• Äldre 9 Mar 15:47
    1976 visningar
    3 svar
    3
    1976

    För lite fostervatten???

    Hur vet man om man har för lite fostervatten?

    Min mage känns det senaste dygnet plötsligt mjuk i mitten ovanför naveln när man trycker där, annars brukar den vara hård överallt! Är i vecka 38+5. Bebisen ligger som han brukar o rör på sig som vanligt, men undrar varför magen plötsligt känns så mjuk?! Kan det vara för lite fostervatten??

  • Svar på tråden För lite fostervatten???
  • Äldre 9 Mar 16:03
    #1

    så sen spelar det ändå ingen roll då barnets lungor är färdigutecklade så fostervattnet är inte så viktigt.

  • Äldre 9 Mar 16:13
    #2
    viseversa skrev 2018-03-09 16:03:27 följande:

    så sen spelar det ändå ingen roll då barnets lungor är färdigutecklade så fostervattnet är inte så viktigt.


    Nej men det kan vara ett tecken på att något annat är fel. Tex barnets njurar/urinblåsa eller att man haft vattenavgång utan att veta det.

    Men sannolikt känns det så för att barnet ligger längre ner. Har snarare upplevt att magen är hårdare när vattnet gått och där är lite vatten eftersom barnet då ligger me ?naket?.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 9 Mar 19:59
    #3

    När jag var på 40 veckors kontrollen upptäckte dem att jag hade lite fostervatten och sattes igäng på direkten, jag märkte ingen skillnad på min mage alls innan dess så blev rätt paff när läkaren sa att dem såg minskad mängd på fostervattnet. Hade knappt nåt vatten när mitt vatten gick sen :p

Svar på tråden För lite fostervatten???