• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29218 visningar
    219 svar
    219
    29218

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 17:53
    #51
    -1
    Anonym (L) skrev 2018-03-11 17:41:38 följande:

    Om man bara jobbade var fjärde helg så skulle nog de finnas en hel del folk som skulle kunna tänka sig jobba inom vården med ! Det finns ingen som jag känner som jobbar var fjärde helg. Det finns några som jobbar på boende som jag känner som jobbar var tredje och då jobbar dom 7-21 hela den helgen men då går det ihop med deras bemanning. Vi har 9 dagars ledighet per 4v schema


    Jobbar man dubbla/delade turer så är det var tredje eller var fjärde helg.
  • Anonym (L)
    Äldre 11 Mar 18:06
    #52
    SysterY skrev 2018-03-11 17:53:33 följande:

    Jobbar man dubbla/delade turer så är det var tredje eller var fjärde helg.


    Jag ger upp.Jag antar att du vet hur vi jobbar eftersom du säger emot mig eller så går det helt enkelt inte in :) Du kanske ska försöka öppna ögonen lite granna och se vad som händer inom vården istället för att tro att du vet allt.Lycka till :)
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 18:19
    #53
    Michael 310 skrev 2018-03-11 17:51:55 följande:

    När 90% av personalen på sjukhuset /avdelningen vantrivs pga ledningens korkade beslut, hur går det då om alla säger upp sig?


    Då får ledningen ett stor problem.
  • Anonym (P)
    Äldre 11 Mar 18:20
    #54
    +1

    Smart av cheferna att inte säga nåt innan det är försent för att anmäla föräldraledigt.

  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 18:22
    #55
    Anonym (L) skrev 2018-03-11 18:06:05 följande:

    Jag ger upp.Jag antar att du vet hur vi jobbar eftersom du säger emot mig eller så går det helt enkelt inte in :) Du kanske ska försöka öppna ögonen lite granna och se vad som händer inom vården istället för att tro att du vet allt.Lycka till :)


    Jag jobbar själv inom vården så jag vet.

    Ingen arbetsgivare spara pengar genom att låta personalen jobba delade turer varannan helg. Då måste man ha ledigt mer under veckorna för att få timmarna att gå ihop.

    Att du och dina kollegor går med på att jobba delade turer varannan helg får stå för er.
  • modsey
    Äldre 11 Mar 18:29
    #56
    SysterY skrev 2018-03-11 18:22:00 följande:

    Jag jobbar själv inom vården så jag vet.

    Ingen arbetsgivare spara pengar genom att låta personalen jobba delade turer varannan helg. Då måste man ha ledigt mer under veckorna för att få timmarna att gå ihop.

    Att du och dina kollegor går med på att jobba delade turer varannan helg får stå för er.


    Det är en dröm som arbetsgivare att ha personal på delade turer. Man har dem bara på betald yid på topparna, dvs morgon och kväll. För personalen däremot inte så kul !
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 18:36
    #57
    modsey skrev 2018-03-11 18:29:19 följande:

    Det är en dröm som arbetsgivare att ha personal på delade turer. Man har dem bara på betald yid på topparna, dvs morgon och kväll. För personalen däremot inte så kul !


    Så du menar mitt på dagen så är boendet obemanat?
  • Äldre 11 Mar 18:49
    #58
    Anonym (L) skrev 2018-03-11 15:07:34 följande:

    Jag jobbar med inom vården dock i hemtjänsten och det är fullkomligt kaos varenda sommar i våran grupp. Vi har våra semester perioder sen29-32 och tidig25-28. Dom får vi absolut inte bryta. MEN varje år så blir vi alltid av med någon/några veckors semester för det finns som vanligt inte folk. Jag förstår verkligen inte hur det kan vara ett sånt stort problem sommaren kommer varje år ingen nyhet direkt. Istället för att börja fixa med vikarierande personal i maj kanske man ska börja redan året innan!! Utöver sommaren så går våran grupp på knäna dagligen för det är ingen som orkar och det finns inga vikarier. Vi är ca 40 personal i våran grupp (det är 2st ihopslagna) det är ca 20 personal som behövs på 1 arbetsdag men vi går iallafall minst 6-7 kort om personal om dagen.

