• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29253 visningar
    219 svar
    219
    29253

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:18
    -1
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 22:14:36 följande:

    Ja visst. Tragiskt att människor som du, utan några ambitioner och krav för vilken vård vi vill ha, själv arbetar inom vården. Som anser att alla som inte "fattar att de inte kan få semester när de vill" borde säga upp sig. Tur inte alla tänker så.


    Så vart har jag skrivit att jag inte tror på vårdutveckling eller kvalitetsarbete?

    Alla som vantrivs med sitt jobb borde sluta. Många som inte får semester när de vill vantrivs. Folk som vantrivs drar ner arbetsmiljön, sänker kvalitén och medför till att folk inte orkar. Dessa personerna borde se sig om efter något annat jobb. Kanske även annat yrke.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:18
    -1
    Tow2Mater skrev 2018-03-11 22:16:44 följande:

    Och de som är 'inhyrda under lång tid' behöver inte / vill inte ha 4 veckor sammanhängande ledighet under sommaren?


    Oftast har de redan haft sin semester tidigare.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:20
    SysterY skrev 2018-03-11 22:15:24 följande:

    Sedan finns det även ord.personal som skiter i avdelningens bästa, inte bryr sig om varken vårdutveckling eller kvalitetsarbete.


    Nej nej nej. ALL ordinarie personal gör allt för sin arbetsplats.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:20
    Anonym (jaha) skrev 2018-03-11 22:17:16 följande:

    Ok, hur många?

    På min arbetsplats har vi lekt med tanken på massuppsägning... och jag LOVAR dig - här finns det inte personal som skulle kunna täcka upp att 200 personer plötsligt slutar. Kanske skulle de hitta 10 st, om vi har tur. Och kanske 10 till som inte borde jobba inom vården öht.

    Tror du själv att 20 pers kan ersätta 200?

    Vi har sommarsemestrar (än) men har väldigt, väldigt svårt att få ihop personal till sommaren och de vikarier vi har får köra dubbla pass även på vardagar och hoppa in på sina lediga dagar mest hela tiden.


    Jag tror inte 20 personer kan ersätta 200 personer. Men när det kommer till kritan och blir verklighet så brukar inte alla våga säga upp sig.
  • Äldre 11 Mar 22:20
    SysterY skrev 2018-03-11 22:18:56 följande:
    Oftast har de redan haft sin semester tidigare.
    Så vad menar du med "lång tid"? En sommar?
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:20
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 22:20:04 följande:

    Nej nej nej. ALL ordinarie personal gör allt för sin arbetsplats.


    Faktiskt inte.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:21
    Tow2Mater skrev 2018-03-11 22:20:27 följande:

    Så vad menar du med "lång tid"? En sommar?


    Lån tid är minst 6 månader.
  • Anonym (jaha)
    Äldre 11 Mar 22:22
    SysterY skrev 2018-03-11 22:20:26 följande:
    Jag tror inte 20 personer kan ersätta 200 personer. Men när det kommer till kritan och blir verklighet så brukar inte alla våga säga upp sig.
    Fortsätter utvecklingen så kommer det hända. Och du förespråkade ju att alla SKA säga upp sig. Så hur ser lösningen ut om alla faktiskt gör det?
  • Anonym (jaha)
    Äldre 11 Mar 22:23
    SysterY skrev 2018-03-11 22:20:26 följande:
    Jag tror inte 20 personer kan ersätta 200 personer. Men när det kommer till kritan och blir verklighet så brukar inte alla våga säga upp sig.
    Det skulle ju räcka med att 30 pers sa upp sig för att det inte skulle gå att täcka upp.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:24
    +2
    SysterY skrev 2018-03-11 22:18:17 följande:

    Så vart har jag skrivit att jag inte tror på vårdutveckling eller kvalitetsarbete?

    Alla som vantrivs med sitt jobb borde sluta. Många som inte får semester när de vill vantrivs. Folk som vantrivs drar ner arbetsmiljön, sänker kvalitén och medför till att folk inte orkar. Dessa personerna borde se sig om efter något annat jobb. Kanske även annat yrke.


    Men för helvete nej! Det kanske är din melodi att fly när det blir lite jobbigt. Hos oss är det kämpa som gäller! Kämpa för bättre arbetsvillkor och högre lön vilket i längden leder till mer personal och därmed bättre vård för våra födande kvinnor!

    Men mitt i detta anser jag ändå att man får vara liiite ledsen över att få indragen semester. Igen.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?