• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29227 visningar
    219 svar
    219
    29227

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • modsey
    Äldre 11 Mar 18:59
    #61
    SysterY skrev 2018-03-11 18:36:00 följande:

    Så du menar mitt på dagen så är boendet obemanat?


    Men skrev jag så otydligt? Nej inte obemannat men förre personal mitt på dagen.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:01
    #62
    modsey skrev 2018-03-11 18:59:37 följande:

    Men skrev jag så otydligt? Nej inte obemannat men förre personal mitt på dagen.


    Knappast
  • modsey
    Äldre 11 Mar 19:11
    #63
    SysterY skrev 2018-03-11 19:01:42 följande:

    Knappast


    Jo verkligen. Det är rätt känt att ag skulle vilja ha så mycket mer men vet oxå att folk inte vill jobba så hattigt. Ganska få människor vill jobba så frivilligt. Men att ag vinner på det är lätt matematik när man planerar scheman.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:16
    #64
    modsey skrev 2018-03-11 19:11:26 följande:

    Jo verkligen. Det är rätt känt att ag skulle vilja ha så mycket mer men vet oxå att folk inte vill jobba så hattigt. Ganska få människor vill jobba så frivilligt. Men att ag vinner på det är lätt matematik när man planerar scheman.


    Så mitt på dagen är boendet obemannat. Hoppas för gudsskull lnte att det sker något då.
  • modsey
    Äldre 11 Mar 19:21
    #65
    +2
    SysterY skrev 2018-03-11 19:16:26 följande:

    Så mitt på dagen är boendet obemannat. Hoppas för gudsskull lnte att det sker något då.


    Ja helt tomma. Precis så. Ingen jobbar mellan 13 till...hm 16 kanske. Helt tomt och patienterna vprdar varandra. Precis så skrev jag....inte
  • Äldre 11 Mar 19:32
    #66
    SysterY skrev 2018-03-11 18:57:30 följande:
    De jobbar inte helger, kvällar eller röda dagar.
    Nu är jag inte alls vårdchef på något sätt. Men undrar ändå om du är helt säker på det där? 

    Chefer kanske inte sitter på sitt kontor kvällar, helger och röda dagar, men ofta jobbar de en hel del hemma och på platser som inte syns. Även om man officiellt inte "kan" jobba hemma finns ju mängder av saker som chefer kan göra på annan plats än kontoret. Planera för möten, lägga upp strategier för svåra samtal, leta kryphål i en budget, förbereda medarbetarsamtal.. 

    De chefer jag känner jobbar i själva verket massor på helger och röda dagar. Fast kanske i bilen på väg till sommarstugan, eller en förmiddag i fjällstugan när vi andra åker skidor, eller så är lektyren i solstolen en rapport som måste läsas. 
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:32
    #67
    -1
    modsey skrev 2018-03-11 19:21:03 följande:

    Ja helt tomma. Precis så. Ingen jobbar mellan 13 till...hm 16 kanske. Helt tomt och patienterna vprdar varandra. Precis så skrev jag....inte


    Ditt inlägg tyder dock på att du tror det är så.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 19:33
    #68
    EnAnonumius skrev 2018-03-11 18:55:26 följande:

    Jag vill inleda med att jag har läst ALLA dina inlägg i denna tråd. Även de inläggen som du har gjort senare i tråden också.

    Välj dina ord. ALLA  är ett ord som syftar på 100% d.vs helt utan undantag.

    Så om ALLA skulle få sommarsemester på ditt sjukhus så skulle ju det vara stängt.

    Men när man läser dina inlägg så jobbar du inom förlossningsvården och ni verkar ju inte ha stängt under sommaren under "semestertiderna. Så du kanske skall välja dina ord en smula inna du tataliserade utölåtanden som du gör.

    Du har ju valt att jobba inom vården, du borde ju vetat redan från start att vården är en av de arbetsplatser som man inte kan ha fast semesterperiod på årlig basis som anställd. Jag förstår din önskan om att kunna ha semester på sommaren med familjen. Fast jobbar man inom vården och vill detta så få man faktiskt acceptera lite grann att man inte kan få semester på sina egna villkor.

    Det enda rättigheten du har är ju fyra veckors sammanhängande, det kan inte arbetsgivaren neka dig, dock jobbar man inom vården så får man acceptera att den sammanhängande semestern blir olika från år till år.

    För alla som jobbar inom vården vet att folk är riktigt oförskämda som blir sjuka, och så oförskämda att de föder barn även under semestertider.


    Förstår faktiskt inte alls vad du menar med ditt inlägg.

    1. Jo ALLA får sommarsemester. Dock olika perioder. Självklart. Det har vi alltid fått. Två perioder. Fyra veckor. Första gruppen v 25-28 och andra v 29-32. Och avdelningen har självklart haft öppet.

    2. Nej. Jag har inte rättigheten till fyra veckors sammanhängande. Inte ens tre. Det är ju det tråden handlar om. Du måste ha missat det. Jag kan få två veckor i juni..jobba en vecka..få en vecka semester till och sen den fjärde i november. Tilldelat. Får stå för dig om du tycker att vi i vården ska stå ut med det. Det är det folk inte gör. Och det är därför det inte finns folk när du behöver vård. Det är inte så många kvar som känner att vårdyrket är ett kall.. Mer än ngn enstaka i tråden då.

    Sen ogillar jag din ton. Vad får du ut av den?
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 19:34
    #69
    SysterY skrev 2018-03-11 18:22:00 följande:

    Jag jobbar själv inom vården så jag vet.

    Ingen arbetsgivare spara pengar genom att låta personalen jobba delade turer varannan helg. Då måste man ha ledigt mer under veckorna för att få timmarna att gå ihop.

    Att du och dina kollegor går med på att jobba delade turer varannan helg får stå för er.


    Har två vänner som jobbar delade turer varannan helg. Inom kommunen.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:36
    #70
    hammarhajen skrev 2018-03-11 19:32:53 följande:

    Nu är jag inte alls vårdchef på något sätt. Men undrar ändå om du är helt säker på det där? 

    Chefer kanske inte sitter på sitt kontor kvällar, helger och röda dagar, men ofta jobbar de en hel del hemma och på platser som inte syns. Även om man officiellt inte "kan" jobba hemma finns ju mängder av saker som chefer kan göra på annan plats än kontoret. Planera för möten, lägga upp strategier för svåra samtal, leta kryphål i en budget, förbereda medarbetarsamtal.. 

    De chefer jag känner jobbar i själva verket massor på helger och röda dagar. Fast kanske i bilen på väg till sommarstugan, eller en förmiddag i fjällstugan när vi andra åker skidor, eller så är lektyren i solstolen en rapport som måste läsas. 


    De har inte arbetstid på helger, kvällsr och röda dagar då de enbart jobbar mån-fredag, 40h i veckan. Men många chefer är tillgänglig på helger, kvällar etc och glr säkerligen en del hemarbetet. Det är dock inget de får extra betalt för.

    Är själv avdelingsledare på ett sykehejm (har tidigare jobbat i Sverige både på golvet och som ledare) och jag har arbetstid en kväll och en helg på 6 veckor men det får jag ob för.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?