• Finne8­4
    Äldre 6 Mar 14:00
    27428 visningar
    250 svar
    -2 +2
    250
    27428

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • Anonym (23258­)
    Äldre 6 Mar 18:42
    #21
    Don3 skrev 2018-03-06 18:00:16 följande:
    Vilka skulle vara svåra att förstå? Att du inte ska knulla grannens åsna?
    När du ställer en sådan fråga ser jag att du inte är intresserad. Dessutom skulle det ta över en timma att förklara för dig.
  • Äldre 6 Mar 18:50
    #22
    Anonym (23258) skrev 2018-03-06 18:42:29 följande:

    När du ställer en sådan fråga ser jag att du inte är intresserad. Dessutom skulle det ta över en timma att förklara för dig.


    Det finns inget att förklara då alla är lätta att förstå.

    För utom de som handlar om att man bara ska tro på gud så är de andra redan lagar eller något som räknas som omoraliskt och som samhället ser ner på.
  • Anonym (23258­)
    Äldre 6 Mar 19:02
    #23
    Don3 skrev 2018-03-06 18:50:52 följande:
    Det finns inget att förklara då alla är lätta att förstå.

    För utom de som handlar om att man bara ska tro på gud så är de andra redan lagar eller något som räknas som omoraliskt och som samhället ser ner på.
    Det finns mycket att förklara. Om de första fyra speciellt.

    Men likväl så stjäls, ljugs det och folk är otrogna för att bara nämna ett fåtal.
    Jag önskar att folk ville följa budorden, särskilt de som handlar om moral.
  • Äldre 6 Mar 19:09
    #24

    Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
    Denna är ju bara blaj då det inte gör samhället bättre om man tror på sagor alls.

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
    Denna är korkad med, jag missbrukar gärna gudsnamn när kraftuttryck behövs. Kommer inte blir straffad av sagorna heller.

    Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
    Söndagar är ju bästa dagen att jobba lugnt och skönt med dubbla lönen herre jävlar va bra.

    Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
    Första delen är ju given men man ska visa alla respekt inte bara mor och far dock behöver man inte göra som de säger då de lika ofta som andra har fel. Andra delen så lever jag i verkligheten och inte i sagoland så vad sagofigurer tycker struntar jag i.

    Du skall inte dräpa.
    Ja, mord är dåligt duh.

    Du skall inte begå äktenskapsbrott.
    De flesta funtade fattar att man inte ska såra de man älskar. Älskar man de inte kan man skilja sig.

    Du skall inte stjäla.
    Inte mycket att tyda precis.

    Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
    Man ska inte ljuga för att straffa andra borde de flesta lärt sig på dagis.

    Du skall inte ha begär till din nästas hus.
    Avundsjuka är ingen fin egenskap inte olaglig men den är ju trots allt en dödssynd.

    Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
    Japp, ligg inte med någon annans fru, slav, slavinna, oxe eller åsna. Förstår inte att man måste räkna upp de sista men tolkar det som grisen och fåret är ok?
    Slavar är ju så moraliskt att ha, värt att tänka på är att du får inte misshandla din slav så den dör inom 1-2 dagar. Överlever den det och dör va det ok.
    Exodus 21:21

  • Äldre 6 Mar 19:15
    #25
    Anonym (23258) skrev 2018-03-06 17:36:51 följande:

    Jag tycker alla är bra, men det krävs att man faktiskt förstår dem.


    Det skulle vara väldigt lätt att komma på tio budord själv som skulle förbättra världen avsevärt. Kanske 3-4 st av de nuvarande skulle få vara kvar.

    Slaveri, som Gud verkar så förtjust i, skulle vara med (slaveriförbud). Och några andra ganska självklara saker, för mig.
  • KlunsS­murfen
    Äldre 6 Mar 19:27
    #26
    +1

    Att lära sig teoretiskt om religion som man bör göra i skolan är inte samma sak som att praktisera den, det tycker jag börjar gå över gränsen.
    Ställ frågan omvänt till muslimer, vad skulle de tycka om deras ungar fick göra krucifix och prova att dyrka den kristna guden en stund.

