• Finne8­4
    Äldre 6 Mar 14:00
    27636 visningar
    250 svar
    -2 +2
    250
    27636

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • Äldre 18 Mar 20:26
    +1
    TwoThousand skrev 2018-03-18 20:19:47 följande:

    Inget du skrev vare sig du eller skribenten innan skrev, har något att göra med religion överhuvudtaget!

     


    Vem drog in detta med bussar och busschaufförer?
  • Finne8­4
    Äldre 8 Apr 01:35
    -1



  • Äldre 8 Apr 11:56
    +1
    Finne84 skrev 2018-04-08 01:35:08 följande:
    Helt värdelös och intetsägande video som svarar på ett argument som inte existerar, eftersom det skulle vara omöjligt att svara på det faktiska argumentet.

    Påståendet är inte: "Det finns lidande i världen, alltså existerar inte Gud", utan "om Gud existerar och är ett väsen av ren kärlek och godhet, varför tillåter han att barn våldtas, torteras och mördas? Om Gud existerar är han alltså en ond och sadistisk jävel som inte hjälper dessa stackars människor trots att han kan."
  • Äldre 8 Apr 18:06
    -1 +2
    TwoThousand skrev 2018-04-08 17:10:53 följande:
    Du glömde delen där Gud finns och att han faktiskt är God och oförmögen till att begå någon ond handling, det är något som djävulen sköter.. Skrikandes
    Och du glömde delen där Påskharen och de galaxfjärtande minifeerna är universums skapare och härskare. Deras existens är precis lika trolig som din påhittade gud.
  • Äldre 10 Apr 08:41
    +1
    Anonym (stackars) skrev 2018-03-17 21:03:37 följande:

    Jag fick paket idag från min tvillingbror. Han hade fått lov att skicka lite saker från min barndom till mig. Han hade skrivit ett brev där han varnade mig från att kontakta min familj och att jag absolut inte ska återvända till vårt hemland eftersom mitt brott mot guds lagar har kommit ut. Det var också med bilder han fått ta från när de slängde hela min existens i en tunna och satte eld. Till och med mitt födelsebevis. Min brors brev var undertecknat av två av min familjs religiösa överhuvuden, och det var också med ett formellt brev som varnade mig för straff från dem i religionens och gudens namn.

    Vad som händer nu vet jag inte riktigt, men jag har i alla fall haft ett mått av tur. De kom i alla fall inte och hämtade mig.

    Den som påstår att religion inte är av ondo har aldrig upplevt abrahamitisk religion på rikitigt, bara ett tillrättalagt simulacrum.


    Tack för ditt inlägg! Ännu ett bevis för religioners förödande verkan på människors förstånd och moral, på fred och samförstånd mellan världens folk. Religion är ett gift vi måste utrota för att kunna utvecklas.
  • Äldre 10 Apr 16:16
    +1
    TwoThousand skrev 2018-04-10 15:51:24 följande:

    Du förstår väl själv att utan religioners höga moral och aktsamhet hade du fortfarande haft en djurisk natur dvs en mänsklig natur som kan liknas vid ateism?


    Har alla religioner hög moral?

    Ateism säger inget om en människas moral.
  • Äldre 18 Apr 15:28
    TwoThousand skrev 2018-04-10 15:51:24 följande:
    Du förstår väl själv att utan religioners höga moral och aktsamhet hade du fortfarande haft en djurisk natur dvs en mänsklig natur som kan liknas vid ateism?
    Utan religioners förödande s.k. moral skulle mänskligheten må betydligt bättre. 
    Och ja, vi är alla djur - även du hur konstigt det än kan låta

  • Anonym (Hasse­)
    Äldre 18 Apr 15:41

    Fattar ni inte att det inte är Gud som utför dessa bestialiska saker som ni pratar om. Det är människan, trodde ni hade bättre IQ än en tredjeklassare

  • Äldre 18 Apr 16:26
    Anonym (Hasse) skrev 2018-04-18 15:41:10 följande:

    Fattar ni inte att det inte är Gud som utför dessa bestialiska saker som ni pratar om. Det är människan, trodde ni hade bättre IQ än en tredjeklassare


    Självklart är det människan. Men det är ibland gudstro som leder till dåliga saker.
  • Äldre 18 Apr 16:56
    Finne84 skrev 2018-03-06 14:00:54 följande:

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?


    Jag tycker att de som vill uppfostra sina barn i ateistisk anda kan skicka dem till ateistiska skolor, d.v.s. 99,99% av alla skolor i Sverige. Resten kan skicka sina barn till religiösa skolor. Skulle mina barn komma hem med brev att de skulle göra muhammedanska mattor så blir de sjuka den dagen. Besök i moské går bra och att flickorna täcker håret är respektfullt. Skilj på religionsundervisning och religionsutövning så blir det enklare.
Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?