• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29405 visningar
    219 svar
    219
    29405

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Anonym (Enni)
    Äldre 11 Mar 19:41
    #71
    SysterY skrev 2018-03-11 14:18:47 följande:

    On man inte förstår att det kan hända att man får ta sin semester senare pga olika skäl så har man inte i vården att göra.

    Eftersom man inte kan stänga vården under sommaren så kommer det alltid finnas någon som får semester senare. Bemanningen finns, det är lönerna som är såpass låga att folk inte vill jobba. Men det har inget att göra med sommarsemestern att göra. Är snarare så att få ssk/bm önskar enbart sommarjobb. De flesta vill ha fast/tillsvidare.


    Men så sjukt märkliga kommentarer du ger? Det funkat förr att låta de anställda som har barn få sammanhängande ledigt! Självklart ska det strävas stenhårt mot det.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 19:41
    #72
    Anonym (P) skrev 2018-03-11 18:20:04 följande:

    Smart av cheferna att inte säga nåt innan det är försent för att anmäla föräldraledigt.


    Nej det är inte alls smart. Det kommer få fler att säga upp sig. Vilket leder till fler stängda rum och fler hänvisade patienter i sommar.

    Smarta hade de varit om de haft en dialog med oss under höst/vinter om hur vi på bästa sätt kan lösa semestern genom att dela in den i fler perioder än de två som de så övertygat sagt kommer fungera. Lyssnat på våra förslag och idéer.

    Nu kommer de istället komma i början av juni och berätta att de drar in redan beviljad semester. Precis som förra året. Personalen kommer inte komma iväg på redan bokade resor. Mer missnöje.. Vilket kommer leda till fler uppsägningar och troligen permanent stängda rum även efter sommaren. Vad är det smarta i det?

    Jag köper inte att man som vårdpersonal ska acceptera att inte kunna planera sitt liv. För det är precis så det är.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:46
    #73
    -1
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 19:33:46 följande:

    Förstår faktiskt inte alls vad du menar med ditt inlägg.

    1. Jo ALLA får sommarsemester. Dock olika perioder. Självklart. Det har vi alltid fått. Två perioder. Fyra veckor. Första gruppen v 25-28 och andra v 29-32. Och avdelningen har självklart haft öppet.

    2. Nej. Jag har inte rättigheten till fyra veckors sammanhängande. Inte ens tre. Det är ju det tråden handlar om. Du måste ha missat det. Jag kan få två veckor i juni..jobba en vecka..få en vecka semester till och sen den fjärde i november. Tilldelat. Får stå för dig om du tycker att vi i vården ska stå ut med det. Det är det folk inte gör. Och det är därför det inte finns folk när du behöver vård. Det är inte så många kvar som känner att vårdyrket är ett kall.. Mer än ngn enstaka i tråden då.

    Sen ogillar jag din ton. Vad får du ut av den?


    Även du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester. Sedan att du väljer att dela upp den fårnstå för dig.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:46
    #74
    -1
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 19:34:59 följande:

    Har två vänner som jobbar delade turer varannan helg. Inom kommunen.


    Att man frivilligt går med på det är helt idiotisk
  • Äldre 11 Mar 19:56
    #75
    SysterY skrev 2018-03-11 18:57:30 följande:

    De jobbar inte helger, kvällar eller röda dagar.


    Som sagt, de har inte samma villkor som vi som jobbar ute hos kunderna/vårdtagarna/vad man nu väljer att kalla dem vi hjälper.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 19:59
    #76
    celluliten skrev 2018-03-11 19:56:43 följande:

    Som sagt, de har inte samma villkor som vi som jobbar ute hos kunderna/vårdtagarna/vad man nu väljer att kalla dem vi hjälper.


    Självklart har de inte det. Oftast jobbar de myclet på obetald tid vilket ni inte gör.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 20:04
    #77
    SysterY skrev 2018-03-11 19:46:03 följande:

    Även du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester. Sedan att du väljer att dela upp den fårnstå för dig.


    Men är du helt jävla trög? Tror du JAG väljer hur min semester ska vara? Tror du VI väljer att dela upp den? Vi får den tilldelad. På en jävla lapp i personalrummet. Två veckor innan första semesterperioden började. Och NEJ! Vi får inte fyra veckor! Herregud. Du verkar inte riktigt klok.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 20:11
    #78
    -1
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 20:04:01 följande:

    Men är du helt jävla trög? Tror du JAG väljer hur min semester ska vara? Tror du VI väljer att dela upp den? Vi får den tilldelad. På en jävla lapp i personalrummet. Två veckor innan första semesterperioden började. Och NEJ! Vi får inte fyra veckor! Herregud. Du verkar inte riktigt klok.


    Då får du ta det med facket för du har rätt rill fyra veckors sammanhängande semester och det kan intw ag förhandla bort. Däremot kan de förhandla att du får ta den efter sommaren. Eller om du vill dela upp den, men det är isåfall ditt val.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480 bla paragraf 12
  • Äldre 11 Mar 20:17
    #79
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 19:33:46 följande:
    Förstår faktiskt inte alls vad du menar med ditt inlägg.
    1. Jo ALLA får sommarsemester. Dock olika perioder. Självklart. Det har vi alltid fått. Två perioder. Fyra veckor. Första gruppen v 25-28 och andra v 29-32. Och avdelningen har självklart haft öppet.

    2. Nej. Jag har inte rättigheten till fyra veckors sammanhängande. Inte ens tre. Det är ju det tråden handlar om. Du måste ha missat det. Jag kan få två veckor i juni..jobba en vecka..få en vecka semester till och sen den fjärde i november. Tilldelat. Får stå för dig om du tycker att vi i vården ska stå ut med det. Det är det folk inte gör. Och det är därför det inte finns folk när du behöver vård. Det är inte så många kvar som känner att vårdyrket är ett kall.. Mer än ngn enstaka i tråden då.

    Sen ogillar jag din ton. Vad får du ut av den?
    1) Jag har aldrig sagt att man INTE får semester.   Så läs om läs rätt.

    2) Nej jag har inte missat något. Men du väljer ju att tolka mitt inlägg så som fan läser bibeln.
    Hade du aldrig läst mitt inlägg så som fan läser bibeln så hade du själv noterat att jag aldrig missat något.


  • modsey
    Äldre 11 Mar 20:30
    #80
    SysterY skrev 2018-03-11 19:32:54 följande:

    Ditt inlägg tyder dock på att du tror det är så.


    Nej verkligen inte. Jag vet bättre
    SysterY skrev 2018-03-11 19:32:54 följande:

    Ditt inlägg tyder dock på att du tror det är så.


    Då läser du illa.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?