhand! <3

  • Tue 20 Aug 2019 22:30
    #4

    Hej! I mitt fall upptäcktes polypen vid vårt första ivf, vid äggplocket. Läkaren påpekade att det borde ha upptäckts tidigare (med tanke på antalet ul som gjorts). Den var i vad som räknas som gränsfall till stor så remiss ordnades skyndsamt för att ta bort den då man inte vill chansa inför fortsatt ivf. Efter detta gjordes ett antal ivf/fet med 2 missfall och en lyckad graviditet.

  • Thu 22 Aug 2019 20:08
    #5

    Hej kära grupp, har ni haft besvär med höga NK celler i livmodern? Åtgärd? Jag har provat Fragmin, Trombyl, Intralipiddropp och hög dos kortison. 

    Tacksam för respons. 
    Mvh 
    S

  • Thu 22 Aug 2019 20:08
    #6

    Hej kära grupp, har ni haft besvär med höga NK celler i livmodern? Åtgärd? Jag har provat Fragmin, Trombyl, Intralipiddropp och hög dos kortison. 

    Tacksam för respons. 
    Mvh 
    S

  • Fri 23 Aug 2019 06:38
    #7

    Jag har själv initierat en hysteroskopi efter 3 donationsbehandlingat med 2 återföringar. Har gjort väldigt många ivf behandlingar tidigare med 1 utomkveds och 1 mf. Jag har ett försök kvar och tänker inte göra flera behandlingar innan jag vet om något är fel. Tyvärr är det jag själv som tog initiativet. Ibland känns det som att det handlar väldigt mycket om pengar. Men för oss som gör behandling efter behandlingen är det hela livet.

  • Fri 23 Aug 2019 12:26
    #8
    Spottedrose skrev 2019-08-23 06:38:25 följande:

    Jag har själv initierat en hysteroskopi efter 3 donationsbehandlingat med 2 återföringar. Har gjort väldigt många ivf behandlingar tidigare med 1 utomkveds och 1 mf. Jag har ett försök kvar och tänker inte göra flera behandlingar innan jag vet om något är fel. Tyvärr är det jag själv som tog initiativet. Ibland känns det som att det handlar väldigt mycket om pengar. Men för oss som gör behandling efter behandlingen är det hela livet.


    Ja, det är så hemskt att vi måste kämpa så hårt på egen hand och vården lyssnar inte. Heja dig. <3
Svar på tråden Hysteroskopi/polyp - felbehandlad av vården, någon mer?