    Det är skillnad på bönemattor och yoga, yoga är inte att praktisera religion.

  • KlunsS­murfen
    Äldre 6 Mar 19:27
    #27
    Don3 skrev 2018-03-06 18:00:16 följande:
    Vilka skulle vara svåra att förstå? Att du inte ska knulla grannens åsna?
    Jag tror att det är ett kryphål i budorden där, att "låna" en åsna är inte riktigt samma sak som att "låna" eller vilja "låna" någons fru.
  • KlunsS­murfen
    Äldre 6 Mar 19:36
    #28
    Don3 skrev 2018-03-06 19:09:38 följande:

    Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
    Denna är ju bara blaj då det inte gör samhället bättre om man tror på sagor alls.

    Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
    Denna är korkad med, jag missbrukar gärna gudsnamn när kraftuttryck behövs. Kommer inte blir straffad av sagorna heller.

    Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
    Söndagar är ju bästa dagen att jobba lugnt och skönt med dubbla lönen herre jävlar va bra.

    Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
    Första delen är ju given men man ska visa alla respekt inte bara mor och far dock behöver man inte göra som de säger då de lika ofta som andra har fel. Andra delen så lever jag i verkligheten och inte i sagoland så vad sagofigurer tycker struntar jag i.

    Du skall inte dräpa.
    Ja, mord är dåligt duh.

    Du skall inte begå äktenskapsbrott.
    De flesta funtade fattar att man inte ska såra de man älskar. Älskar man de inte kan man skilja sig.

    Du skall inte stjäla.
    Inte mycket att tyda precis.

    Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
    Man ska inte ljuga för att straffa andra borde de flesta lärt sig på dagis.

    Du skall inte ha begär till din nästas hus.
    Avundsjuka är ingen fin egenskap inte olaglig men den är ju trots allt en dödssynd.

    Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
    Japp, ligg inte med någon annans fru, slav, slavinna, oxe eller åsna. Förstår inte att man måste räkna upp de sista men tolkar det som grisen och fåret är ok?
    Slavar är ju så moraliskt att ha, värt att tänka på är att du får inte misshandla din slav så den dör inom 1-2 dagar. Överlever den det och dör va det ok.
    Exodus 21:21



    "Denna är ju bara blaj då det inte gör samhället bättre om man tror på sagor alls."
    Inte om man är religiös, gud är monogam.

    "Denna är korkad med, jag missbrukar gärna gudsnamn när kraftuttryck behövs"
    Det innebär t.e.x. att man inte ska använda guds namn i egen fördel, jag tycker att det är en bra regel för religiösa.

    "Visa aktning för din far och din mor"
    Respekt är något man förtjänar.

    Du kopplade ihop begär och avundsjuka, man ska inte vilja äga någon annans åsna.

    "men tolkar det som grisen och fåret är ok?"
    Är det därför muslimer inte äter gris?
  • Äldre 6 Mar 19:36
    #29

    Att lära sig om religioner är viktigt, då religion styr många människor i världen. Så länge religion har detta inflytande så ska det finnas med i läroplanen. Men skolan ska inte favorisera någon religion, och därför hålla sig neutral i den frågan.

  • Äldre 6 Mar 19:38
    #30
    +1
    Anonym (23258) skrev 2018-03-06 17:36:51 följande:
    Jag tycker alla är bra, men det krävs att man faktiskt förstår dem.
    Vad tycker du om dessa 10 budord då?

    Om du inte hör dem så är de: (orkar inte översätta....)

    1: Do not condemn people on the basis of their ethnicity or their color.
    2: Do not even think of using people as private property
    3: Despise those who use violence, or the threat of it, in sexual relationships.
    4: Hide your face and weep if you dare to harm a child.
    5: Do not condemn for their inborn nature
    6: Be aware that you to are an animal
    7: Do not imagine that you van escape judgement if you rob people with a false prospectus, rather than a knife
    8: Turn of that f***ing cellphone
    9: Denounce all jihadists and crusaders for what they are; psychopathic criminals with ugly delusions
    10: Be willing to renounce any gods and any faith if any holy commandments should contradict any of the above.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?