    Jag har bara jobbat i 5 år i den här gruppen. Jag är bara 27år gammal. I vanliga fall så är ja alltid full av energi,glad uppåt ja allt. Dom senaste 2 åren orkar jag i stort sätt inte göra ett skit efter jobbet. Man åker som en zombie o hämtar barnen efter jobbet åker hem o lagar mat sen är all kraft slut. Sen för att inte tala om att vi jobbar varannan helg med delade turer 7.15-14+16-22.00 fredag,lördag och söndag så varannan helg har mina barn i istortsätt ingen mamma. Vi får inte ta semester hur vi vill,vare sig det gäller en dag eller 5 st det ska täckas upp av ordinarie personal vilken det oftast inte går

    Så det blir alltid nekat. Jag vet inte hur många dagisavslutningar/lucior ja allt sån ja missat pga mitt jobb. Så fort vi har varit sjuka mer än 6 gånger på ett år måste vi ha första dags intyg MEN cheferna får minsann vara sjuka hur mycket som vill. Ta semester när dom vill. Ha sina 4veckors semester på sommaren. Våra ledig över jul/nyår/midsommar än någon konstig anledning!!!

    Man får alltid höra att det kan inte va så illa. Byt jobb om det nu inte passar . Men om man byter jobb vad händer då vem ska ta hand om i mitt fall alla brukare som knappt får hjälp som det är idag ? Det finns inga som vill jobba med det och jag förstår dom till 100 % Och för att inte tala om skit lönen som vi faktiskt har.

    Du gör ett super bra jobb och jag hoppas verkligen att nått form av mirakel kommer ske. För snart kommer inte många inom vården finnas kvar


    Vill bara flika in och säga att det inte går jämföra chefernas ledigheter med en anställds eftersom man inte har samma anställningsavtal. På mitt jobb har många också kommenterat det (också hemtjänst), men det är få som vill förstå skillnaden på en 37timmariveckananställning och en enhetschef anställning. Vi har inte samma villkor i avtalet, och därför går det inte jämföra.
  • Äldre 11 Mar 18:55
    #59
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 14:49:23 följande:
    Nej jag jobbar med min dröm. Men vill ändå ha min sommarsemester som ALLA andra på detta sjukhus och som vi har fått i alla år innan. Borde inte vara så konstigt att förstå? Kommer inte säga upp mig. Älskar det jag gör och det behövs inte färre bm i vården.
    Du förstår uppenbarligen inte. Tror du att det är vanligt att sjukhusanställda inte får sin sommarsemester? Att folk inom vården är helt ok med det? Så är det inte.

    Nästan så att jag hoppas på att du kommer och ska föda barn snart..blir hänvisad 15 mil pga personalbrist. DÅ kanske du förstår var problemet ligger.
    Jag vill inleda med att jag har läst ALLA dina inlägg i denna tråd. Även de inläggen som du har gjort senare i tråden också.

    Välj dina ord. ALLA  är ett ord som syftar på 100% d.vs helt utan undantag.
    Så om ALLA skulle få sommarsemester på ditt sjukhus så skulle ju det vara stängt.

    Men när man läser dina inlägg så jobbar du inom förlossningsvården och ni verkar ju inte ha stängt under sommaren under "semestertiderna. Så du kanske skall välja dina ord en smula inna du tataliserade utölåtanden som du gör.

    Du har ju valt att jobba inom vården, du borde ju vetat redan från start att vården är en av de arbetsplatser som man inte kan ha fast semesterperiod på årlig basis som anställd. Jag förstår din önskan om att kunna ha semester på sommaren med familjen. Fast jobbar man inom vården och vill detta så få man faktiskt acceptera lite grann att man inte kan få semester på sina egna villkor.
    Det enda rättigheten du har är ju fyra veckors sammanhängande, det kan inte arbetsgivaren neka dig, dock jobbar man inom vården så får man acceptera att den sammanhängande semestern blir olika från år till år.

    För alla som jobbar inom vården vet att folk är riktigt oförskämda som blir sjuka, och så oförskämda att de föder barn även under semestertider. Flört
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 18:57
    #60
    celluliten skrev 2018-03-11 18:49:22 följande:

    Vill bara flika in och säga att det inte går jämföra chefernas ledigheter med en anställds eftersom man inte har samma anställningsavtal. På mitt jobb har många också kommenterat det (också hemtjänst), men det är få som vill förstå skillnaden på en 37timmariveckananställning och en enhetschef anställning. Vi har inte samma villkor i avtalet, och därför går det inte jämföra.


    De jobbar inte helger, kvällar eller röda dagar.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?