• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29238 visningar
    219 svar
    219
    29238

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 14:54
    #21
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 14:49:23 följande:

    Nej jag jobbar med min dröm. Men vill ändå ha min sommarsemester som ALLA andra på detta sjukhus och som vi har fått i alla år innan. Borde inte vara så konstigt att förstå? Kommer inte säga upp mig. Älskar det jag gör och det behövs inte färre bm i vården.

    Du förstår uppenbarligen inte. Tror du att det är vanligt att sjukhusanställda inte får sin sommarsemester? Att folk inom vården är helt ok med det? Så är det inte.

    Nästan så att jag hoppas på att du kommer och ska föda barn snart..blir hänvisad 15 mil pga personalbrist. DÅ kanske du förstår var problemet ligger.


    Jag vet att det av och till händer att sjukhusanställda inte får sin sommarsemester pga verksamgeten inte tillåter det. Och det vet alla som väljer att jobba på sjukhus. Väljer man att jobba på sjukhus så gar man godtagit att sommaremsetn kan senarelägger.

    Det kommer aldrig ske att jag blir hänvisad 15 mil till förlossningen pga personalbrist, varken nu i sommar eller nästa sommar.

    Jag vet vart problemet ligger. Vet du?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 14:55
    #22
    Whitehorse1979 skrev 2018-03-11 14:53:18 följande:

    Hur mår du?

     

    Har man inte i vården att göra för att man vill ha semester på sommaren/med sin familj?

    Är du helt dum eller?

    Du ska fan bara vara glad att folk vill jobba i vården.


    Läs igen vad jag har skrivit.
  • Äldre 11 Mar 14:57
    #23
    SysterY skrev 2018-03-11 14:37:12 följande:

    Det är du som valt att jobba inom vården. Du vet, borde iallefall ha vetat, att vården är dygnet runt öppen pch inte kan stänga. De kan ske ting som gör att ens sommarsemester måste utsättas. Om du vill vara helt säket att få sommarledigt så väljer du inte jobb på sjukhus och absolut inte inom förlossningsvården. Ta kommunen istället, då är du nästan garanterad dina fyra veckors sommarsemester.


    Med dom fantastiska villkor sjukvårdspersonalen har så ska vi vara glada att det ens finns någon som vill jobba innom vårdyrken.

    Ska man gå på ditt resonemang så ska alla som vantrivs säga upp sig. Istället för att sjukhusledningar och politiker behöver ta sitt ansvar och skapa drägliga arbetsvillkor.
  • modsey
    Äldre 11 Mar 14:59
    #24
    SysterY skrev 2018-03-11 14:18:47 följande:

    On man inte förstår att det kan hända att man får ta sin semester senare pga olika skäl så har man inte i vården att göra.

    Eftersom man inte kan stänga vården under sommaren så kommer det alltid finnas någon som får semester senare. Bemanningen finns, det är lönerna som är såpass låga att folk inte vill jobba. Men det har inget att göra med sommarsemestern att göra. Är snarare så att få ssk/bm önskar enbart sommarjobb. De flesta vill ha fast/tillsvidare.


    Om arbetsgivaren inte förstår att medarbetare inom vården också vill ha sin sommarsemester så borde de inte få driva vård .

    Det finns lösningar men ligger otroligt mycket prestige också i detta....och ja jag har varit arbetsgivare inom vården
  • Äldre 11 Mar 15:02
    #25
    SysterY skrev 2018-03-11 14:55:14 följande:
    Läs igen vad jag har skrivit.
    Det har jag.

    Men tycker du att ditt svar var trevligt till en människa som ställde en fråga.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 15:05
    #26

    Tack alla som förstår min orealistiska önskan om semester med familjen i sommar ;).

  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 15:05
    #27
    modsey skrev 2018-03-11 14:59:19 följande:

    Om arbetsgivaren inte förstår att medarbetare inom vården också vill ha sin sommarsemester så borde de inte få driva vård .

    Det finns lösningar men ligger otroligt mycket prestige också i detta....och ja jag har varit arbetsgivare inom vården


    Ja, så kan man också se det. Eller så kan man enas med arbetstagaren om när denne önskar semestee.
  • Anonym (Pi)
    Äldre 11 Mar 15:05
    #28

    Vart ska alla vikarier komma ifrån och vad ska de göra resten av året? Problemet med verksamheter som i vården som måste vara igång året runt är att personalen inte bara ska ha semester, de ska gärna ha föräldraledigt resten av sommaren också. I första hand tycker jag att ni i personalen ska sätta er ner och försöka fördela semester och fl så det blir så jämnt som möjligt. Ofta går det faktiskt att lösa. Varför väntar ni in chefen? Ni vet ju redan vad svaret blir då. Eller så blir ni väl erbjuda dubbelt betalt för de veckor ni jobbar.

  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 15:07
    #29
    Michael 310 skrev 2018-03-11 14:57:42 följande:

    Med dom fantastiska villkor sjukvårdspersonalen har så ska vi vara glada att det ens finns någon som vill jobba innom vårdyrken.

    Ska man gå på ditt resonemang så ska alla som vantrivs säga upp sig. Istället för att sjukhusledningar och politiker behöver ta sitt ansvar och skapa drägliga arbetsvillkor.


    Om man vantrivs på sitt jobb så säger man självklart upp sig och hittar ett jobb man trivs med!
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 15:07
    #30
    Whitehorse1979 skrev 2018-03-11 15:02:56 följande:

    Det har jag.

    Men tycker du att ditt svar var trevligt till en människa som ställde en fråga.


    Då får du nog läsa en gång till.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?