• Finne8­4
    Äldre 6 Mar 14:00
    27598 visningar
    250 svar
    -2 +2
    250
    27598

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • Äldre 6 Mar 14:04
    #1

    Jag har lite fått uppfattningen att det mest är politiker som gör en poäng av det här med att "avkristna" skolavslutningar. Men vi får väl se, om du får många svar här i tråden så har jag kanske fel.

    Men jag uppfattar det som att det inte är många "vanliga" föräldrar som är emot att ha skolavslutning i kyrkan.

  • Anonym (123)
    Äldre 6 Mar 14:06
    #2
    +1

    Ja jag är emot religiösa inslag i skolan. Religion har inget i ett modernt samhälle att göra. Barnen ska lära som OM religion och dess historia.

    Angående studiebesök i moské så hade jag skrattat åt skolan och sagt att mitt barn inte behöver täcka håret.

  • Äldre 6 Mar 14:18
    #3
    +1

    Det är viss skillnad att gå på studiebesök och få förklarat vad religonen står för och deras seder jämfört med att bli tvingad att gå på deras predikan och ceremonier.

    Vill man inte ha på sig klädseln som krävs för att besöka lokalen ska man givetvis inte behöva följa med men då får man förkovra sig i ämnet på annat vis.

    Tycker alla religoner borde försvinna då vuxna inte borde tro på sagor. Det bästa sättet att göra det är att lära sig om deras religon och besegra dem på deras hemmaplan, genom att på ett logiskt sätt bryta ner deras sagor så de förstår det inte är annat än sagor.

  • Finne8­4
    Äldre 6 Mar 14:42
    #4
    +1
    Don3 skrev 2018-03-06 14:18:09 följande:

    Det är viss skillnad att gå på studiebesök och få förklarat vad religonen står för och deras seder jämfört med att bli tvingad att gå på deras predikan och ceremonier.

    Vill man inte ha på sig klädseln som krävs för att besöka lokalen ska man givetvis inte behöva följa med men då får man förkovra sig i ämnet på annat vis.

    Tycker alla religoner borde försvinna då vuxna inte borde tro på sagor. Det bästa sättet att göra det är att lära sig om deras religon och besegra dem på deras hemmaplan, genom att på ett logiskt sätt bryta ner deras sagor så de förstår det inte är annat än sagor.


    Skulle du tycka det var okej om dina barn eller syskonbarn fick som på bilden lära sig att be och som jag läst om i andra artiklar, lära sig göra islamska bönemattor? För att göra islamska bönemattor och böja sig ner och lära sig be tycker jag är över gränsen och mer än bara ett "studiebesök"
  • Äldre 6 Mar 14:55
    #5

    Religionskunskap är viktigt, men i övrigt ska skolan vara fri från all religion. Oavsett vilken religion. Jag är totalt emot alla religiösa skolor. De segregerar och blandar in religion där det inte hör hemma. Religionskunskap kan innebära studiebesök, men om skolan krävt att mitt barn bar slöja hade jag blivit vansinnig. Om det däremot varit en del i undervisningen och en del av upplevelsen hade jag accepterat det så länge det var frivilligt och man även diskuterat betydelsen av slöjan. Om moskeerna kräver att barn ska beslöja sig för studiebesök anser jag det oacceptabelt. Vad de sedan begär av sina medlemmar som själv sökt sig dit är en helt annan sak.

  • Äldre 6 Mar 15:29
    #6
    Finne84 skrev 2018-03-06 14:42:33 följande:

    Skulle du tycka det var okej om dina barn eller syskonbarn fick som på bilden lära sig att be och som jag läst om i andra artiklar, lära sig göra islamska bönemattor? För att göra islamska bönemattor och böja sig ner och lära sig be tycker jag är över gränsen och mer än bara ett "studiebesök"


    Vill barnen själva prova så får de göra vad de vill annars går det lika bra att förklara så ser inte poängen med att behöva göra det själv förklara och kort demonstration räcker gått och väl.

    Lära sig göra mattor är ju inte fel men varför just bönemattor kan jag tycka är onödigt, så samma där visa gärna hur de ser ut och om de tillverkas på något specielltvis förklara och demonstrera.
  • Anonym (Trams­)
    Äldre 6 Mar 16:29
    #7
    +2

    Min son skulle inte följa med på ett studiebesök i en moské. Varför liksom? Finns ingen anledning.

    Jag är för övrigt emot all sorts religion och allt vad det innebär eftersom att det är trams. Ser inte varför man ska ha religion som ämne i skolan. Ser inte varför en ska ha religion över huvud taget. Så tramsigt tycker jag att det är år 2018.

  • Äldre 6 Mar 16:40
    #8
    Anonym (Trams) skrev 2018-03-06 16:29:40 följande:

    Min son skulle inte följa med på ett studiebesök i en moské. Varför liksom? Finns ingen anledning.

    Jag är för övrigt emot all sorts religion och allt vad det innebär eftersom att det är trams. Ser inte varför man ska ha religion som ämne i skolan. Ser inte varför en ska ha religion över huvud taget. Så tramsigt tycker jag att det är år 2018.


    Med tanke på att ca 80% av jordens befolkning är religiösa är det viktigt med religionskunskap, oavsett vad man själv tror på. Det är ignorant att tro att religionen är betydelselös i samhället. Jag skulle därför givetvis låta mina barn göra besök i en kyrka, synagoga, moské, tempel mm och där visa respekt för det samfundets seder (täcka håret, ta av skor eller vad som krävs). Däremot skulle jag tycka det vore olämpligt att tvinga eller ens uppmuntra barnen att delta i bön och andra ritualer.
  • Äldre 6 Mar 16:42
    #9
    +1

    Yoga har väl inte direkt med buddhism att göra. Det är som att säga att judo eller annan kampsport har med nån religion ifrån det området att göra. Jag gör själv yoga och har gjort kampsport och jag tillhör inte någon religion, och det argumentet är helt enkelt fel.

  • Anonym (23258­)
    Äldre 6 Mar 16:43
    #10
    +1

    Jag ser inga problem med avslutningar I kyrkan utan tycker det är fint.
    Religionsundervisning tycker jag också är viktig. Jag är inte religiös men religiösa skrifter är fascinerande. Om folk levde efter de 10 budorden hade samhället varit helt annorlunda.

Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?