• Finne84

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • oanonym
    Aniiee skrev 2018-03-06 19:38:46 följande:

    Vad tycker du om dessa 10 budord då?

    Om du inte hör dem så är de: (orkar inte översätta....)

    1: Do not condemn people on the basis of their ethnicity or their color.

    2: Do not even think of using people as private property

    3: Despise those who use violence, or the threat of it, in sexual relationships.

    4: Hide your face and weep if you dare to harm a child.

    5: Do not condemn for their inborn nature

    6: Be aware that you to are an animal

    7: Do not imagine that you van escape judgement if you rob people with a false prospectus, rather than a knife

    8: Turn of that f***ing cellphone

    9: Denounce all jihadists and crusaders for what they are; psychopathic criminals with ugly delusions

    10: Be willing to renounce any gods and any faith if any holy commandments should contradict any of the above.


    Hitchens?
  • Anonym (Dorn)
    NELJ skrev 2018-03-06 18:17:12 följande:
    Men olika behandling mellan pojkar och flickor finns ju i islam och det kan ju också vara lärorikt att uppleva detta. Kanske inte lämpligt för de minsta barnen men äldre barn/ungdomar skulle inte fara illa av en uppdelning, och det skulle säkert kunna leda till intressanta diskussioner efteråt.
    Det kan säkert vara lärorikt, men det bör vara upp till var och en om det är något man vill uppleva eller inte. 
  • Aniiee
    oanonym skrev 2018-03-06 19:41:31 följande:
    Hitchens?
    Ssshhhh! =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Finne84
    AndreaBD skrev 2018-03-06 16:42:56 följande:

    Yoga har väl inte direkt med buddhism att göra. Det är som att säga att judo eller annan kampsport har med nån religion ifrån det området att göra. Jag gör själv yoga och har gjort kampsport och jag tillhör inte någon religion, och det argumentet är helt enkelt fel.


    Jag skrev hinduism.. inte buddhism.. men visst de har vissa likheter dessa religioner som att ge mat till olika Gudar och så.
    www.bibelfokus.se/yoga som kristen så är jag emot det.

    www.nyttigt.eu/sa-kan-yoga-vara-skadligt-for-din-kropp/ Men finns "vetenskapliga " belägg om att det inte alltid är bra.

    Men här står det om att det visst är religiöst.

    www.hinduwebsite.com/yoga.asp
  • AndreaBD
    Finne84 skrev 2018-03-06 22:26:00 följande:
    Jag skrev hinduism.. inte buddhism.. men visst de har vissa likheter dessa religioner som att ge mat till olika Gudar och så.
    www.bibelfokus.se/yoga som kristen så är jag emot det.

    www.nyttigt.eu/sa-kan-yoga-vara-skadligt-for-din-kropp/ Men finns "vetenskapliga " belägg om att det inte alltid är bra.

    Men här står det om att det visst är religiöst.

    www.hinduwebsite.com/yoga.asp
    Kundalin-Yoga, ja. Det visste jag. Uppenbarligen kan vissa människor bli instabila av det, antagligen för att man släpper fram krafter som man sedan inte kan hantera. Jag gick på någon prova-på-Yoga-kurs, och då var det också en eller två gånger Kundalin-Yoga. Det hade inga konstiga effekter på mig, jag tyckte mest det var relativt tråkigt. De "snurrar" mest med armarna.

    Jag gör bara vanlig Yoga regelbundet. Det är Hatha-Yoga. Och det finns inga andra element med än rörelser - och andningen förstås. Man blir rörligare och smidigare och det kan även ha positiva effekter på koncentrationen och ha avslappnande verkan. Att man kan skada sig om man överdriver är jag väl medveten om. Det är stor skillnad om du gör bara lite lätt, eller fullt ut. Där gäller sunt förnuft.

    Men angående hinduism - vad spelar det för roll var det kommer ifrån? Om det skulle vara så att basket-boll kom ifrån nåt munk-kloster - skulle det ändra sporten? Självklart inte. Folk tar alltid efter saker som de har sett någon annanstans och där de har användning för vissa delar. Ingen här i Europa kör Yoga för att vara hinduist - om de inte är hinduister från början.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-06 23:13:59 följande:

    Vill man bli välsignade och få något positivt över sig själv och omgivning?


    Troligtvis inte.
  • Anonym (stackars)
    TwoThousand skrev 2018-03-07 18:55:22 följande:
    Ja, alltså är folk emot välsignelser i skolor och förskolor vill man inte få det lättare i livet alternativ fördelar och en väldigt säker framfart på vägen!
    Om du bara visste hur mycket ont religion kan göra.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-07 18:55:22 följande:

    Ja, alltså är folk emot välsignelser i skolor och förskolor vill man inte få det lättare i livet alternativ fördelar och en väldigt säker framfart på vägen!


    Skulle du vilja att dina barn fick en välsignelse av Jehovas Vittnen varje dag i skolan? Eller av en imam?

    Om inte, varför??
  • Anonym (stackars)
    TwoThousand skrev 2018-03-07 19:12:14 följande:
    Religion kan inte göra något ont i världen det var djävulen och det bör du veta själv innan du gör vilseledande inlägg om ämnet, vi har mättat många magar och get tak över huvudet för många människor.
    Djävulen är ju en del av din religion lika mycket som gud. Ondska lika mycket som godhet, eller enligt mig, mycket mer ondska än godhet.

    Den religion som jag har växt upp med och dagligen haft omkring mig kräver att jag ska dö för något som, enligt religionen, gud själv bestämde att jag skulle vara. Något jag inte fick välja, men som jag ska dödas och straffas för. Vad är det för godhet egentligen?
  • Anonym (stackars)
    oanonym skrev 2018-03-07 21:26:03 följande:
    Skulle du vilja att dina barn fick en välsignelse av Jehovas Vittnen varje dag i skolan? Eller av en imam?

    Om inte, varför??
    TwoThousand är väl JV?
Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?