• Finne8­4
    Äldre 6 Mar 14:00
    27436 visningar
    250 svar
    -2 +2
    250
    27436

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • Äldre 6 Mar 16:51
    #11
    Anonym (123) skrev 2018-03-06 14:06:28 följande:

    Ja jag är emot religiösa inslag i skolan. Religion har inget i ett modernt samhälle att göra. Barnen ska lära som OM religion och dess historia.

    Angående studiebesök i moské så hade jag skrattat åt skolan och sagt att mitt barn inte behöver täcka håret.


    Och då tycker jag att du hindrar ditt barn ifrån att lära sig OM religion. Studiebesök är jättebra för att lära sig sånt. Och om man går in i någon slags religiös byggnad så ska man anpassa sig till reglerna som gäller där.

    Det är inte bara i moskéer som du inte kommer in i vilken klädsel som helst. Faktiskt så kommer du dock ofta in i en moské utan att täcka håret, när det gäller studiebesök. Däremot kom jag inte in i Peterskyrkan i Rom pga inte mina knän och axlar var täckta. Det skyller jag inte heller på katolikerna, även om jag tycker de kunde ha haft "låneplagg" så som de har på moskéer i Istanbul. Men där var det tvärstopp, man kom inte in överhuvudtaget.
  • Äldre 6 Mar 16:52
    #12
    Anonym (Trams) skrev 2018-03-06 16:29:40 följande:

    Min son skulle inte följa med på ett studiebesök i en moské. Varför liksom? Finns ingen anledning.

    Jag är för övrigt emot all sorts religion och allt vad det innebär eftersom att det är trams. Ser inte varför man ska ha religion som ämne i skolan. Ser inte varför en ska ha religion över huvud taget. Så tramsigt tycker jag att det är år 2018.


    Det är kultur och allmänbildning och du gör ditt barn ingen tjänst med en sån bildningsfientlig inställning.
  • Äldre 6 Mar 17:01
    #13
    Finne84 skrev 2018-03-06 14:42:33 följande:
    Skulle du tycka det var okej om dina barn eller syskonbarn fick som på bilden lära sig att be och som jag läst om i andra artiklar, lära sig göra islamska bönemattor? För att göra islamska bönemattor och böja sig ner och lära sig be tycker jag är över gränsen och mer än bara ett "studiebesök"
    Nja, det låter lite överdrivet, men det är möjligt att de gjorde det för att ha något praktiskt inslag och för att mindre barn har mer glädje av sånt än av teoretiska förklaringar. Jag minns att jag själv fick lära mig om judarnas traditioner under lågstadiet och det måste ha varit med en del praktiska inslag också, för att jag kommer ihåg det ganska konkret. Men inte blev jag jude för det! Jag bara förstod vad det är. Det skadar aldrig.

    Och observera att jag ändå har tvingats in i religiösa sammanhang och varit jäkligt less på det och med 14 har jag avsagt mig alla religion och slutade gå till kyrkan varje söndag (mina föräldrar är katoliker). Men jag ångrar inte religionsundervisningen och erfarenheterna. Det är intressant och det vidgar vyerna.
  • Anonym (Dorn)
    Äldre 6 Mar 17:03
    #14

    Jag är emot religiösa inslag i skolor, om det inte är i syfte att lära ut om religion. Fallet med besöket i moskén är svårt. Å ena sidan intressant och lärorikt att titta in i en moské, å andra sidan olämpligt att flickorna och pojkarna behandlas olika på skoltid. I den situationen hade det bästa kanske varit att göra besöket frivilligt och låta föräldrarna bestämma.

    Den fysiska delen av yoga, i friskvårdssyfte och utan spirituella inslag, accepterar jag. Det är trots allt den sortens "yoga" som svenskar vanligen utövar, om jag inte är helt ute och cyklar.

  • Äldre 6 Mar 17:34
    #15
    Anonym (23258) skrev 2018-03-06 16:43:25 följande:

    Jag ser inga problem med avslutningar I kyrkan utan tycker det är fint.

    Religionsundervisning tycker jag också är viktig. Jag är inte religiös men religiösa skrifter är fascinerande. Om folk levde efter de 10 budorden hade samhället varit helt annorlunda.


    Hmm

    Vilka tycker du är så bra att de hade för ändrat samhället? Som inte redan är allmänt vett och lagar idag.

    Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

    Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

    Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

    Du skall inte dräpa.

    Du skall inte begå äktenskapsbrott.

    Du skall inte stjäla.

    Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

    Du skall inte ha begär till din nästas hus.

    Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
  • Anonym (23258­)
    Äldre 6 Mar 17:36
    #16
    Don3 skrev 2018-03-06 17:34:56 följande:
    Hmm

    Vilka tycker du är så bra att de hade för ändrat samhället? Som inte redan är allmänt vett och lagar idag.

    Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

    Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

    Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

    Du skall inte dräpa.

    Du skall inte begå äktenskapsbrott.

    Du skall inte stjäla.

    Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

    Du skall inte ha begär till din nästas hus.

    Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
    Jag tycker alla är bra, men det krävs att man faktiskt förstår dem.
  • Äldre 6 Mar 18:00
    #17
    Anonym (23258) skrev 2018-03-06 17:36:51 följande:

    Jag tycker alla är bra, men det krävs att man faktiskt förstår dem.


    Vilka skulle vara svåra att förstå? Att du inte ska knulla grannens åsna?
  • Äldre 6 Mar 18:17
    #18
    Anonym (Dorn) skrev 2018-03-06 17:03:15 följande:

    Jag är emot religiösa inslag i skolor, om det inte är i syfte att lära ut om religion. Fallet med besöket i moskén är svårt. Å ena sidan intressant och lärorikt att titta in i en moské, å andra sidan olämpligt att flickorna och pojkarna behandlas olika på skoltid. I den situationen hade det bästa kanske varit att göra besöket frivilligt och låta föräldrarna bestämma.

    Den fysiska delen av yoga, i friskvårdssyfte och utan spirituella inslag, accepterar jag. Det är trots allt den sortens "yoga" som svenskar vanligen utövar, om jag inte är helt ute och cyklar.


    Men olika behandling mellan pojkar och flickor finns ju i islam och det kan ju också vara lärorikt att uppleva detta. Kanske inte lämpligt för de minsta barnen men äldre barn/ungdomar skulle inte fara illa av en uppdelning, och det skulle säkert kunna leda till intressanta diskussioner efteråt.
  • Äldre 6 Mar 18:26
    #19
    Anonym (Dorn) skrev 2018-03-06 17:03:15 följande:

    Den fysiska delen av yoga, i friskvårdssyfte och utan spirituella inslag, accepterar jag. Det är trots allt den sortens "yoga" som svenskar vanligen utövar, om jag inte är helt ute och cyklar.


    Precis. Jag gör det ju för att hålla mig vig och rörlig.
  • Kusin Krakel
    Äldre 6 Mar 18:28
    #20

    Jag är för en ikke-konfessionell skola och också för religionsundervisning. Alltså är jag ok med studiebesök i religiösa byggnader och mot välsignelser av elever eller bönestunder oavsett religion. Jag är alltså inte enot besök i kyrkor men emot all eleverna ska välsignas av en präst, så vet inte om jag hör till gruppen du hänvisade till eftersom du frågade efter de som var emot både besök och välsignelse.

    Jag anser alltså inte att all religion ska "vara borta" men att skolan inte ska syssla med religionsutövning.

Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?