• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29454 visningar
    219 svar
    219
    29454

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Anonym (L)
    Äldre 11 Mar 15:22
    #41
    SysterY skrev 2018-03-11 15:12:17 följande:

    Men varannan helg med delade turer? Delade turer görs för att man ska slippa jobba varannan helg utan istället jobba var fjärde helg. Så varför i helvete har ni gått med på detta?

    Viss man välja frivilligt att extra jobba delad tur, men det är frivilligt och något man gör extra.


    Nu är det så att det är våra chefer som bestämt för att spara in pengar det här pågått i ett år ca. Vi har absolut inget att sätra emot även facket är inkopplat .Förut så var det en helg med delade turer och en helg som man fick jobba som man själv ville.Det är absolut inte bara våran grupp som behöver göra detta heller utan jag vet många andra även i andra kommuner som har lika dant!! Vad du verkar leva i för bubbla vet jag fakriskt inte .
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 15:23
    #42
    SysterY skrev 2018-03-11 15:13:40 följande:

    Nej, jag vantrivs inte med mitt jobb. Hade jag gjort det så hade jag slutat och sett mig om efter ett nytt jobb.

    Vilket jag hoppas folk som vantrivs med sina jobba gör.


    Ok. Ingen verkar vantrivas på sitt jobb. Onödigt att dra till med det då.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 15:25
    #43
    Anonym (Lisen) skrev 2018-03-11 15:20:20 följande:

    Äsch, TS, sluta svara den där icke socialt kompetenta människan nu. Hon sitter där gött bakom sin dator och kan vara hur otrevlig som helst. Hoppas inte hon är lika bitchig på jobbet om hon jobbar inom vården ;)

    Förstår att det känns tungt TS. Kan din partner inte spara någon vecka så ni kan ta semester då ett litet tag tillsammans iaf? Och barnen kanske kan åka iväg nån weekend med så ni kan få en minisemester innan eller efter semestertider.

    Jag jobbar inom onkologi och vi har aldrig stängt heller, men som tur är så får vi ihop det ändå. Men vi har relativt gott om personal - men tungt blir det såklart alltid ändå. Hoppas ni kan planera tillsammans så det blir lite semestermys ändå. <3


    Du har så rätt! Tack för ditt fina svar och bra tips :)
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 16:43
    #44
    -1
    Anonym (L) skrev 2018-03-11 15:22:27 följande:

    Nu är det så att det är våra chefer som bestämt för att spara in pengar det här pågått i ett år ca. Vi har absolut inget att sätra emot även facket är inkopplat .Förut så var det en helg med delade turer och en helg som man fick jobba som man själv ville.Det är absolut inte bara våran grupp som behöver göra detta heller utan jag vet många andra även i andra kommuner som har lika dant!! Vad du verkar leva i för bubbla vet jag fakriskt inte .


    Spara in pengar?

    Ja, det är vanligt att jobba delade turen på helgerna i kommunerna men då jobbar man var fjärde helg, ev var tredje helg. Inte varannan helg.

    Får ni mera ledig under vardagarna?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 16:44
    #45
    -1
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 15:23:46 följande:

    Ok. Ingen verkar vantrivas på sitt jobb. Onödigt att dra till med det då.


    Va?

    Vantrivs man så slutar man.
  • modsey
    Äldre 11 Mar 16:52
    #46
    +1
    SysterY skrev 2018-03-11 15:14:24 följande:

    Ja, det är orealistiskt. Men inget som gäller tråden.


    Hör definitivt till ämnet
  • Anonym (ekg)
    Äldre 11 Mar 17:10
    #47
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 13:50:06 följande:

    Nej men det är väldigt nytt att bm flyr och säger upp sig. Har jobbat länge och aldrig haft den personalbrist det är nu. Stänga? Det har gått att ha två semesterperioden a 4 veckor i alla tider.

    Handlar såklart inte om att det skulle vara något nytt att det föds barn även på sommaren. Så dum kommentar, självklart ska all vårdpersonal få semester som alla andra. Är det för mycket begärt tycker du? Och nej, jag tänker inte bidra till personalbristen. Jag vill att politikerna tar sitt ansvar och ser till att bemanna upp ordentligt. Det förtjänar personalen men främst patienterna.


    Men om du prioriterar det allmännas väl högre än dig själv och familjens semester är ett frivilligt val du gör.
  • Anonym (L)
    Äldre 11 Mar 17:41
    #48
    SysterY skrev 2018-03-11 16:43:42 följande:

    Spara in pengar?

    Ja, det är vanligt att jobba delade turen på helgerna i kommunerna men då jobbar man var fjärde helg, ev var tredje helg. Inte varannan helg.

    Får ni mera ledig under vardagarna?


    Om man bara jobbade var fjärde helg så skulle nog de finnas en hel del folk som skulle kunna tänka sig jobba inom vården med ! Det finns ingen som jag känner som jobbar var fjärde helg. Det finns några som jobbar på boende som jag känner som jobbar var tredje och då jobbar dom 7-21 hela den helgen men då går det ihop med deras bemanning. Vi har 9 dagars ledighet per 4v schema
  • Äldre 11 Mar 17:50
    #49
    Anonym (Pi) skrev 2018-03-11 15:05:58 följande:

    Vart ska alla vikarier komma ifrån och vad ska de göra resten av året? 


    Jag undrar samma!

    Alltså inte ifrågasättande eller så, utan på riktigt. Förstår ju att det är ännu svårare att täcka semestrarna när det (som nu) är ont om folk eller rent av fattas folk även när det INTE är semester. Och förstår att vissa avdelningar och verksamheter kan dra ner några veckor, eller rent av stänga. Men så otroligt mycket i vården måste ju vara igång året om. Och de flesta som jobbar är ju välutbildat legitimerat folk, det dräller väl inte av sådana som är sugna på sommarvik? Även om grundbemanningen vore helt OK, så hur fixar en avdelning att 1/3 är på semester samtidigt? 

    Så hur gör man, även i goda tider? Är det stora rockader på sjukhus, så att folk från avdelningar som kan dra ner på verksamheten får hoppa in på typ akuten där jag gissar att det är rätt jämn belastning året om?
  • Äldre 11 Mar 17:51
    #50
    SysterY skrev 2018-03-11 15:07:03 följande:

    Om man vantrivs på sitt jobb så säger man självklart upp sig och hittar ett jobb man trivs med!


    När 90% av personalen på sjukhuset /avdelningen vantrivs pga ledningens korkade beslut, hur går det då om alla säger upp sig?
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?