• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29239 visningar
    219 svar
    219
    29239

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Äldre 11 Mar 22:24
    +1
    SysterY skrev 2018-03-11 22:18:17 följande:

    Så vart har jag skrivit att jag inte tror på vårdutveckling eller kvalitetsarbete?

    Alla som vantrivs med sitt jobb borde sluta. Många som inte får semester när de vill vantrivs. Folk som vantrivs drar ner arbetsmiljön, sänker kvalitén och medför till att folk inte orkar. Dessa personerna borde se sig om efter något annat jobb. Kanske även annat yrke.


    Ditt förslag för att lösa vårdtiden är alltså att behandla symtomet-att folk vantrivs. Istället för orsaken- arbetsmiljön. Låter som en bra och långsiktig plan.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:25
    SysterY skrev 2018-03-11 22:20:55 följande:

    Faktiskt inte.


    Ironi systerY.
  • Äldre 11 Mar 22:27
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 12:51:15 följande:

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..


    Har bf 27 juli och är så innerligt glad och tacksam för alla inom förlossningsvården som väljer att stanna kvar som bm trots dåliga villkor! Är rädd för vad som händer som det blir ännu tuffare för de som är kvar och jobbar.

    Har kämpat för att bli gravid och nu råkade det bli mitt i värsta semesterperioden vilket gör mig lite rädd.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:28
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 22:25:00 följande:

    Ironi systerY.


    Väldigt dårlig ironi.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:29
    SysterY skrev 2018-03-11 22:28:35 följande:

    Väldigt dårlig ironi.


    :D inte förvånad över att du inte förstod.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:30
    Anonym (jaha) skrev 2018-03-11 22:22:37 följande:

    Fortsätter utvecklingen så kommer det hända. Och du förespråkade ju att alla SKA säga upp sig. Så hur ser lösningen ut om alla faktiskt gör det?


    Lösningen då blir nog faktiskt att lönerna höjs och arbetsmiljön bättra. I väntan på det får man anställa inhyrd personal. Lite lusrlustigt de har råd med det men inte råd att höja lönerna och bättre arbersmiljön för ord.personal....
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:31
    -1
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 22:24:02 följande:

    Men för helvete nej! Det kanske är din melodi att fly när det blir lite jobbigt. Hos oss är det kämpa som gäller! Kämpa för bättre arbetsvillkor och högre lön vilket i längden leder till mer personal och därmed bättre vård för våra födande kvinnor!

    Men mitt i detta anser jag ändå att man får vara liiite ledsen över att få indragen semester. Igen.


    Självklart ska man kämpa. Men de som kämpar är inte de som vantrivs utan de som brinner för sitt jobb och vill få igenom ändringar.
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:33
    -1
    Michael 310 skrev 2018-03-11 22:24:56 följande:

    Ditt förslag för att lösa vårdtiden är alltså att behandla symtomet-att folk vantrivs. Istället för orsaken- arbetsmiljön. Låter som en bra och långsiktig plan.


    Folk som vantrivs gör det av en anleding. Det leder ockaå till att arbetsmiljön försämras ytterligare. Vantrivs man så byter man jobb, både för sin egen pch sina kollegers skull.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:33
    Längtar17 skrev 2018-03-11 22:27:39 följande:

    Har bf 27 juli och är så innerligt glad och tacksam för alla inom förlossningsvården som väljer att stanna kvar som bm trots dåliga villkor! Är rädd för vad som händer som det blir ännu tuffare för de som är kvar och jobbar.

    Har kämpat för att bli gravid och nu råkade det bli mitt i värsta semesterperioden vilket gör mig lite rädd.


    Förstår att det oroar. Och jag önskar så att det inte behövde vara så. Om jag utgår ifrån mig själv så kan jag säga att även om det är kaos på förlossningen en kväll så tar jag alltid ett djupt andetag innan jag går in på ett rum. Gör allt för att mina patienter inte ska märka av stressen. Och utifrån vad jag hör så lyckas vi oftast ganska bra med det ;).

    Försök att inte oroa dig. Tänk vilken upplevelse du/ni har framför er. Det största :). Stort lycka till med bebisen!
  • Syster­Y
    Äldre 11 Mar 22:34
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-11 22:29:46 följande:

    :D inte förvånad över att du inte förstod.


    Är väl inte så konstigt med tanke på allt du skrivit hittills?
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?