• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29220 visningar
    219 svar
    219
    29220

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 21:44
    Michael 310 skrev 2018-03-11 21:29:50 följande:

    Då leker vi med tanken att det här är tex akuten eller niva eller biva eller annan akut/iva avdelning i någon större svensk stad, tex uppsala.

    Om akutmotagningen stänger vilka blir då drabbade värst sjukhusledningen eller vi skattebetalare som behöver akutvård?

    Du inser inte vidden av ad som händer om infen vill jobba inom vården längre för att förhållandena är kassa.


    Ledningen har ett stort problem som går ut över befolkningen.

    Jag vet precis vad som kommer att hända om ingen vill jobba inom vården. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig att ske då det alltid är några som vill jobba och att det alltid finns bemamingsföretsg som hyr ut personal.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 21:46
    -2
    Michael 310 skrev 2018-03-11 21:41:55 följande:

    Hur svårt kan det vara att förstå? Dom är 4 på morgonen 2 har delad tur och är lediga mellan 10-15 för att sen jobba kväll igen tillsammans med 2 nya!

    Helvete människa använd skallen till mer än att hålla isär öronen!


    Alla jobbar delade turer. Dvs enligt modsey så är det obemannade mitt på dagen ex mellan 12-14/15. Vilket inte stämmer.
  • Anonym (Josef­in)
    Äldre 11 Mar 21:50

    Tycker att problemet ska läggas där det hör hemma, på ledningsnivå. Gör arbetet i sjukvården attraktivt så slipper denna återkommande kris. Hur svårt ska det vara!? Skälig arbetsmiljö, skäliga löner och möjlighet till kompetensutveckling skulle nog göra personalbristen i sjukvården mindre. Att lägga det på arbetaren och säga att man borde valt ett annat yrke om man vill ha möjlighet till lagstadgad semester under sommarmånaderna är ju bara så sjukt att jag inte ens finner ord! 1800-talet ringde just och vill ha Florence Nightingale tillbaka...

  • Äldre 11 Mar 21:54
    SysterY skrev 2018-03-11 21:44:10 följande:

    Ledningen har ett stort problem som går ut över befolkningen.

    Jag vet precis vad som kommer att hända om ingen vill jobba inom vården. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig att ske då det alltid är några som vill jobba och att det alltid finns bemamingsföretsg som hyr ut personal.


    Nej vårdköer, massuppsägningar och oerfaren inhyrd personal är ju ingenting som finns idag.
  • Anonym (jaha)
    Äldre 11 Mar 21:55
    SysterY skrev 2018-03-11 14:48:06 följande:
    Ja, precis det är ett känt problem och kan man inte acceptera det så är vården inget jobb för den personen.
    Och om INGEN accepterar det, så ska vi alltså inte ha någon vårdpersonal alls?
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 21:56
    Anonym (Josefin) skrev 2018-03-11 21:50:24 följande:

    Tycker att problemet ska läggas där det hör hemma, på ledningsnivå. Gör arbetet i sjukvården attraktivt så slipper denna återkommande kris. Hur svårt ska det vara!? Skälig arbetsmiljö, skäliga löner och möjlighet till kompetensutveckling skulle nog göra personalbristen i sjukvården mindre. Att lägga det på arbetaren och säga att man borde valt ett annat yrke om man vill ha möjlighet till lagstadgad semester under sommarmånaderna är ju bara så sjukt att jag inte ens finner ord! 1800-talet ringde just och vill ha Florence Nightingale tillbaka...


    Eller hur? Hur jäkla svårt kan det vara? Det finns inte en enda Florence kvar på min arbetsplats i alla fall.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 21:59
    SysterY skrev 2018-03-11 21:44:10 följande:

    Ledningen har ett stort problem som går ut över befolkningen.

    Jag vet precis vad som kommer att hända om ingen vill jobba inom vården. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig att ske då det alltid är några som vill jobba och att det alltid finns bemamingsföretsg som hyr ut personal.


    Och hur blir vården då tror du? Det räcker att se hur det är idag med den hyrpersonal som krävs för att täcka passen. Det blir ingen vårdkvalitet. Ingen bryr sig.

    Klart att avdelningar kommer stänga igen om det fortsätter så här.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:00
    Michael 310 skrev 2018-03-11 21:54:16 följande:

    Nej vårdköer, massuppsägningar och oerfaren inhyrd personal är ju ingenting som finns idag.


    De flesta som jobbar vis bemanningsföretsg kompetenta och erfarna.
  • Äldre 11 Mar 22:00

    Jobbar som Personlig assisstent dygn och jag har semester på hösten/vintern 2/2 veckor 2 i oktober och två i november/december när det passar mig :)

  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:01
    Michael 310 skrev 2018-03-11 21:54:16 följande:

    Nej vårdköer, massuppsägningar och oerfaren inhyrd personal är ju ingenting som finns idag.


    De flesta som jobbar vis bemanningsföretsg kompetenta och erfarna.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?